Bij de vierde en laatste dag van het Deurnese filmfestival De Nacht van het Witte Doek werden de bezoekers niet alleen getrakteerd op een groot aantal bioscoop-hits, maar ook diverse bijzondere andere activiteiten. Zo reed er zondag een vijf meter lange vis op een driewieler door het centrum en was er een dorsteam bezig op het Martinetplein voor een kunstproject van Erik van Lieshout. Het evenement kon dit jaar rekenen op circa 4.750 bezoekers.
Voorzitter Willy Koppens van Stichting Nacht van het Witte Doek kijkt terug op een succesvolle editie: “Het is allemaal heel goed verlopen en we hebben veel positieve reacties ontvangen. Van de uitreiking van de Film Talent Award Brabant op donderdag tot en met alle filmvoorstellingen en activiteiten in de opvolgende dagen; alles liep weer op rolletjes en we hadden weer meer bezoekers dan vorig jaar. Op een kleine regenbui op vrijdagavond na hadden we ook prachtig festivalweer. We zijn met onze groep vrijwilligers heel trots op wat we weer hebben neergezet.”
Malle Balle Circus
De laatste dag van De Nacht van het Witte Doek stonden er naast de gewone filmvertoningen een aantal aparte gebeurtenissen op het programma. “Traditiegetrouw waren er op zondag verschillende kinderfilms te zien en waren er activiteiten in het centrum die zich richtten op de jeugd”, vertelt Koppens. “Op het Anna Terruweplein trad Theater Vladimir op en bij het Malle Balle Circus konden kinderen allerlei circustechnieken leren.”
Ook reed er een grote vis door het centrum die plastic balletjes uitspuwde. “Hiermee wilden we op een ludieke manier aandacht vragen voor het milieu en het terugdringen van de plastic soep in onze zeeën. De kinderen raapten alle uitgespuwde balletjes op en verzamelden die in een vangnet.”
‘Kaf van het koren scheiden’
Ondertussen vond er op het Martinetplein ook een niet alledaags schouwspel plaats met een grote dorsmachine. Samen met de leden van Dorsteam Deurne was kunstenaar Erik van Lieshout bezig met het ‘kaf van het koren scheiden’ en het maken van filmopnamen.
“Dat heeft alles te maken met zijn nieuwe project. Net als in zijn vorige film ‘De Gloeiige’ brengt Erik op zijn eigen manier de problematiek van de transitie van het Deurnese buitengebied in beeld. Daarbij wil hij de dialoog stimuleren tussen boer en burger, maar ook andere betrokkenen. Voorop staat voor hem dat de goede dingen daarin worden onderscheiden van de slechte. Het kaf moet dus van het koren worden gescheiden”, legt Koppens uit.
‘De Acht’
Ook in de Zeilberge molen Maria-Antoinette vond in het kader van De Nacht van het Witte Doek iets speciaals plaats. “Daar speelden de leden van Muziekvereniging Excelsior live de filmmuziek bij de documentaire ‘De Acht’, over de wielerronde in Chaam”, zegt Koppens.
Niet alleen voor de bezoekers, maar ook voor de muzikanten van de harmonie was dat een bijzondere ervaring, vertelt voorzitter Theo Aarts van Excelsior: “Het is weer eens helemaal iets anders dan we gewend zijn, maar we houden wel van een uitdaging.”
Ronde van de Zeilberg
De film gaat niet zozeer over het wielrennen, maar meer over de organisatie rondom de het evenement heen en de saamhorigheid die daarbij een grote rol speelt. Een fenomeen dat ook in de Zeilberg niet onbekend is. “We hebben hier natuurlijk ook jarenlang de Ronde van de Zeilberg gehad, dus de link was snel gelegd. Bovendien waren de initiatiefnemers destijds in 1980 ook leden van Excelsior”, aldus Aarts.
Voor de live-uitvoering van de filmmuziek hadden de muzikanten flink geoefend. “Maanden lang hebben we gerepeteerd op de achttien muziekstukken die waren gecomponeerd door Jan Bosveld. Heel belangrijk was natuurlijk ook de timing, zodat alles naadloos bij de beelden aansloot”, zegt de voorzitter van de Zeilbergse muziekvereniging.
Foto’s: Harold van der Burgt