Er wordt 500.000 euro uitgetrokken door de gemeente Deurne om het verzakte wegdek van de Soemeersingel in Helenaveen te herstellen. Na de renovatie van de weg in 2018 zou deze zeker vijftien jaar mee kunnen gaan, garandeerde wethouder Helm Verhees destijds. Maar ondertussen is de weg op meerdere plekken zo ernstig verzakt, dat de verkeersveiligheid in het gedrang is.
Daarom plaatste de gemeente als tijdelijke oplossing borden met ‘slecht wegdek’ en werd de maximumsnelheid van 60 naar 30 kilometer per uur omlaag gebracht bij de wegverzakkingen. “In de afgelopen maanden hebben we diverse scenario’s onderzocht om de verzakkingen te herstellen. Ook hebben we gesprekken gevoerd met de dorpsraad en een afvaardiging van de inwoners van Helenaveen”, zegt wethouder Verhees.
Droge zomers
Dat het wegdek ondanks de renovatie vijf jaar geleden toch weer een gevaarlijke en golvende kermisattractie is geworden, heeft volgens Verhees te maken met twee uitzonderlijk droge zomers: “Dit heeft geleid tot een extreem lage grondwaterstand. Daardoor is het veen onder de weg uitgedroogd en gaan oxideren, waardoor het veen letterlijk verdwijnt. Dit heeft geleid tot de wegverzakkingen. Het is niet mogelijk om het veen onder de weg nat genoeg te houden om nieuwe wegverzakkingen te voorkomen in de toekomst.”
500.000 euro
Daarom heeft de gemeente nu gekozen om de wegverzakkingen te herstellen met een zogenoemde beheermaatregel. De kosten van deze oplossing zijn volgens de wethouder eenmalig 500.000 euro. “Deze kosten zijn in de begroting van 2023 opgenomen. Als de komende jaren tijdens de monitoring blijkt dat er aanvullende werkzaamheden uitgevoerd moeten worden dan dekken we dit vanuit het budget voor wegbeheer”, zegt Helm Verhees. In 2017 moest de gemeente ook al de portemonnee trekken om de Soemeersingel en de Koolweg in Helenaveen op te knappen. Dat kostte toen in totaal 2,5 miljoen euro.
Wens bewoners
Het college heeft nu groen licht gegeven voor het herstellen van de weg, waarbij de ergste verzakkingen plaatselijk worden hersteld. Deze werkwijze is volgens Verhees de uitdrukkelijke wens van de bewoners: “Met deze oplossing wordt de weg niet helemaal ‘strak getrokken’, met als bedoeling dat dit een snelheid beperkende werking heeft. Tevens is dit de meest ‘vriendelijke’ oplossing voor de bomen langs de singel.”
‘In de gaten houden’
Bij de ergste verzakkingen wordt het veen zo ver mogelijk verwijderd waarna de wegvakken worden gevuld met zand en tijdelijk dichtgemaakt worden met klinkers. Bij het jaarlijks asfaltonderhoud neemt de gemeente de reparatievakken mee en worden deze geasfalteerd. “Gezien de ondergrond van de Soemeersingel gaan we de weg twee keer per jaar schouwen. Hiermee blijven we de kwaliteit van de weg goed in de gaten houden en kunnen we direct herstellen waar dit nodig is”, legt wethouder Verhees uit. “Deze beheermaatregel blijft in ieder geval van kracht tot en met 2027. Dan stellen we vast of het gekozen scenario afdoende werkt en of we op deze voet door kunnen blijven gaan.”
Verkeersplateaus
Om de kans op nieuwe verzakkingen te voorkomen, worden er ook een aantal verkeersmaatregelen genomen op de Soemeersingel die de veiligheid op de weg moeten verbeteren. De bestaande wegversmallingen worden vervangen door verkeersplateaus, die in de volle breedte van de weg worden geplaatst. Dit zorgt volgens de gemeente ook voor een betere doorstroming van het verkeer.
Snelheid
Verder wordt een aslast-beperking van 3 ton ingesteld en gaat de maximum snelheid binnen de bebouwde kom, tussen de bebouwde komgrens en de T-splitsing met de Dominee Swaluestraat, omlaag van 50 naar 30 kilometer per uur. Hiermee wordt dit wegvak onderdeel van de 30 kilometer-zone kern Helenaveen. De snelheid op de Soemeersingel buiten de bebouwde kom blijft 60 kilometer per uur.
De gemeente start nu met de voorbereidingen en de aanbesteding van het herstelproject. In overleg met de aannemer wordt een plan van aanpak en planning gemaakt. De bewoners van de Soemeersingel worden over de werkzaamheden geïnformeerd door de gemeente.