Lang geleden was het de wachtruimte van de NS en kon je er je treinkaartje kopen. Wat toen een vrij lege en steriele ruimte was met twee rijen plastic zitbankjes, is sinds 2015 voortaan een gezellige huiskamerachtige plek waar de reizende gasten kunnen wachten op de volgende trein of bus onder het genot van een drankje of wat te eten.
Al 8 jaar lang heeft ondernemer Henk Schroijen zijn zaak Daily Deurne aan het Stationsplein en niet alleen reizigers, ook de inwoners van Deurne weten de horecagelegenheid voortaan goed te vinden voor een maaltijd.
Voor iedereen
“Iedereen kan bij ons terecht. Gezinnen, singles, de werkende man, bedrijven en iedereen die zin heeft in iets lekkers. We staan voor alle mensen klaar met een kopje koffie, warm of koud broodje, frietje, hamburger of een compleet menu of gezinsverpakkingen en voor bedrijven kunnen we een lunch op maat maken”, legt Schroijen uit.
Zelf overnemen
In 2015 werd de voormalige broodjeszaak Bread Pit ter overname aangeboden. Het plan was dat Henk Schroijen als horeca-adviseur de nieuwe eigenaresse zou helpen met het concept. “Tot ik op donderdagavond gebeld werd met de vraag of ik iemand wist die de zaak over kon nemen. Ik had zelf wel interesse en ben vervolgens op vrijdag direct gaan kijken. Een dag later nog eens met mijn hele gezin en op zondag heb ik besloten om het zelf over te nemen”, vertelt Henk.
Totaalconcept
Vervolgens heeft Schroijen zijn plan ingediend bij de NS, die eigenaar van het pand is en deze had er direct oren naar. “Zo hebben we er een gezellige wachtruimte van gemaakt, daarnaast hebben we aan de voorzijde een extra ingang gemaakt en de mogelijkheid gecreëerd waarbij wachtende mensen ook naar het toilet kunnen”, vertelt Schroijen trots. Daily Deurne biedt een totaalconcept aan voor de reizende gast maar ook voor de mensen in de buurt en uit de regio.
Topjaar
De jaren dat Henk zijn zaak heeft bij het station kende hoogtepunten maar ook minder leuke tijden. Zijn zesde jaar was een topjaar maar toen kwam corona met alle gevolgen van dien. “De eerste maand zijn we dicht geweest. Thuis hebben we in die tijd de hele keuken opgeknapt en het huis geverfd.” vertelt Henk Schroijen.
Terrassen
“Met bij elkaar geknepen billen en de vraag, wat gaat er gebeuren en waar eindigt het, zijn we onder aangepaste openingstijden langzaam met een afhaal- en bezorgservice weer opengegaan.” Op 1 juni van 2020 kreeg de horeca toestemming om weer gebruik te gaan maken van de terrassen. Ook mocht er weer meer gereisd worden met de voorwaarde dat er mondkapjes gedragen zouden worden.
Zomer
Voor Daily Deurne was dit goed nieuws. Henk legt uit: “In de zomer was het goed weer en de Deurnese bevolking wist ons gelukkig te vinden na moe te zijn van al dat binnen zitten.” Desondanks kwamen er in die tijd slechts 500 reizigers voorbij op station Deurne in plaats van de gebruikelijke 5000 per dag voor de coronatijd. Dat betekende ook automatisch minder reizende klanten voor Daily Deurne.
Ruime openingstijden
Daarna kwam de tweede lockdown en moesten de terrassen weer dicht. Daily Deurne bleef open voor afhalen en bezorgen want dat mocht nog wel. “Mede door onze afhaalmogelijkheid zonder wachttijden konden we snel en effectief schakelen.” vertelt Schroijen. “Daarnaast hebben we ruime openingstijden elke dag tot 19.00 uur waarin we producten konden leveren aan onze gasten.”
Reclame
Ondertussen was het aantal klanten weer aangetrokken en heeft Schroijen weer genoeg aanloop. “Het aantal reizigers was weer toegenomen en ook de inwoners en bedrijven in Deurne weten ons voortaan te vinden. Die laatst genoemde klanten zijn vooral te danken aan de reclame die ik maak via DMG Radio. We hebben bij Daily Deurne altijd DMG aanstaan en ik dacht; dit is dé manier om mijn klanten te bereiken.”
