-0.5 C
Deurne
vrijdag 22 november 2024
TOP-BANNER-ANIM-3-SEC
Home- DeurneVeel belangstelling voor digitale versie van 'Grote Familie Overdracht Show'

Veel belangstelling voor digitale versie van ‘Grote Familie Overdracht Show’

De “Grote Familie Overdracht Show” van de Rabobank was dit jaar begrijpelijkerwijze een digitale editie. Ruim 750 deelnemers bekeken de online theatershow.

De agrarische familie Swinkels, ondernemerscoach Wim van Uum, directeur Food & Agri Oost-Brabant Judith Pijnenburg en accountmanager Martijn Kneepkens deelden tijdens de avond hun inzichten en tips. Afgewisseld met de sketches van de familie Meijvis. In deze fictieve familie loopt het allemaal wat minder soepel. Naast hilarisch, zijn de soms pijnlijke gesprekken vast voor menig agrariër ook herkenbaar. Want hoe ga je het gesprek aan over opvolging als je meerdere kinderen hebt en niemand wilt kwetsen? Dat doe je in ieder geval niet tussen de soep en aardappelen door, werd tijdens deze avond duidelijk. Of zoals accountmanager Kneepkens zei: ‘Neem er de tijd voor.’

Het gesprek aangaan
De familie Swinkels werd door middel van een filmpje voorgesteld, waarna presentator Monique Delsink in gesprek ging met de ouders en drie zoons. Na tal van gesprekken is besloten dat zoon Harrie met zijn vrouw Marlies het bedrijf overneemt. ‘Het is belangrijk dat we straks nog bij elkaar op de koffie kunnen. We hebben de tijd genomen voor de gesprekken en hebben ook gewerkt met een agenda en notulen. Zodat we er later nog op terug konden komen: jij zou daar nog over nadenken, wat heb je besloten?’ Zoon Harrie werkt inmiddels op het bedrijf en krijgt de ruimte om steeds meer taken en verantwoordelijkheden op zich te nemen. ‘Als je dat vertrouwen krijgt, neem je als vanzelf steeds meer over’, vertelt Harrie.

Accountmanager als sparringpartner
Accountmanager Martijn Kneepkens vertelde dat hij met klanten regelmatig het gesprek aangaat over bedrijfsopvolging. ‘De rol van accountmanager is een stuk breder dan het financiële aspect. Voor ons is bedrijfsopvolging al een aantal jaar een belangrijk thema waar we bewust tijd voor inruimen in de gesprekken met onze klanten. Hoe eerder je de opvolger leert kennen, hoe makkelijker de stap is om de financiën te regelen. Ik houd de ondernemers een spiegel voor. Waar het om moet draaien is dat je kijkt naar het perspectief van de onderneming en de drijfveer daarachter. Natuurlijk wil je het fiscaal goed regelen, maar vergeet niet te kijken naar zowel de toekomst van de ouders die het bedrijf achterlaten, als de opvolger en de kinderen die niet instappen.’

Assessment
Ook ondernemerscoach Wim van Uum deelde zijn tips. ‘Neem de tijd om met elkaar in gesprek te gaan’, was zijn boodschap. Hij raadde daarnaast een assessment aan. ‘Zo krijg je meer begrip voor elkaar. De een is taakgericht, de ander mensgericht, de een dominant, de ander een samenwerker. Als je begrijpt waarom de ander zich zo gedraagt, kun je ruzies vaak voorkomen. Ik hoor vaak: nu snap ik waarom die ander altijd zo reageert op bepaalde voorvallen.’ Tijdens de avond konden kijkers vragen insturen. Eén van die vragen: wat als er drie beoogde opvolgers zijn en maar één iemand het bedrijf kan overnemen? Van Uum: ‘De echte opvolger staat wel op en laat zien dat hij of zij competent is. Een belangrijke vraag is altijd: straalt die opvolger passie en plezier uit? En is de opvolger er klaar voor en pakt hij of zij aan?’

Bijeenkomst na de zomer
Judith Pijnenburg sloot de digitale editie van de Grote Overdrachtsshow af: ‘Het was een geweldige avond met zowel inhoud als een snufje humor. Ik zie dit als een aftrap, we hebben hier mooie plannen mee. Onze accountmanagers zetten de gesprekken aan de keukentafel voort, maar daarnaast geven we een passend vervolg aan deze show. Een fysieke bijeenkomst na de zomerperiode, daar werken we nu al hard.

Foto: Rabobank

- Advertentie -
Lees ook

Meest Gelezen