0.6 C
Deurne
vrijdag 22 november 2024
TOP-BANNER-ANIM-3-SEC
Home- DeurneProef tegen trillingshinder spoor Deurne maar bewoners Amstel en Tramstraat hebben er...

Proef tegen trillingshinder spoor Deurne maar bewoners Amstel en Tramstraat hebben er voorlopig niets aan

ProRail start binnenkort in Deurne met een proef om trillingshinder van voorbijrijdende treinen te verminderen. Hiervoor wordt een zogeheten Shimlift geïnstalleerd die de overlast moet tegengaan. Alleen de bewoners van bijvoorbeeld de Amstel en Tramstraat schieten daar voorlopig niets mee op want de techniek zal in Deurne een jaar lang worden getest op het spoor bij de Binderendreef.

Verschillende bewoners van huizen die dicht langs de spoorweg in Deurne staan, hebben last van trillingen in huis. De overlast is aanzienlijk toegenomen vanaf het moment dat er geluidsschermen zijn geplaatst in 2018. Pieter Veldhuijzen en Vera Peters die in de Amstel wonen, denderen bijvoorbeeld dagelijks uit hun bed uit als er een trein voorbijrijdt: “Vooral als er een goederentrein langs komt staat de tafel gewoon te trillen, je ziet je kopje koffie gewoon bewegen. Zeker nu het weer kouder is en de grond daardoor harder, komen de trillingen extra hard door.”

Betrouwbaar resultaat
De reden dat de techniek met de Shimlift in Deurne wordt getest op de Binderendreef en niet op andere plaatsen als de Amstel en Tramstraat, heeft volgens de gemeente te maken met de meetmethode: “Voor een betrouwbaar resultaat van de metingen is het van belang dat er gedurende het jaar geen veranderingen aan het spoor worden aangebracht en ruimte is om uitgebreid te meten. Op andere locaties rondom Deurne is dat in 2023 wel het geval.”

‘Stil gebleven’
De proef van ProRail is een stap naar een oplossing voor trillingshinder maar voor Pieter en Vera wordt het er vooralsnog niet beter op zolang er niet iets concreets wordt ondernomen in hun situatie: “Ik snap ook wel dat de gemeente hierin een tussenpartij is en dat zij afhankelijk zijn van Prorail maar het zou wel fijn zijn als er wat vaart achter wordt gezet. We hebben na het artikel op de website van DMG en het interview op DMG Radio in februari van dit jaar nog één keer iets gehoord van wethouder Verhees en daarna is het stil gebleven.”

Minder trillingen
Bij de Shimlift die nu in Deurne wordt getest, schuift men een kunststof wig tussen de dwarsliggers en de spoorstaaf. Dit zorgt ervoor dat het spoor, met name bij overwegen, op het juiste niveau komt te liggen, terwijl de dwarsliggers goed ondersteund blijven. Door de ShimLift te installeren, ontstaat er een constantere ligging en veroorzaakt de passage van een trein minder trillingen. Deze proef in Deurne is een vervolg van de proeven op de Brabantroute in 2019 en 2020, waar de eerste resultaten positief waren.

‘Proef kan helpen’
Wethouder Helm Verhees is blij dat ProRail de proef met de Shimlift aan de Binderendreef wil gaan uitvoeren: “Net als op meerdere plekken in het land ervaren ook in onze gemeente omwonenden van het spoor helaas hinder van deze trillingen. De gemeente en ProRail zijn daarover al een tijd lang in gesprek om mogelijke oplossingen te vinden. Deze proef kan daarbij helpen.”

Geluidsschermen
Maar voor mensen als Pieter Veldhuijzen en Vera Peters in Deurne geeft de proef met de Shimlift geen directe oplossing voor de problemen die zij ervaren door de trilling van de voorbijrijdende treinen. Want de Shimlift wordt dus niet op het spoor ter hoogte van hun huis getest en bovendien wordt de trilling op de Amstel volgens Veldhuijzen juist veroorzaakt door de geluidsschermen: “Ze hebben ijzeren buizen 3 tot 4 meter de grond ingeslagen waartussen de geluidswerende panelen zijn bevestigd. Die palen staan in harde grond en gaan trillen als er een trein langskomt. Als een soort rimpeleffect wordt dan die trilling getransporteerd door de grond naar ons huis. Het is een beetje zoals bij het pierewaaien; je steekt een riek in de grond en die laat je trillen en die trillingen verspreiden zich dan rond de riek door de bodem.”

Goede plek
Regiodirecteur Dimitri Kruik van ProRail laat weten dat ze gericht onderzoeken welke maatregelen de trillingen van het spoor het best kunnen verminderen. “Deurne is zo’n plek, waar we ook met de gemeente intensief contact onderhouden. Als deze proef succesvol is, kunnen we de Shimlifts daarna opnemen in onze standaarden waardoor bewoners op bepaalde plekken langs het spoor minder hinder zullen ervaren. Het is fijn dat we in Deurne een goede plek gevonden hebben om deze techniek te testen.”

Alternatieve oplossingen
Pieter Veldhuijzen uit Deurne vindt het op zich prima dat ProRail technieken als de Shimlift test maar benadrukt dat er ook moet worden gekeken naar simpele alternatieve oplossingen. “Kijk ook eens naar andere plekken met andere oorzaken van trilling zoals bij een vliegveld of een snelweg die trilling veroorzaakt. Daar worden heel andere technieken gebruikt die in dit geval misschien ook werken. Ik heb iemand gesproken die werkt in de grondmechanica en die vertelde me dat er mogelijk een heel eenvoudige oplossing is. Omdat de grond hier hard is, wordt de trilling makkelijk getransporteerd. Als je nou een buffer tussen het spoor en de huizen legt in de vorm van een flinke sleuf met een doek er in en gevuld met hydrokorrels neemt de trilling al gigantisch af.”

- Advertentie -
Lees ook

Meest Gelezen