De klachten over geluidsoverlast naar aanleiding van het vliegen met de F-35 gevechtsvliegtuigen in Leeuwarden liegen er niet om. Werkgroep Stop vliegbasis de Peel waarschuwt dat de komst van de F-35 naar onze regio dezelfde gevolgen zal hebben. In oktober gaat Defensie boven de Peel al een aantal proefvluchten met deze toestellen uitvoeren.
Uit een analyse van de klachten door de afdeling Leeuwarden van Milieudefensie blijkt dat de vluchten bij de Friese vliegbasis leiden tot geschrokken dieren, rinkelend servies, huilende kinderen, niet kunnen slapen na nachtdienst, autoalarmen die afgaan, pijn op de borst en last van oren. Een nieuwe veel voorkomende klacht is ook het niet thuis kunnen werken, terwijl veel bedrijven dit ook na corona-tijd blijven voortzetten. Online vergaderen en bellen is soms onmogelijk door de herrie van de vliegtuigen blijkt uit het Friese onderzoek.
Proefvluchten
Daarom vindt Boudewijn Sterk van Werkgroep Stop vliegbasis de Peel het goed dat er begin oktober door Defensie een tweetal informatiebijeenkomsten worden georganiseerd. Volgens de werkgroep is het van belang dat de gemeenten in de regio zich goed voorbereiden op de proefvluchten en zich daarbij niet alleen laten leiden door Defensie.
Echte cijfers
“Bij het opstarten van de werkelijke vluchten ontstond er plotsklaps een forse toename van klachten en bij omwonenden, voor betrokken gemeenten reden tot zorg met betrekking tot de enorme geluidsproductie van de F-35. De piekbelasting van geluid is bij de F-35 enorm hoog. Op dit moment is er discussie gaande over de omzetting van Ke naar Lden op basis van gemeten geluidswaardes. Het permanente geluidsmeetnet rondom de vliegbasis in Leeuwarden geeft ons immers daadwerkelijk gemeten cijfers in plaats van het denken in modellen”, geeft Werkgroep Stop vliegbasis de Peel aan.
Microfoons
De werkgroep heeft de gemeente Venray geadviseerd in dit proces mee te liften. “Helaas wordt nu met vliegverkeer alleen in jaargemiddelden gemeten en worden de geluidsnormen door defensie volgens theoretische modellen berekend. Bij Vliegbasis de Peel kan zonder een goede landingsbaan en luchthavenbesluit nog niet opgestegen en geland worden. Er is rondom de vliegbasis ook nog geen meetnet met microfoons aangelegd”, benadrukt de werkgroep.
Meetapparatuur
Toch geeft de gemeente Venray volgens Stop vliegbasis de Peel aan dat er straks bij de proefvluchten voor het eerst daadwerkelijk gemeten kan worden: “Hoogstwaarschijnlijk zal Defensie op de grond wagens met meetapparatuur stationeren. De uitslag is dan eigenlijk al bekend, een toename van zo’n 3 decibel, dat een verdubbeling van geluid betekent.”
Onafhankelijke rapportage
Dat zal met echt landen en opstijgen heel anders uitpakken volgens de werkgroep: “In de praktijk bleek de toename van decibels in Leeuwarden fors hoger te liggen, 20 decibel of meer.” Het is volgens de werkgroep daarom van groot belang dat de gemeenten Venray en Gemert-Bakel deskundigen inhuren en ook zelf met meetapparatuur gaat meten. “Pas dan is er straks sprake van een onafhankelijke rapportage”, geeft de werkgroep aan. Omdat er bij Vliegbasis de Peel nog niet geland kan worden zal er bij de proefvluchten sprake zijn van doorstarten. Dat is volgens Stop vliegbasis de Peel niet hetzelfde als landen en weer opstijgen, dat heeft in de praktijk in Leeuwarden uitgewezen niet een toename van 3 maar 20 decibel of meer te veroorzaken.
Geen zuivere gegevens
Ook het ondervragen van omwonenden naar klachten geeft volgens Werkgroep Stop vliegbasis de Peel op dit moment geen zuivere gegevens: “Naar wat nu blijkt is dat klachten van bewoners niet altijd bij Defensie worden gemeld. Men vindt dit zinloos, Defensie doet er toch niks mee, of men weet niet hoe en waar je klachten kunt melden.”
Volkel
“Neemt niet weg dat er desondanks een forse toename is van het aantal geluidsklachten rondom Volkel sinds daar gevlogen wordt met F-35 ‘s. Het zou helpen wanneer Defensie de klachten serieus neemt en daar doelgericht actie op onderneemt. Daar ligt dus ook voor de betrokken gemeenten een belangrijke taak”, meldt de werkgroep.