Zo’n tweehonderd deelnemers rijden zaterdag mee met de jaarlijkse Peellandrit van oldtimerbromfietsclub De Vette Bougie uit Deurne, waar ook niet-leden aan mogen meedoen. Op hun tweewielers die voor deze route niet 25 jaar of ouder hoeven te zijn, toeren ze door Zuidoost-Brabant en dit keer ook een stukje Limburg. Eén van de deelnemers is Ivan van Oosterhout uit Deurne; pas sinds twee jaar lid van De Vette Bougie, maar nu al volledig besmet met het brommervirus.
“In 2022 ben ik gaan kijken bij de Oldtimerbeurs. Toen was ik al meteen verkocht en wilde ik me ook gaan bezighouden met het opknappen van een oude brommer, met als uiteindelijk doel om daarmee rond kunnen rijden”, vertelt Van Oosterhout.
Batavus
Daar begon de 54-jarige brommerliefhebber enthousiast aan. Maar zonder enige eerdere ervaring met zo’n project, kreeg hij daarbij ook een aantal tegenslagen te verwerken. “Meteen op maandag na de beurs zag ik een Batavus Bilonet op Marktplaats uit 1971. Ik kon hem ophalen voor 250 euro, dus dat leek een goeie deal. Het opknappen ervan was heel leuk en leerzaam, maar bleek uiteindelijk ook een duur grapje. Hij ziet er nu perfect uit, alleen hij loopt nog niet”, legt Ivan uit.
Hoewel de brommer nog nét niet helemaal klaar is en erop rijden nog niet kan, heeft Van Oosterhout er toch al wel veel plezier aan beleefd: “Het uit elkaar halen en dan repareren en weer in elkaar zetten geeft mij rust en ontspanning. Dan kan ik me even focussen op iets anders dan de waan van de dag.”
YouTube-filmpjes
De kennis voor het restaureren haalt de Deurnese brommerfanaat uit video’s op YouTube: “Op internet is er heel veel te vinden over het restaureren van brommers. Ik probeer gewoon uit wat ze in de filmpjes vertellen en dan merk je vanzelf of je het goed hebt gedaan of niet”, vertelt Ivan lachend.
Dat werken met instructievideo’s gaat volgens Van Oosterhout in de meeste gevallen wel goed: “Totdat ik mijn tweede brommer aanschafte. Toen ik die online zag staan, was ik op slag verliefd. Het was een Kazal; min of meer de Portugese Zundapp. Helemaal voor op en neer naar Friesland geweest om die brommer op te halen. Het mooie was dat de motor van dit exemplaar al liep. Alleen toen ik hem begon op te knappen, bleek dat alle YouTube-filmpjes over deze brommer in het Portugees waren. Dat maakte de restauratie wel wat moeilijker en daarom heb ik dat project even geparkeerd.”
Puch
Ondanks dat de eerste twee brommers nog niet af zijn en hij officieel dus nog niet met De Vette Bougie kon mee toeren, verminderde zijn liefde voor de brommers niet: “Gelukkig werd oogluikend toegestaan dat ik tijdelijk op een eigenlijk te moderne scooter meereed, zodat ik de ritten kon filmen voor de club. Toch is mijn doel altijd geweest om met een echte oldtimer mee te rijden.”
Dat streven kwam al een stuk dichterbij toen hij van een kennis een Puch cadeau kreeg. “Een heel mooi exemplaar dat ik heb ontdaan van de roest, de chroom is weer blinkend gemaakt en ik heb de brommer opnieuw gespoten. Enige misrekening is dat ik er een 70cc-motor op heb gezet en er maar een tank van drie liter in zit. Gaat dus lekker snel, maar na een rondje door de Zeilberg moet je wel weer even bijtanken”, legt Ivan uit.
Stickers
Toch gaat hij zaterdag zelf ook meerijden met een oldtimerbrommer. “Hoewel de Peellandrit de enige activiteit is waarbij ook niet-oldtimers mogen meerijden, is het me dankzij een gift gelukt om eindelijk een betrouwbare kandidaat te vinden waarmee ik zaterdag de rit kan rijden. Van iemand die had gezien dat ik bezig was met brommers, kreeg ik twee Honda’s aangeboden. Eentje ervan heb ik uit elkaar gehaald voor reserveonderdelen en de andere heb ik helemaal opgeknapt”, aldus Van Oosterhout.
De lak kreeg hij niet op alle plaatsen even mooi, maar daar bedacht hij een originele oplossing voor: “Ik heb op internet een pakket besteld met 200 stickers en de brommer daar helemaal mee volgeplakt.” Dat levert Ivan bij zijn ritjes ook veel bekijks op: “Als ik rondrijd krijg ik vooral leuke reacties van jeugd die de brommer heel cool vind.”
Gevoel van vrijheid
Zaterdag is de ‘sticker-bomb’, zoals Van Oosterhout de Honda Sky uit 1997 noemt, ook te zien bij de Peellandrit. “Hieraan mag iedereen meedoen die een tweewieler bezit, zoals een brommer, scooter, motor met of zonder zijspan en een solex. Dit keer hoeft de tweewieler geen oldtimer te zijn van 25 jaar of ouder, maar kun je met elke tweewieler meedoen”, vertelt Ivan.
“De Peellandrit die wij elk jaar organiseren geeft deelnemers de mogelijkheid om eens te ervaren hoe leuk het is om met een tweewieler door de regio te rijden. Voor mijzelf geeft het brommer rijden vooral een gevoel van vrijheid. Verder ontdek je weer heel andere wegen en plekjes, dan wanneer je bijvoorbeeld met de auto rondrijdt”, aldus Van Oosterhout.
‘Wake-up call’
Afgelopen jaar vierden de leden van De Vette Bougie hun 25-jarig jubileum. Een mooi mijlpaal voor de organisatie, maar ook een ‘wake-up call’. “Al die jaren worden er meerdere ritten gereden, waarvoor telkens nieuwe routes worden uitgestippeld door de leden. Elke keer weten ze ons weer te verrassen en leiden ze ons langs plaatsen waar we nog niet eerder kwamen. We zijn een hechte groep en naast de gezamenlijke brommerliefde is de kameraadschap groot, maar we zijn wel een club die vooral bestaat uit 50-plussers”, legt Ivan uit.
Daarom wil hij proberen om ook jongere brommerliefhebbers bij De Vette Bougie te krijgen: “Zaterdag is een perfecte gelegenheid voor iedereen, ongeacht de leeftijd, om een keer de sfeer te proeven. Ook niet-leden mogen meerijden; het enige dat je nodig hebt is een gemotoriseerde tweewieler.”
Deelnemers van de Peelland rit kunnen zich zaterdagochtend aanmelden van 09.00 tot 10.30 uur bij Café De Kroeg aan de Blasiusstraat 7 in Deurne. Na inschrijving en het ontvangen van de routebeschrijving krijgen de rijders een kopje koffie, waarna ze tussen 09.30 en 11.00 uur kunnen vertrekken. De route wordt ook aangegeven door middel van bordjes langs de weg en is ongeveer 95 kilometer lang.
Van elke deelnemer of groep wordt als aandenken een foto gemaakt die naderhand is terug te vinden op de website van De Vette Bougie. Daar kun je na de rit ook de aftermovie van de hele rit bekijken.
Foto’s: DMG