Meedoen aan de PSV Scholenchallenge was voor de leerlingen van de gecombineerde groep 7 en 8 van basisschool De Aventurijn al een ervaring op zich. Maar dat ze afgelopen dinsdag ook nog de prijs voor beste reclamespot binnen sleepten, is de kers op de taart.
In totaal deden er 56 Brainport Scholen mee aan de wedstrijd die begin dit jaar werd uitgeschreven door PSV. De opdracht was helder: Ontwerp een nieuwe musthave die in de FANstore verkocht kan worden.
Marketing en reclame
Na enkele specifieke lessen, zoals over marketing en reclame, gingen de kinderen aan de slag. “We hebben eerst een enquête gehouden onder andere scholen”, vertelt Teun. “Daarin werd een laptophoes het vaakst genoemd.” Hij toont een staafdiagram uit zijn presentatie om dit te onderbouwen.
“De kinderen waren verdeeld in groepjes”, vertelt leerkracht Henriëtte Truijen-Vestjens. “Iedere leerling deed waar die goed in is. Ze hebben bijna alles zelf gedaan. Mijn collega Jeroen Vrijnsen en ik waren vooral coach.”
Prototype
Na de onderzoeksfase volgde de ontwerpfase. Jill, Ymke, Antje en Razan namen het ontwikkelen van het prototype op zich. “Dat is goed gelukt”, vindt Jill. De meisjes laten de laptophoes zien die gemaakt is van restjes stof in PSV-kleuren, compleet met hengsel en pennenlus.
“We wilden de hoes zo duurzaam mogelijk maken. Ons eerste idee was om plastic van oude verpakkingen te gebruiken en een harde cover te maken.” Dat idee is gaandeweg gesneuveld, maar dat neemt niet weg dat de zachte hoes voldoende bescherming biedt bij bijvoorbeeld vallen.
Kekke commercial
Althans, dat is wat de commercial doet geloven die gemaakt is door Sjoerd, Niek, Bob, Mohammad en nog een Sjoerd. Het filmpje duurt precies 54 seconden en is bedacht, gemaakt en gemonteerd door de jongens.
In het reclamespotje komt een Chromebook heelhuids uit de hoes nadat deze op de grond is gekletterd. In een volgende scène zien we de ‘acteurs’ een potje voetbal spelen op het schoolplein. De laptophoes staat tegen een van de doelpalen en blokkeert een schot op het doel. De slotzin klinkt: “Hij houdt zelfs een penalty tegen!”
Bekijk hieronder de winnende promotievideo van de leerlingen van De Aventurijn.
Het vlotte filmpje stal de harten van de jury. De klas won er de prijs mee voor ‘Beste reclamespotje’ tijdens de finale in het PSV-stadion afgelopen dinsdag. “De kinderen hebben die dag genoten van allerlei activiteiten, zoals springkussens en workshops, maar het allerbelangrijkste was natuurlijk de prijsuitreiking op het einde.”
Namens de leerlingen laat lerares Henriëtte weten dat ze heel blij en trots zijn met de prijs. Met het warme weer in aantocht kijken ze extra uit naar het presentje dat eraan gekoppeld is, een verfrissend ijsje voor iedereen.
Foto’s: Harold van der Burgt/basisschool De Aventurijn