Vanaf 2020 gaan er langere goederentreinen door Deurne rijden. Spoorbeheerder ProRail staat vanaf volgend jaar treinen met een lengte van 740 meter toe; nu is de maximale lengte nog 650 meter.
Groei in omvang goederenvervoer per spoor
In juni 2018 zijn het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, ProRail en de spoorgoederensector het ‘maatregelenpakket spoorgoederenvervoer’ overeengekomen, waarin de ambitie is opgenomen om goederentreinen met een lengte van 740 meter over het Nederlandse spoor te laten rijden. De sector heeft de ambitie om met deze en andere maatregelen de omvang van het goederenvervoer per spoor te laten groeien van 42 miljoen ton in 2016 naar ruim 60 miljoen ton in 2030.
Gevolgen voor Deurne
Volgens ProRail levert een trein met meer containers meer op en blijven de kosten ongeveer gelijk. De langere goederentreinen gaan onder meer rijden op de Brabantroute (van Dordrecht naar Venlo) en komen dus ook door Deurne. ProRail meldt dat het in 2020 om een ‘incidenteel’ aantal goederentreinen van 740 meter gaat. De spoorbeheerder heeft als doelstelling om vanaf 2021 per dag twee tot vier extra lange goederentreinen over de Brabantroute te laten rijden. Daarvoor moet er nog wel wat gebeuren. De wachtsporen in Nederland bieden op dit moment plaats aan een trein met een maximale lengte van 650 meter.
Foto: Jeffrey Vogels