Bij een excursie naar het Belgische Westhoek hebben een aantal leerlingen van het Willibrord Gymnasium in Deurne een indrukwekkende simulatie beleefd, waarbij ze zelf even een soldaat werden die vocht tijdens de Eerste Wereldoorlog.
Initiatiefnemers van de reis naar België met de derdejaarsleerlingen zijn geschiedenisdocent Daan van den Broek en lerares Nederlands, Maartje Vosters van de Deurnese school. Ze wilden hun vakken combineren in één leerzame trip. “Het idee voor deze excursie komt voort uit een gemeenschappelijke interesse in de Eerste Wereldoorlog”, vertelt Maartje Vosters, die als tiener gefascineerd raakte door een familieverhaal.
Eeuwlange zoektocht
Toen in 1918, na vier jaar vechten in de loopgraven, de neef van Vosters’ overgrootmoeder sneuvelde tijdens het eindoffensief van de Eerste Wereldoorlog gingen zijn ouders, tante en nicht op zoek naar zijn graf in de Belgische Westhoek. Inmiddels wordt er al een eeuwlang door Vosters en haar familie gezocht naar het graf én het verhaal van neef Guillaume.
Geïntrigeerd door de zoektocht verdiepte ze zich de afgelopen jaren in ‘de Grote Oorlog’ en de poëzie uit deze periode. “Afgelopen jaren hebben we voor zowel leerlingen als voor geïnteresseerden incidentele keuzelessen gegeven over de poëzie en geschiedenis van de Eerste Wereldoorlog”, vertelt Vosters. “Aan het begin van dit schooljaar besloten we er nu echt werk van te maken. Voor onze derdejaars leerlingen hebben we een vakoverstijgend poëzieproject uitgewerkt en eind februari vertrokken we met meer dan vijftig leerlingen en enkele collega’s naar de Westhoek.”
Nieuwe identiteit
Tijdens het bezoek gingen de leerlingen op een missie in het Polygoonbos. Ze kregen daar een nieuwe identiteit aangemeten. Elke leerling werd een soldaat die in het bos vocht tijdens de Grote Oorlog. Tussen de bunkers gingen de leerlingen aan de slag met het kraken van militaire codes. Vervolgens brachten ze een bezoek aan museum Passchendaele, de Engelse militaire begraafplaats Tyne Cot en de stad Ieper.
Voor het vak geschiedenis is er aandacht besteed aan de historische periode van de Eerste Wereldoorlog. Daarnaast hebben de leerlingen voor het vak Nederlands een poëzieproject uitgevoerd. Ook hebben ze tijdens de excursie foto’s gemaakt die ze gebruiken in hun pecha kucha’s, een Japanse presentatievorm.
Tijdens die voordracht analyseren en bespreken de leerlingen een gedicht dat is geschreven tijdens de Eerste Wereldoorlog of daarover gaat. “We hopen leerlingen met deze excursie te inspireren en interesseren voor de geschiedenis, maar ook voor het kleine, menselijke verhaal dat achter elke historische gebeurtenis in veelvoud voorkomt”, aldus Daan van den Broek.
Foto: Willibrord Gymnasium