Voor wie vroeger op stap ging in Deurne, was het de gevleugelde uitspraak als de avond op een einde dreigde te lopen; ‘nog effe naar de Zanzi?’ Want daar kon je altijd nog bij Toon ‘Toeter’ Aldenzee terecht en was de avond niet compleet als hij niet op zijn trompet had gespeeld. Hij overleed afgelopen zondag op 83-jarige leeftijd.
Naast uitbater van Deurne’s eerste nachtbar stond Aldenzee ook bekend als betrokken politicus bij het CDA. Eerst als burgercommissielid, daarna lange tijd als gemeenteraadslid en hij was ook wethouder van gemeente Deurne.
‘Met zijn trompet, warme belangstelling voor iedereen en liefde voor de familie heeft hij vele harten geraakt’.
Op muzikaal gebied was Toon vele jaren actief. Hij speelde vanaf de beginformatie in 1965 in het dans- en amusementsorkest Los Mamboleros. Kort na de opening van de Zanzibar stopte hij als orkestlid. Tot zijn dood was hij trompettist in het Vrijetijdsorkest (VTO) in Deurne.
Heropening in 1976
De geschiedenis van de Zanzibar start eigenlijk al voordat Toon en zijn vrouw Truus er begonnen. De zaak werd in 1961 geopend door Wilma en Math Verheijen-Althuizen. Met een brand in 1975 kwam een einde aan dat eerste deel van de Zanzibarhistorie.
De zaal werd totaal verbouwd en eropend door het echtpaar Aldenzee op 17 februari 1976. De naam Zanzibar bleef gehandhaafd. Toon zorgde in zijn zaak regelmatig voor livemuziek door met veel passie en plezier op zijn trompet te spelen.
Nachtbar
In de begintijd was de zaak nog alleen van 22.00 uur tot middernacht geopend. Maar in de jaren negentig werd de Zanzibar het eerste café in Deurne dat tot 03.00 ’s nachts open mocht zijn op vrijdag en zaterdag zelfs tot 04.00 uur. In mei 2005 werd de Zanzibar definitief gesloten.
Naast de ruim dertig jaar als horecaondernemer in de Deurnese Molenstraat was Toon ook twintig jaar voorzitter van de afdeling Deurne van Koninklijke Horeca Nederland.
Politiek
Op politiek terrein begaf Toon zich in 1991 als lid van CDA Deurne. Datzelfde jaar startte hij als burgerlid van de commissie Openbare Werken en Ruimtelijke Ordening en na de verkiezingen in 1994 kreeg Aldenzee een plaats in de gemeenteraad. Hij was raadslid van 1994 tot 2010. Van april 2005 tot mei 2006 was Toon wethouder en in de laatste periode nam hij het raadlidmaatschap in 2008 over van Andriëtte van Hout.
Toon had een lange staat van dienst als bestuurder in verschillende organen. Zo was hij lid van het algemeen bestuur van Waterschap Aa en Maas, waarin hij in 2004 namens het M.K.B. werd benoemd. In 2007 werd hij gekozen in het bestuur van het CDA Deurne.
Onderscheidingen
Hij ontving ook diverse erkenningen. Horeca Nederland benoemde hem tot lid van verdienste en in 2006 kreeg hij een Koninklijke onderscheiding uit handen van toenmalig burgemeester Gerard Daandels. Hij werd toen benoemd tot lid in de Orde van Oranje-Nassau voor zijn verdiensten voor de gemeenschap van Deurne.
De uitvaart van Toon Aldenzee vindt deze vrijdag om 10.30 uur plaats in de Sint Willibrorduskerk in Deurne.
Foto: DeurneWiki/familie Aldenzee







