Mensen die de film van de Deurnese kunstenaar Erik van Lieshout al hebben gezien, omschrijven ‘De Gloeiige’ als spraakmakend en rauw. Sinds begin deze week is de productie vier maanden lang te zien in het Noordbrabants Museum in Den Bosch en vrijdag 23 augustus wordt de film ook vertoond bij Filmfestival De Nacht van het Witte Doek in Deurne.
Van Lieshout brengt de kloof tussen stad en platteland in beeld en onderzoekt die. Politiek, ambacht, land-art en mythes van het landschap worden in ‘De Gloeiige’ als een rauwe montage met elkaar vervlochten.
Konijn
De film die een uur duurt is te zien tijdens de eerste dag van het Deurnese filmevenement vanaf 19.00 uur in de grote zaal van Cultuurcentrum Deurne. Maker Erik van Lieshout is hierbij aanwezig en gaat na afloop van de vertoning in gesprek met het publiek onder leiding van directeur Katjuscha Otte van Museum De Wieger.
Voor de opnamen van de film kwam Van Lieshout terug naar zijn geboortedorp Deurne en bracht er een jaar lang door. Naast de filmopnamen maakte hij er ook sculpturen van eieren en het bijna vijf meter hoge konijn van hooi.
Regionale mythe
De titel van de film verwijst naar de regionale mythe over de geestverschijning van ‘De Gloeiige’ die ’s nachts werd waargenomen in moerassen en drassige heidevelden. Het zou gaan om de geest van een boer die had gefraudeerd met grenspalen en ronddoolt om in het reine te komen en daarna rust te vinden.
Sinds vorige week zijn verschillende werken van Van Lieshout te zien in het Noordbrabants Museum bij de tentoonstelling Veranderland. Daarnaast vind je er kunst van onder meer Joseph Beuys, David Claerbout, Vincent van Gogh, Piet Mondriaan, Cor Noltee en Hendrik Wiegersma. De expositie laat met kunst van toen en nu zien op welke manier het landschap verandert. En vooral: waardoor?
Bij de tentoonstelling zijn er voor de bezoekers een reisgids en een ‘podwalk’. Ook vinden er verschillende evenementen en activiteiten plaats. Bij de opening van de expositie ging Erik van Lieshout in gesprek met Caroline van der Plas over zijn film ‘De Gloeiige’.
Foto’s: Suzanne Weenink/Marinus Biemans/Noordbrabants Museum