De St. Willibrorduskerk in Deurne was vrijdagavond goed gevuld met bezoekers die de bijzondere uitvoering van het Canto Ostinato van de Nederlandse componist Simeon ten Holt wilden bijwonen. Het publiek werd niet alleen getrakteerd op een unieke muzikale interpretatie van het stuk op het Smitsorgel, het Koororgel en een vleugel maar de kerk werd tegelijkertijd gevuld met prachtige beelden uit de schilderijenreeks ‘In de ban van de Aa’.
De repeterende minimalistische klanken van de compositie hadden vrijdagvond in Deurne een extra speciaal effect doordat de verlichting in de kerk slechts bestond uit kaarslicht en de geprojecteerde beelden van de werken van Emelie Jegerings en Jolanda Thielens. Martien Maas bespeelde bij de uitvoering in Deurne de vleugel voor de subtiele noten terwijl Bert Augustus en Arjan Mooij de klanken aanvulden met het indrukwekkende geluid van de twee orgels.
Klavier
Canto Ostinato werd tussen 1973 en 1976 gecomponeerd door Simeon ten Holt onder de naam Perpetuum. Een paar maanden voor de eerste uitvoering werd de titel gewijzigd in Canto Ostinato. Ten Holt schreef het stuk nadat hij was gestopt met het serialisme. Het werk is al spelend op het klavier ontstaan en hij duidde de opbouw liever aan als de ontwikkeling van een genetische code.
Andries Hubers
De componist creëerde hiervoor meer dan honderd losse korte secties in bes mineur van enkele maten. Uiteindelijk was het componist Andries Hubers die de secties samenvoegde tot een partituur. Daarna bewerkte Ten Holt de partituur nog vaak zodat er uiteindelijk meerdere versies van het stuk ontstonden. Canto (cantate) verwijst naar de melodie of een kort muzikaal motief; Ostinato verwijst naar herhaling.
Schilderkunst
Tijdens de uitvoering vrijdag in de Sint Willibrorduskerk waren beelden te zien van de schilderkunst van Emelie Jegerings en Jolanda Thielens. Begin 2020 startten de twee Deurnese kunstenaars met het project ‘In de ban van de Aa’. Hiervoor volgden ze twee en een half jaar lang het stroomgebied van de Aa en legden ze wekelijks schilderend en fotograferend hun belevingen vast.
Foto: Marinus Biemans