‘Had ik eerder moeten doen’
Met de expertise van de mensen bij de reclameafdeling van DMG en een interessant aanbod is er een mooie radiocommercial gemaakt die ook nu nog dagelijks is te horen op de lokale radiozender. “En dat heeft ons geen windeieren gelegd. Vanaf dag één dat Daily Deurne op DMG hoorbaar is, zijn de omzetten flink gestegen. En na vier weken, heb ik de heer geprezen dat ik met DMG in zee ben gegaan. Dat had ik vier jaar eerder moeten doen! Destijds vond ik het niet verantwoord gezien het kosten-baten-plaatje maar ondertussen weet ik beter.”
Stijgende kosten
Door de reclame op DMG steeg de hoeveelheid klandizie bij Henk zo sterk dat hij zelfs extra personeel moest aannemen. Met de omzet zit het ook op dit moment prima maar de stijgende kosten vormen nu weer een nieuw obstakel. “De energiekosten zijn gestegen, ook de inkoopkosten rijzen de pan uit en ondertussen hebben de mensen minder te besteden. Aan de omzet ligt het niet maar al die andere factoren waar we zelf geen invloed op hebben, maken het ondernemers zoals ik zelf opnieuw best lastig. Toch klagen we niet hoor want we hebben een mooie zaak die we met een enthousiast team runnen en die kan rekenen op een groot aantal trouwe klanten.”
Vernielingen
Ook is Schroijen een aantal keren slachtoffer geworden van inbraken en vernielingen van zijn zaak. In 2018 sloegen vandalen toe bij Daily Deurne en werden de ruiten van deuren vernield met stenen. Afgelopen jaar werd in mei ingebroken bij zijn zaak en werden verschillende vernielingen aangericht en een aantal spullen gestolen. “Het is gewoon tuig van de richel. Het is heel laag zoiets, ik vind dat je gewoon met je vingers van andermans spullen af hoort te blijven”, zegt Henk Schroijen.
Extra maatregelen
In juli vorig jaar was het opnieuw raak bij zijn zaak. “Elke keer kun je later open, moet je dingen herstellen, de puinhoop die ze achterlaten opruimen, gaan bellen met de verzekering en met de politie; het is bijna om moedeloos van te worden.” Schroijen legt uit dat hij nu een aantal extra maatregelen heeft getroffen: “Maar het wel is triest dat dit nodig is.”
Lolly’s
Het meest vreemde dat Henk in de 8 jaar heeft meegemaakt in zijn zaak was een persoon die tijdens de carnaval een heel verkoopdisplay met 200 lolly’s had gestolen uit zijn zaak. Van de diefstal waren video-opnamen waarop de man in een carnavalspak met Batman-logo’s is te zien, die de carrousel met lolly’s meeneemt en via het perron vlucht. “Het gaat me niet eens om het geld dat me dat heeft gekost maar gewoon om het principe dat je niet steelt”, zegt Schroijen van Daily Deurne.
Hamburgermenu
Naast de radioreclame op DMG Radio, sponsort Henk ook het radiospelletje ‘Broodje Aap’ waarbij je elke zaterdag tussen 12.00 en 14.00 uur in het programma De Wit in het Weekend een hamburgermenu van Daily Deurne kunt winnen.
Kracht van DMG
Net als Henk Schroijen ontdekken steeds meer ondernemers in de regio Deurne de kracht van adverteren op DMG Radio en de website van DMG omdat ze hiermee doelgericht hun potentiële klanten bereiken in de regio. Maar ook bedrijven net buiten de regio zoals uit Bakel, Milheeze, Boekel, Roermond, Helmond en zelfs Oberhausen weten DMG te vinden als ze hun klanten willen bereiken.
60.000 wekelijkse luisteraars
Reclame maken kan via DMG voor een bedrijf, product of evenement en is betaalbaar en effectief. De radiozender van DMG is het best beluisterde station in de regio met een weekbereik van 82%.* Wanneer een ondernemer adverteert op DMG Radio wordt de reclame voor dat bedrijf of evenement wekelijks gehoord door bijna 60.000 luisteraars.* Ook adverteren op DMG Radio? Mail naar reclame@dmgdeurne.nl of bel met de verkoopadviseur Liesbeth van Veghel van DMG via 06-25252435. (*luistercijfers NLO/Intelligence & Analyse Gemeente Helmond)