8.3 C
Deurne
maandag 4 maart 2024
Home- DeurneSpoortunnel in Zeilberg en 30 kilometer per uur in centrum moeten verkeersproblemen...

Spoortunnel in Zeilberg en 30 kilometer per uur in centrum moeten verkeersproblemen Deurne oplossen

Een extra spoortunnel bij de Zeilbergsestraat die wordt gekoppeld aan oostelijke randwegen en het naar beneden brengen van de maximumsnelheid op de centrumring moeten ervoor zorgen dat Deurne de komende jaren niet dichtslibt. Dit staat in de eerste opzet van het Gemeentelijk Verkeers- & Vervoersplan (GVVP) die dinsdagavond door wethouder Helm Verhees werd gepresenteerd aan de Raadscommissie Omgeving.

Het geschetste scenario zorgde bij een aantal commissieleden voor de nodige verbazing. “Ik zie vooral dingen die niet gaan werken”, zegt Joan van Rixtel van Transparant Deurne. Zijn partij diende onlangs een motie in om een tweede spoortunnel aan de Liesselseweg te onderzoeken, maar die werd weggestemd met het oog op de aankomende behandeling van het GVVP.

Motie opnieuw indienen
Van Rixtel zegt dat hij hoopvol was over wat er in het rapport zou staan, maar vindt de ideeën teleurstellend en noemt het een plan ‘Bonte-light’, refererend aan de Helmondse wethouder die daar het stadshart autoluw wil maken: “Ik denk dat we die motie maar weer opnieuw moeten indienen. Er staat heel mooi een tunnel in de Zeilberg. Die gaat er dus ook nooit komen.” Transparant Deurne wil dat een spoortunnel bij de Liesselseweg serieus wordt overwogen, omdat het op die plek volgens Van Rixtel juist dichtslibt.

Dat is volgens wethouder Verhees geen optie: “Toen wij de keuze gemaakt hebben voor een ondertunneling in Deurne, zijn er heel duidelijke afwegingen gemaakt over waar wij die tunnel neer gaan leggen en daar is uitgekomen dat we die op de Binderendreef gaan situeren, met in het achterhoofd de gedachte om het centrum meer te gaan ontlasten. Maar als wij die tunnel op de Liesselseweg zouden neerleggen, dan halen we juist al het verkeer Deurne in.”

‘Koud op je dak’
Ook commissielid Benny Munsters van OGD werd overrompeld door de informatie in het rapport van Verkeersadviesbureau Goudappel: “Ik moet het even op me in laten werken. We hadden natuurlijk om de presentatie gevraagd, maar dan is het altijd fijn om die van tevoren al te hebben. Dan valt het niet zo koud op je dak.” Munsters vraagt zich af in hoeverre het idee haalbaar is om het centrum minder aantrekkelijk te maken voor verkeer: “Tweede voorstel is centrum afwaarderen, dus dat die auto’s nog verder naar buiten worden geduwd. Waar blijven ze dan? Ik weet het niet.”

Verder mist Munsters van OGD alternatieven voor verdere verbetering van de verkeersdoorstroming op het traject aan de linkerkant van Deurne via de Binderendreef. “Waarvan we eigenlijk al weten dat die bij 2400 extra woningen al niet rendabel was en we daarmee eigenlijk Binderen nog niet verder ontlasten.” Munsters doet de oproep om juist met scenario’s te komen voor dat linkerdeel en om daar vol op in te zetten.

Walsberg
In het rapport van bureau Goudappel is te lezen dat er voor wat betreft de verkeersdrukte op de Milhezerweg nauwelijks urgentie is. Dat ligt volgens commissielid Ruud Kuijpers van DeurneNU toch anders: “We zien ook op de Milhezerweg dat daar 10.000 auto’s per dag doorkomen, zeker bij het viaduct in de Walsberg. Er is 25 jaar geleden al ooit een aanzet gedaan om een noordelijke omleiding te realiseren. Die wordt nou niet meegenomen.”

Volgens Kuijpers verdient dit knelpunt meer aandacht in het Gemeentelijk Verkeers- & Vervoersplan. “Je gaat er door gewoon verbouwde kom heen, waar de Walsberg in tweeën wordt gesplitst. Waar elke dag kinderen aan de ene kant naar de andere kant naar school moeten”, zegt Kuijpers.

Foto: archief DMG

- Advertentie -
Lees ook

Meest Gelezen