Hoewel het gedeelte van de N270 tussen Deurne en de grens met Limburg begin december vorig jaar al werd geopend, blijken de verkeersregelinstallaties tot nu toe nog steeds niet goed te werken. “Zoals het eruit ziet, functioneren de stoplichten nog niet helemaal naar behoren”, zegt de provincie.
Al vanaf het begin dat de verkeersregelinstallaties op de N270 werden neergezet, gaven deze problemen. Dit leidde tot diverse meldingen van verkeersdeelnemers. “Toen de verkeerslichten waren aangelegd en ingeregeld, sprongen ze veel te vaak op rood als je aan kwam rijden. Dit gebeurde ook als er geen verkeer uit de zijwegen kwam. Dit gaf natuurlijk veel klachten”, aldus de provincie.
Levensgevaarlijke situaties
Een tweede klacht ging over de korte oversteektijden voor zowel fietsers als voetgangers. “Deze waren vooral voor kinderen en ouderen niet realistisch en gaven soms levensgevaarlijke situaties”, zegt de provincie. Die heeft nu aanpassingen gedaan aan de verkeersregelinstallaties, maar de verwachting is dat de afstelling nog steeds niet ideaal is.
Daarom roept de provincie mensen met klachten op om melding te maken, zodat de stoplichten nog beter kunnen worden ingeregeld. Vanaf 1 april kunnen weggebruikers daarvoor niet meer terecht bij het projectteam N270 van de provincie Noord-Brabant. Met ingang van die datum kunnen mensen klachten over de N270 tussen Walsberg en de Limburgse grens doorgeven aan de afdeling Beheer provinciale Wegen. Dit kan online via de website van de provincie.
Veiliger maken
Omdat de N270 één van de gevaarlijkste provinciale wegen is in Brabant, werd in 2017 al het plan opgevat door de provincie en gemeente om de weg veiliger te maken. Door bezwaren van omwonenden, vermeende aanwezigheid van vleermuizen, verweer tegen de kap van bomen en de stikstofproblematiek duurde het jaren voordat de reconstructie kon worden voltooid.
Lees ook: Nieuwsdossier – Reconstructie N270
Foto: Pexels