9 C
Deurne
zaterdag 27 april 2024
Home- DeurneSteeds meer patiënten gebruiken app van Elkerliek ziekenhuis voor makkelijkere communicatie

Steeds meer patiënten gebruiken app van Elkerliek ziekenhuis voor makkelijkere communicatie

Diabetespatiënt Sindy Maas-Van Rooij uit Deurne vindt het ideaal; voor snelle communicatie met het Elkerliek ziekenhuis gebruikt ze voortaan de BeterDichtbij-app. Ze is niet de enige, want de app wordt inmiddels bij het grootste deel van de poli’s in het Elkerliek ingezet en ook onder de patiënten stijgt het gebruik.

De gratis app kan worden gebruikt als je onder behandeling bent in het ziekenhuis en je zit met een vraag. Ook kunnen patiënten op deze manier aankloppen bij hun dokter of bij de polikliniek waar zij in behandeling zijn om advies te vragen. “Ideaal”, zegt Sindy Maas-Van Rooij uit Deurne. “Het contact is sinds ik die app gebruik zoveel makkelijker geworden.”

Best belastend
Sindy (45) is al twintig jaar diabeet. “Zeker de eerste tijd zat ik regelmatig in het ziekenhuis”, vertelt ze. Net zoals wel meer diabetespatiënten werd Sindy in al die jaren een vaste bezoeker van de polikliniek. Tussentijdse vragen gingen via de mail en als ze iets wilde overleggen, dan koos ze ervoor om de poli te bellen.

Als ze terugkijkt, was dat best belastend volgens Sindy: “Ik heb een druk gezin en een baan. Dan is het lastig om elke keer ‘in de tijd van de baas’ met het ziekenhuis te moeten overleggen. Ik kan nu mijn vraag stellen als ik daar zelf tijd voor heb.”

‘Wat een vinding’
Toen ook de diabetespoli afgelopen voorjaar gebruik ging maken van de app, was Sindy direct enthousiast. “Wat een vinding. Als ik een vraag heb, zet ik die ’s ochtends voor mijn werk in de app en krijg ik antwoord van de diabetesverpleegkundige. Ik stel nu vragen waarvoor ik misschien niet zo makkelijk zou bellen. Inmiddels kom ik ook bij een andere poli en ook daarmee kan ik op dezelfde manier, met dezelfde app communiceren.”

Diabetesverpleegkundige Alma van Zoelen herkent het verhaal van Sindy: “Driekwart van onze patiënten maakt al gebruik van de app. En bijna iedereen is er erg tevreden over. Er is meer en sneller interactie.”

Foto’s
De communicatie beperkt zich niet alleen tot tekstberichten, er kan ook beeldmateriaal worden uitgewisseld voor aanvullende informatie. “Diabetespatiënten vragen bijvoorbeeld om even mee te kijken bij afwijkende bloedsuikers, ze sturen foto’s van plekjes op de huid waar ze zich zorgen over maken, ze vragen advies over medicatie en dosering en ze maken afspraken via de app”, zegt Van Zoelen.

Patiënten krijgen volgens de diabetesverpleegkundige veel meer zelf de regie en tegelijkertijd kunnen de medewerkers van het Elkerliek beter en uitgebreider begeleiden: “Bovendien is het een groot voordeel dat ze niet meer hoeven wachten, zoals voorheen vaker het geval was als ze ons telefonisch probeerden te bereiken. Op deze manier begeleiden we op afstand, maar zorgen we er tegelijkertijd voor dat de kwaliteit van de zorg hoog blijft.”

Informatie over de BeterDichtbij-app van het Elkerliek ziekenhuis vind je op elkerliek.nl/beterdichtbij. Voor mensen die hulp nodig hebben bij het gebruik van de app kan de Helpdesk Digitale Zorg assisteren, deze is bereikbaar via 085-1304575.

Foto’s: Elkerliek ziekenhuis

- Advertentie -
Lees ook

Meest Gelezen