Dat alle bedrijven op een of andere manier hinder hebben van de maatregelen rondom het corona-virus is een feit. Marco Hendriks, eigenaar van MarcoCars voelt zich echter niet in de positie om daarover te mopperen. Samen met zijn personeel blijft hij realistisch en doet hij wat hij kan om zijn klanten en bedrijf gezond te houden.
Vanuit een koeienstal van zijn vader, begon Marco Hendriks op 1 juli 2004 zijn bedrijf MarcoCars aan de Langstraat 73 in Deurne. Na zes jaar op die locatie was het bedrijf zo gegroeid dat hij het huidige pand aan de Langstraat 134a kocht om daar het bedrijf nog verder te kunnen laten groeien. Na een verbouwing van twee jaar, om het pand naar zijn wensen in te kunnen richten, opende op 1 oktober 2012 MarcoCars zijn deuren op de nieuwe locatie. Van daaruit ging het alleen maar beter. Na 16 jaar en met inmiddels drie personen vast personeel en zijn zus als administratieve kracht is MarcoCars een bekende naam in de regio en kun je er terecht voor banden, Apk, onderhoud, airco en velgen.
Massaal gehoor
“Vooraf wil ik gezegd hebben, ja we hebben hinder van de corona, maar we mogen niet klagen”, geeft Marco aan. Toen Rutte tijdens de persconferentie het nieuws bracht dat iedereen met klem aangeraden werd binnen te blijven, was de eerste gedachte van Hendriks: “Wat gaat het brengen?” MarcoCars hoefde niet dicht en heeft gewoon doorgedraaid. Wel heeft hij gemerkt dat mensen massaal gehoor geven aan wat door de politiek uitgesproken wordt. “Al heel mijn leven kijk ik naar de Langstraat, maar heb het nog nooit zo rustig gezien”, vertelt hij. Marco Hendriks beseft zich heel goed dat er bedrijven zijn die erger getroffen zijn dan zijn bedrijf. “We hebben minder omzet gedraaid, maar we mogen niet mopperen”, vertelt hij.
Afspraken
Door goed te overleggen en vindingrijk te zijn, hebben Marco en zijn personeel gewerkt aan oplossingen voor de nieuwe uitdagingen door de coronaregels. “We kunnen niet zonder elkaar, ik heb hun nodig en zij mij. Zo werkt het in een bedrijf”, geeft Marco aan. Een van de maatregelen bestond uit het aanpassen van de personeelsbezetting. Daarnaast waren er de zichtbare aanpassingen zoals een tafel met desinfectie en waar klanten hun sleutel achter kunnen laten om het contact te minimaliseren. Maar ook had hij afspraken gemaakt met zijn personeel. “Belangrijk is dat wij respecteren hoe de beleving van klanten is rondom het coronavirus”, vertelt hij. MarcoCars kan zeggen dat ze gedaan hebben wat ze konden doen rondom de maatregelen. Hij blijft hierin wel realistisch: “Hoe goed we ook ons best doen om het virus in te dammen, 100% corona-proof is het nergens.”
Apk Drive-in
De eerste maanden was het een stuk rustiger bij MarcoCars en moest hij omzet inleveren. Het onderhoud aan auto’s ging gewoon door, net als de Apk-keuringen. Bij MarcoCars hebben ze een Apk drive-in, dat wil zeggen dat je zonder afspraak terecht kunt voor een keuring. Hierbij merkten ze al snel een terugval in spontaniteit, mensen kwamen niet meer langsrijden in tegenstelling tot voor de corona tijd. Vandaar dat ze als extra maatregel de mensen vroegen om een afspraak te maken voor de Apk drive-in om zo te voorkomen dat er te veel mensen in de wachtruimte bij elkaar zouden zitten. “Er waren zeker ook positieve dingen”, vertelt Hendriks. Zo konden klanten makkelijker hun auto missen omdat ze thuisbleven en hadden ze niet zo’n haast dat de auto op tijd klaar zou zijn. “Ik kreeg een stuk minder telefoontjes”, grapt Marco. Na de eerste twee maanden kregen ze het langzaamaan weer drukker. Onder andere dankzij het zonnige weer kwamen er meer klanten voor hun airco langs. Daarnaast onderhoudt MarcoCars ook landbouwvoertuigen. “Dit ging gewoon door, de landbouw leek weinig last van corona te hebben.”
Staatssteun
Marco is niet zo bang voor een tweede echte coronagolf. Hij maakt zich meer zorgen over wat er tot op heden is gebeurd en welke gevolgen de nasleep zal geven voor de economie. Veel bedrijven krijgen nu staatssteun waarbij er nog steeds 20% van de inkomsten wordt misgelopen. “Wat als die steun wegvalt? Dan moeten er nog steeds mensen uit, als het bedrijf niet opgekrabbeld is”, geeft hij aan. Daarnaast is hij zich ervan bewust dat de coronamaatregelen niet alleen effect hebben op één bedrijf, maar dat deze invloed hebben op meerdere bedrijven.
Domino-effect
In een voorbeeld geeft hij aan wat het domino-effect kan zijn als iets niet goed loopt of zelfs stil ligt. Zo vertelt hij dat er in één jaar tijd negen miljoen nieuwe banden nodig zijn voor de auto’s die er rondrijden in Nederland. “In de twee maanden dat de coronamaatregelen van kracht waren lag dit met 80% stil. Dit betekent dat er anderhalf miljoen banden minder verkocht werden aan klanten. Dit heeft als gevolg gehad dat de importeurs minder banden konden verkopen aan de bedrijven en dat de bedrijven minder banden konden monteren. Vervolgens betekent dit dat de verwerkingsbedrijven van oude banden, minder banden konden ophalen en ook weer minder inkomsten hadden en ga zo maar door. Er zijn mensen die daardoor minder verdienen of zelfs hun baan kwijtraken. Hierdoor moeten bedrijven andere keuzes gaan maken, die vervolgens weer invloed hebben op de economie”, sluit Marco af.
Foto’s: Josanne van der Heijden