Inwoners van de gemeente Deurne waarderen de Wmo-zorg met een 8 gemiddeld als rapportcijfer. Dit blijkt uit een onderzoek dat de gemeente drie keer per jaar uitvoert onder inwoners die gebruikmaken van een Wmo-voorziening.
“Ik ben trots op onze zorgzame gemeenschap. Deze cijfers zijn een compliment aan iedereen die zich inzet voor de Wmo in Deurne”, zegt wethouder Riny van Rinsum. “We blijven luisteren en verbeteren waar nodig. Want goede zorg stopt nooit bij een rapportcijfer.”
Huishoudelijke hulp
Uit het onderzoek blijkt dat mensen die in Deurne een Wmo-voorziening krijgen aangeboden, het contact met de gemeente gemiddeld een 7,8 geven. Ook de kwaliteit van de huishoudelijke hulp wordt gewaardeerd met rapportcijfer 7,8. Hiervoor is bij mensen met huishoudelijke ondersteuning thuis gecontroleerd of het huis schoon en leefbaar is.
Ook is in het klanttevredenheidsonderzoek gekeken naar de Taxbus. Dit is het collectieve vervoer voor inwoners met een mobiliteitsbeperking en 80-plussers in gemeente Deurne. De service wordt gewaardeerd met een 8,1.
“Ook komend jaar blijven we monitoren en evalueren. Wat goed gaat, houden we vast. Wat beter kan, pakken we aan.”
Wethouder van Rinsum erkent dat nog niet alles vlekkeloos verloopt: “Sommige inwoners ervaren problemen met de communicatie of wachttijden. Ook zijn er capaciteitsproblemen bij zorgaanbieders.”
Snel actie ondernemen
Daarom gaat de gemeente volgend jaar nog dieper doorvragen bij de optische controles voor huishoudelijk ondersteuning. “Zo krijgen we beter zicht op de situatie thuis en kunnen we snel actie ondernemen. Ook komend jaar blijven we monitoren en evalueren. Wat goed gaat, houden we vast. Wat beter kan, pakken we aan”, aldus Van Rinsum.
Voor mensen in gemeente Deurne die hulp nodig hebben, is er de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Die zorgt ervoor dat mensen geholpen worden bij bijvoorbeeld het huishouden, vervoer of het zelfstandig blijven wonen.
Foto: Pexels