De Helenaveense Soemeersingel is voor gemeente Deurne al jarenlang een hoofdpijndossier waar alsmaar meer geld ingestoken moet worden om de hobbelweg nog begaanbaar te houden. Nog dit najaar moeten nieuwe herstelwerkzaamheden starten, waarvan al is duidelijk geworden dat die drie keer zoveel gaan kosten dan oorspronkelijk geraamd was.
Om de kans op nieuwe wegverzakkingen te verkleinen wordt er na het herstel een aslastbeperking van drie ton ingesteld, met uitzondering van bestemmingsverkeer. Ook gaat de maximum snelheid naar beneden. “De eerste maanden na het herstel monitoren we de verkeerssnelheid”, meldt de gemeente.
Veiligheid
Het gedeelte van de Soemeersingel dat binnen de bebouwde kom ligt, krijgt definitief een maximum snelheid van 30 kilometer per uur. Buiten de bebouwde kom wordt de toegestane snelheid na de werkzaamheden weer teruggebracht naar 60 kilometer per uur. Nu zijn er nog plekken buiten de bebouwde kom waar de verzakkingen zo ernstig zijn dat dat daar vanwege de verkeersveiligheid ook een maximum snelheid van 30 kilometer per uur geldt.
Om de verzakkingen te herstellen heeft de gemeente afgelopen maanden diverse scenario’s onderzocht op haalbaarheid en wenselijkheid. “Ook zijn er gesprekken gevoerd met de dorpsraad en een afvaardiging van de inwoners van Helenaveen om te praten over de diverse opties. In september start de aanbesteding en wordt een aannemer geselecteerd. Daarna informeren we inwoners over de planning van de werkzaamheden”, aldus de gemeente.
Verontreinigd veen
Voor het herstel was door Deurne in eerste instantie 500.000 euro uitgetrokken, maar uit onderzoek bleek dat het aantal verzakkingen op de weg verder was toegenomen en dat het onderliggende veen is verontreinigd met zware metalen. Hierdoor worden de kosten voor herstel nu geschat op 1.153.700 euro en komt er nog eens 567.500 euro bij voor de afvoer en stort van het verontreinigde veen. In 2017 moest de gemeente ook al de portemonnee trekken om de Soemeersingel en de Koolweg in Helenaveen op te knappen. Dat kostte toen in totaal 2,5 miljoen euro.
Dat de weg na die werkzaamheden toch opnieuw is verzakt heeft volgens de gemeente te maken met een aantal droge jaren: “In 2018 en 2019 is door een extreem lage grondwaterstand het veen onder de Soemeersingel geoxideerd, letterlijk verdwenen. Hierdoor zijn ernstige wegverzakkingen ontstaan die dit jaar worden hersteld.”
Beheermaatregel
Dit gaat de gemeente doen door middel van een zogeheten beheermaatregel: “Dit betekent dat de ergste wegverzakkingen plaatselijk worden hersteld door het verwijderen van het resterende veen en vervolgens deze verzakkingen te vullen met zand. Daarna wordt de fundering teruggeplaatst en dichtgelegd met klinkers.”
Omdat de ondergrond van de Soemeersingel heel zwak is, laat de gemeente daarna twee keer per jaar een schouw uitvoeren om de kwaliteit van de weg te monitoren. “Als nieuw onderhoud nodig blijkt kan dit direct uitgevoerd worden. Deze beheermaatregel blijft tot minimaal 2027 in stand. Daarna wordt vastgesteld of deze oplossing afdoende werkt en of op deze voet verder wordt gegaan”, aldus de gemeente.
Om de verkeersveiligheid op de weg in de toekomst te verbeteren gaat de gemeente de bestaande wegversmallingen na de herstelwerkzaamheden vervangen door verkeersplateaus: “Deze worden in de volle breedte van de weg geplaatst. Dit zorgt ook voor een betere doorstroming van het verkeer.”
Lees ook: Verzakkingen Helenaveense Soemeersingel
Foto: gemeente Deurne