Het transport van gevaarlijke stoffen over het spoor is niet overal in Brabant veilig genoeg, zegt het provinciebestuur. Ook in Deurne zijn de veiligheidsmaatregelen lang spoorlijnen niet op orde, zo blijkt. De belangrijkste reden waarom de provincie het onderzoek liet doen is het feit dat er tot 2024 wordt gewerkt aan het spoor in Duitsland.
Daardoor kunnen er minder treinen over de Betuweroute en die gaan dan door Brabant. De provincie heeft daarom aan Deurne en 28 andere gemeenten gevraagd om de veiligheid te verbeteren. Elf gemeenten hebben een hoger risico, zo is te lezen in dit Spoorveiligheidsrapport van de Provincie (pdf). Deurne hoort daar niet bij. Helmond maakte wel deel uit van het onderzoek, in tegenstelling tot Deurne.
Uit het onderzoek blijkt dat op sommige plaatsen in gebouwen langs het spoor de brandmeldinstallatie buiten gebruik is of dat een vluchtweg geblokkeerd is. Gemeenten waar dat soort zaken werd ontdekt, moesten direct maatregelen nemen.
Gevaarlijke vloeistoffen
Er zijn ook niet langs alle trajecten zogenoemde opvanggoten, die moeten voorkomen dat een gevaarlijke vloeistof zich verspreidt. Gebouwen langs de spoorlijnen zijn meestal wel op orde. Ze hebben speciaal brandwerend glas en een ventilatiesysteem dat kan worden uitgeschakeld als er een gifwolk nadert. Daarbuiten is er nog wel het een en ander mis. Op sommige plekken langs het spoor zijn geen brandkranen. Soms is het spoor bijna niet te bereiken voor de brandweer. Een ander probleem is volgens de provincie de communicatie. Mensen die in de buurt van de spoorlijnen wonen is niet verteld wat ze moeten doen als er een ongeluk met gevaarlijke stoffen plaatsvindt.