Nieuws uit de Regio

LOS Deurne krijgt vignet ‘Jongens in hun kracht-school’

Als tweede school in Nederland en als eerste school in het zuiden van het land, heeft Sociocratische Leeromgeving LOS Deurne het vignet Jongens in hun Kracht-school gekregen. Sociocratisch onderwijs is een vorm van democratisch onderwijs, waar kinderen en begeleiders samen besluiten nemen over wat en hoe ze willen leren.

Ook voor meisjes en volwassenen
Drie leerlingen en vijf begeleiders hebben een trainingsprogramma gevolgd en zijn nu gecertificeerd Jongens in hun Kracht-coaches. Mariken Althuizen van LOS Deurne: “Bij ons gaan zij hun opgedane kennis en vaardigheden inzetten om jongens én meisjes te laten ervaren hoe fijn en belangrijk het is om vanuit je eigen kracht richting te geven aan je handelen en aan je eigen leven.” In eerste instantie werd het trainingsprogramma Jongens in hun Kracht ontwikkeld om jongens zich te leren verbinden met zichzelf en de wereld om hen heen. Hoewel ook meisjes en volwassenen kunnen deelnemen aan het trainingsprogramma, is de oorspronkelijke naam gebleven.

Dagelijkse workshop op school
Bij LOS Deurne kunnen jongens en meisjes van alle leeftijden (en begeleiders) ervoor kiezen om mee te doen met de dagelijkse Jongens in hun Kracht-workshop. Althuizen: “Het trainingsprogramma bestaat uit laagdrempelige bewegingsoefeningen. Door je lijf te voelen en in beweging te zijn, werk je aan een persoonlijke fundering. Vanuit deze krachtige fundering ervaar je rust, ontspanning en ruimte en kun je gaan ontdekken dat je kunt bewegen, handelen en communiceren vanuit je eigen kracht.” Sociocratische Leeromgeving LOS Deurne is in januari 2017 geopend in het pand van het voormalige Hof van Deurne aan het Haageind en biedt onderwijs aan leerlingen van 4 tot en met 21 jaar. Basisonderwijs en voortgezet onderwijs lopen naadloos in elkaar over, waarbij leerlingen van alle leeftijden samen spelen, leren en ontdekken. Sinds de start van de school is het leerlingaantal met 80 procent gegroeid.

Foto: LOS Deurne

Advertentie

Deze inhoud is geblokkeerd, accepteer cookies om de inhoud te bekijken.


Written by

The author didnt add any Information to his profile yet

Deze website gebruikt cookies om u de beste ervaring te geven. Ga akkoord door op 'Accepteer cookies' te klikken.