Niet voor zozeer zichzelf, maar voor de mentale gezondheid van jongeren in Deurne en omgeving liep Rowy van den Broek afgelopen vrijdag maar liefst 116 kilometer bij de Ultra Backyard Marathon in Schelle, vlakbij Antwerpen. Zestien kilometer meer dan de 28-jarige Deurnenaar zich als doel had gesteld. Met zijn actie zamelde hij ruim 2.500 euro in voor het TEJO-huis in Deurne.
Vanwege de hitte werd de zware loop in België pas om 20.00 uur gestart. Dat was voor de deelnemers ook wel nodig, want het is geen gewone marathon. Binnen een uur tijd moet telkens 6,7 kilometer worden afgelegd. Tijd die je overhoudt, mogen de lopers gebruiken om te rusten, eten of herstellen.
Lees ook: Deurnese Rowy gaat 100 kilometer hardlopen voor TEJO-huis en mentale gezondheid van jongeren
Zodra het volgende uur begint, moet je weer aan de start staan voor de volgende 6,7 kilometer. De wedstrijd gaat net zolang door totdat er uiteindelijk één persoon overblijft. Rowy kreeg het voor elkaar om 17 rondes te lopen.
Niet zoveel als de winnende Belg Bert Verbist die 65 rondes wist te voltooien, maar voor de Deurnenaar toch een zeer succesvolle actie. Want zijn voornaamste doel was aandacht vragen én steun ophalen voor TEJO Deurne. “Jongeren die worstelen met stress, angst, somberheid of andere mentale problemen vinden hier een veilige plek om gehoord te worden. Ik weet uit eigen ervaring dat dit het verschil kan maken wanneer het even wat minder gaat”, zegt Van den Broek.
Wie hem wil steunen of een bijdrage wil doen aan TEJO Deurne, dan kan je nog steeds terecht op de webpagina van de crowdfundingsactie. Inmiddels staat de teller op 2.560 euro.
Foto: Rowy van den Broek







