1.5 C
Deurne
vrijdag 22 november 2024
TOP-BANNER-ANIM-3-SEC
Home- DeurneStem op DMG bij Rabo ClubSupport; een kijkje achter de schermen met...

Stem op DMG bij Rabo ClubSupport; een kijkje achter de schermen met Ivo Boudewijns

In een aantal interviews met DMG-vrijwilligers geven we je tijdens Rabo ClubSupport een kijkje achter de schermen bij de lokale omroep in Deurne. Zo kan je zien wat er allemaal komt kijken bij het maken van de verschillende mediaproducten en lees je waarom het belangrijk is dat je stemt op DMG bij Rabo ClubSupport.

Stemmen kan nog tot en met dinsdag 26 september via de Rabo-app of op de website van de Rabobank, door in te loggen op de bankomgeving. We stellen telkens tien vragen aan verschillende DMG-vrijwilligers. Vandaag leggen we ze voor aan algemeen coördinator Ivo Boudewijns.

Wie ben je?
“Ik ben Ivo Boudewijns, 53 jaar en ben na wat omzwervingen door het midden van het land terug in Deurne beland, waar ik inmiddels al weer ruim 20 jaar met veel plezier woon en ook ben opgegroeid.”

Waarom is het volgens jou belangrijk dat mensen op DMG stemmen bij Rabo ClubSupport?
“Met een stem op DMG steun je ons niet alleen financieel, maar laat je ook merken dat je het waardeert dat wij dagelijks het laatste lokale nieuws brengen en je entertainen op radio, tv, online en via onze gratis app. Onze vrijwilligers zijn daar 24 uur per dag en 365 dagen per jaar voor in de weer. Dat doen we niet alleen om een professionele nieuwsvoorziening te bieden, maar ook om het verbindende middelpunt binnen de Deurnese samenleving te zijn. Waar inwoners, stichtingen, verenigingen, ondernemers en ook lokale overheid elkaar vinden, naar elkaar luisteren en met elkaar in contact kunnen komen.”

Wat doe je allemaal bij DMG als vrijwilliger?
“Officieel is mijn functie algemeen coördinator. Kort gezegd; ik doe alles wat nodig is om DMG zo goed mogelijk te laten draaien en verder te laten groeien. Naast het aansturen van alle medewerkers bij DMG, assisteer ik het bestuur en de technische- en commerciële afdelingen. Verder schrijf ik dagelijks artikelen voor de nieuwswebsite, verzorg ik de grafische vormgeving van DMG en doe ik het dagelijkse onderhoud van de website.”

“Ook ben ik verantwoordelijk voor de radioprogrammering, het muziekbeleid, de uitvoering van de muziek- en commercial planning, het ontwikkelen van nieuwe programmaconcepten en de begeleiding van alle dj’s. Je hoort me daarnaast als ‘station voice’ in alle jingles en promo’s van DMG Radio, die net als vrijwel alle radiocommercials door mij worden geproduceerd.”

Hoeveel tijd steek je per week in het vrijwilligerswerk voor DMG?
“Dat varieert maar in principe ben ik 24 uur per dag stand-by. Voor 16 uur per week ben ik actief als redacteur in het kader van de professionaliseringsregeling van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek. Als alles op rolletjes loopt, komen daar nog gemiddeld 20 tot 25 vrijwillige uren per week bij. Als er calamiteiten of speciale evenementen zijn, kan dat soms wel oplopen tot bij elkaar 40 uur per week of meer. Zoals in de laatste acht weken bijvoorbeeld, vanwege de verbouwing van onze radiostudio. Dan wordt het wel eens bij elkaar 14 uur per dag. Gelukkig is dat niet het hele jaar door, want hoe leuk ik het ook vind om te doen; ik moet ook nog tijd overhouden voor het werk dat ik doe als ZZP’er naast DMG.”

Wanneer ben je bij DMG aan de slag gegaan en waarom heb je gekozen om je juist voor DMG als vrijwilliger in te zetten?
“In de eerste twee jaar was ik bij DMG alleen op de achtergrond actief als ‘station voice’ en voor de productie van de vormgeving. Op een gegeven moment vroeg toenmalig voorzitter Martien Vogels mij of ik met mijn professionele achtergrond DMG verder kon helpen ontwikkelen. Hoewel ik het werk dat ik doe voor nationale en internationale radiostations erg leuk vind, is het altijd een droom van mij geweest om juist in ‘mijn eigen’ Deurne een goeie professionele omroep neer te zetten, die de inwoners van de gemeente zo goed mogelijk voorziet in de behoeften aan lokaal nieuws en entertainment.”

Wat is het leukste dat je bij DMG tot nu toe hebt meegemaakt?
“Het is heel gaaf om het succes van DMG van dichtbij mee te maken. Als je op een feestje bent en er buiten sirenes klinken, dat dan meerdere mensen hun telefoon pakken om op de DMG-app te kijken wat er aan de hand is. Of dat je op straat door een wildvreemde wordt aangesproken, die je wil bedanken voor een mooi artikel. Of dat je door Deurne loopt en er bij elk bedrijf of winkel DMG Radio aanstaat en de mensen zelfs de jingles van ons meezingen. Dat zijn dingen waaraan je merkt dat je er als nieuwsmedium toedoet.”

