ProRail is deze week gestart met de bouw van een nieuw onderstation langs het spoor in Deurne. Het elektriciteitsgebouw komt vlakbij station Deurne te staan, tussen het spoor en bedrijventerrein Leemskuilen. Het pand wordt 24 meter lang, zes meter breed en vier meter hoog. Het biedt plek voor twee transformatoren en andere technische installaties.
Het nieuwe onderstation is volgens ProRail nodig omdat het huidige schakelstation in de toekomst niet voldoende stroom kan leveren: “Met het nieuwe onderstation zorgen we ervoor dat het stroomnet robuust blijft en treinen ook in de toekomst betrouwbaar kunnen blijven rijden.”
In het elektriciteitsgebouw wordt stroom van de netbeheerder omgezet naar de bovenleiding, zodat treinen kunnen rijden. Het nieuwe onderstation wordt modulair gebouwd: de onderdelen worden vooraf op een andere locatie geproduceerd en op locatie in elkaar gezet. “Deze werkwijze heeft veel voordelen: snellere plaatsing, kortere bouwtijd, minder hinder voor de omgeving”, aldus ProRail.
De gevel van het onderstation in Deurne krijgt een reliëfpatroon met een groene uitstraling door middel van het gebruik van biobased materialen. “Zo gaat het gebouw mooi op in de omgeving”, zegt de spoorwegnetbeheerder. Aannemer BAM Infra Rail voert de bouwwerkzaamheden uit. Het nieuwe onderstation wordt naar verwachting halverwege mei 2026 opgeleverd.
Foto: ProRail







