Je hoort wel eens mensen klagen over dat hun vraag of klacht aan de gemeente alsmaar niet beantwoord wordt, maar Deurne presteert nog lang niet zo slecht in verhouding tot andere gemeenten. Dit blijkt uit onderzoek van Pricon waarin is gekeken naar hoe Nederlandse gemeenten per e-mail bereikbaar zijn.
Wel blijkt uit de research dat je voor het stellen van een eenvoudige vraag geen emailadres vindt op de website van de gemeente Deurne. Hiervoor moet je noodgedwongen gebruik maken van een contactformulier waar je volgens de onderzoekers wordt verplicht om onnodige persoonlijke informatie te delen. Pricon meldt dat dit mogelijk barrières geeft op het gebied van privacy. Dit is naast in Deurne ook het geval bij de Brabantse gemeenten Cranendonck, Nuenen, Gerwen en Nederwetten, Oosterhout, Son en Breugel en Tilburg.
Drie weken
De gemeenten die het veel bonter maken, zijn Breda, Baarle-Nassau, Gemert-Bakel, Laarbeek, Nuenen, Gerwen en Nederwetten, Son en Breugel, Tilburg en Veldhoven. Zij hebben na drie weken nog steeds niet geantwoord op een simpele vraag van een inwoner. 59% van de gemeenten in onze provincie heeft binnen twee werkdagen gereageerd, wat ver onder het landelijk gemiddelde ligt van 71%. Alleen in de provincies Flevoland en Zeeland ligt dit percentage nog lager.
Ontvangstbevestiging
Brabantse gemeenten scoren wel goed als het gaat om het versturen van tenminste een automatische ontvangstbevestiging. Het percentage in Noord-Brabant van gemeenten dat geen ontvangstbevestiging heeft gestuurd ligt met 27% aanzienlijk onder het landelijk gemiddelde van 37%. Daarmee is Noord-Brabant de derde provincie, achter Overijssel en Limburg, met de meest verstuurde ontvangstbevestigingen.
Online-vraag
Toch kregen de gemeenten Asten, Best, Bladel, Boekel, Boxtel, Eersel, Gemert-Bakel, Goirle, Halderberge, Laarbeek, Nuenen, Gerwen en Nederwetten, Oirschot, Oisterwijk, Reusel-De Mierden en Someren het voor elkaar om geen ontvangstbevestiging te sturen na de online-vraag van de onderzoekers van Pricon.
E-mailgedragslijn
Bij het onderzoek is van alle gemeenten in Nederland de emailafhandeling getoetst op de aanwezigheid van e-mailadressen en contactformulieren op de website, ontvangstbevestigingen, reactietijd en het verplicht laten delen van persoonlijke gegevens. Als uitgangspunt is gekeken naar de e-mailgedragslijn voor overheden.
De volledige onderzoeksresultaten zijn te bekijken op de website van Pricon.