“We horen van steeds meer inwoners van de gemeente Deurne dat DMG voor hen de belangrijkste nieuwsvoorziening is en dat zelfs regionale media ons daarom een zware concurrent vinden. Dat zien we ook terug in het aantal bezoeken van website van DMG, dat ligt nu rond de 282.000 per maand. Hetzelfde geldt voor onze radiozender, die al jarenlang met 82 procent weekbereik de best beluisterde zender van de regio is.”

Wat ook heel mooi is om te zien, is hoe vrijwilligers bij DMG zich ontwikkelen. Mensen die met weinig tot geen ervaring binnenkomen en zich met onze aandacht en begeleiding weten te ontwikkelen tot echte mediatalenten met groot potentieel. Ondertussen zijn er al verschillende mensen die bij DMG begonnen als vrijwilliger, nu professioneel werkzaam in de mediawereld.”

Wat moeten mensen weten over DMG waar je van denkt dat ze dat nu misschien nog niet weten?
“Bij DMG doen we dingen niet zomaar, we onderzoeken vooraf hoe we het beste op een aantrekkelijke en hedendaagse manier het publiek in de gemeente het best kunnen voorzien van lokaal nieuws en entertainment. Door mijn media- en radio-achtergrond hebben we bij DMG toegang tot onder meer actuele muziek- en nieuwsresearch en andere middelen waarmee we onze producten heel precies af kunnen stemmen op onze doelgroep.”

“De steeds hogere eisen die door de actuele veranderingen in de sector worden gesteld aan de journalistieke en organisatorische kwaliteit van lokale omroepen, zijn voor ons niet iets nieuws. Daar waren we op voorbereid doordat we de lat voor onszelf altijd al hoog hebben gelegd, ook toen er nog niet zo scherp op werd gelet. Door creatief en slim te werken en de juiste mensen op de juiste plekken in te zetten, hebben we met de inzet van onze enthousiaste vrijwilligers dingen voor elkaar gekregen met minimale financiële middelen van buitenaf.”

“Door inmiddels al 11 jaar lang consequent een bepaalde kwaliteit te leveren, kunnen we gelukkig rekenen op een groot aantal ondernemers in de gemeente dat ook de waarde van onze kanalen ziet en kiest voor reclame via DMG. Wij hebben bewust gewerkt aan een omroep die door gewoon een goed product te leveren, zichzelf in leven kan houden. En die niet elk jaar aan de gemeente een nog hogere jaarlijkse subsidie hoeft te vragen, die ver boven het door het Rijk geadviseerde bedrag uitkomt.”

Wat zijn jouw ideeën voor de toekomst bij DMG en wat is jouw rol daar in?
“Er liggen nog veel mogelijkheden voor verbetering van de producten van DMG. Zowel intern als extern. We willen graag nog meer lokaal nieuws brengen via al onze kanalen; daar kunnen we dus nog een flink aantal mensen bij gebruiken, die het ook leuk vinden om de inwoners van onze gemeente op de hoogte te houden. We zijn op zoek naar allerlei vrijwilligers; van mensen die willen schrijven voor de website tot radiopresentatoren en cameramensen.”

“Verder zijn er in de gemeente Deurne veel organisaties en bedrijven bezig met activiteiten die overlappen met die van DMG. Steeds meer stichtingen en verenigingen weten de weg al te vinden naar ons, maar we kunnen samen met die andere organisaties nog veel meer moois voor elkaar krijgen in onze gemeente. Dus neem contact met ons op als je denkt dat we iets voor elkaar kunnen betekenen.”

Wat doe je verder nog in het dagelijks leven?
“Naast het werk bij DMG ben ik freelance voice over en kun je mijn stem horen in commercials, documentaires en in de vormgeving bij verschillende radio- en tv-zenders. Verder doe ik music-consulting voor verschillende radiostations en verzorg ik coaching en consultancy voor nationale omroepen en hun presentatoren. Ook houd ik me bezig met ‘sound design’, waarbij ik geluidseffecten produceer die worden gebruikt bij radiovormgeving, in videogames en in tv-series en films. Dit doe ik voor een Nederlands bedrijf en twee bedrijven in Los Angeles.”

Wanneer kunnen we iets van jou horen, zien of lezen bij DMG?
“Zo heel nu en dan presenteer ik nog wel eens een programma op DMG als invaller, maar je hoort mijn stem vooral in alle jingles en promo’s van DMG en in een aantal commercials. Ook maak ik samen met Ramon van Hoek elke zaterdagavond van 20.00 tot 24.00 uur op DMG Radio de Club Klassiekers Classic Mix. Een programma waarin je nonstop ‘in the mix’ de lekkerste dancemuziek uit de jaren ’80 en ’90 hoort. En natuurlijk vind je op de nieuwswebsite van DMG de artikelen die ik dagelijks schrijf.”

- Advertentie -
Lees ook

Meest Gelezen