8.6 C
Deurne
zaterdag 23 november 2024
TOP-BANNER-ANIM-3-SEC
Home- DeurneVertraging voor herstel van hobbelige Soemeersingel; onderliggend veen is verontreinigd

Vertraging voor herstel van hobbelige Soemeersingel; onderliggend veen is verontreinigd

Het herstel van het golvende wegdek van de Soemeersingel in Helenaveen laat nog even op zich wachten. De werkzaamheden lopen vertraging op doordat het onderliggende veen blijkt te zijn verontreinigd door de oude zogenoemde slakkenfundering. Dit heeft wethouder Helm Verhees maandagavond gemeld aan de dorpsraad van Helenaveen in een update over het herstel van de weg.

“Op dit moment wordt nog bekeken wat dit betekent voor de aanbesteding en het verdere proces”, zegt Verhees. Volgens hem gaat die aanbesteding in elk geval voor de zomer van dit jaar niet meer lukken.

Oude fundering
De verontreiniging van het veen onder het wegdek kwam aan het licht tijdens de voorbereidingswerkzaamheden. Hierbij bleek ook dat de verzakkingen van het wegdek verder zijn toegenomen. “Om geen discussies te krijgen over hoeveelheden te verwijderen veen met de aannemer, is opdracht gegeven om de laagdiktes op te meten door overal te boren. Uit dit onderzoek kwam vervolgens ook naar voren dat het veen door de oude slakkenfundering is verontreinigd”, aldus wethouder Verhees.

Van 1972 tot 1995 was het gebruikelijk om nieuwe provinciale wegen te voorzien van een fundering die bestaat uit het restproduct van de bereiding van ruw ijzer in hoogovens. Dit slakken-afval werd door Rijkswaterstaat destijds in heel Nederland ingezet als duurzame toepassing in de wegenbouw omdat het een goed funderingsmateriaal bleek te zijn. Nadeel ervan is dat de slakkenfundering na een aantal jaren bezwijkt en uit elkaar spat door uitzetting van het materiaal, met scheuren en verzakkingen in het wegdek als gevolg.

Risico’s
Het is nog niet duidelijk hoe ernstig het veen door de slakkenfundering is verontreinigd bij de Soemeersingel en wat de gevolgen zijn voor de planning van het herstel van het wegdek. Ook is nog onbekend of er sprake is van een risico voor het milieu en de gezondheid van mens en dier.

Vorig jaar publiceerde het RIVM een rapport waarin werd gesteld dat wanneer bepaalde slaksoorten zijn gebruikt in een fundering, deze een gevaar kunnen opleveren. Als de slakken rechtstreeks met water in aanraking komen, wordt de vervuiling verdund en levert het geen risico’s op voor bodem, mens en dier. Op het land kunnen volgens het onderzoek de bodem en het grondwater wel vervuild raken.

Volgens experts dient er wel een onderscheid gemaakt te worden tussen staalslakken en hoogovenslakken. Hoewel het allebei restproducten zijn uit het proces om van ijzererts staal te maken, worden ze op een ander moment tijdens de productie uit de keten gehaald. Hierdoor zouden hoogovenslakken minder gevaarlijk zijn, omdat ze vroeg in het proces worden onttrokken en daardoor weinig tot geen zware metalen bevatten. Zogeheten staalslakken zouden mogelijk wel gevaarlijke stoffen bevatten. Welke slakkensoort is gebruikt in de fundering van de Soemeersingel is nog niet duidelijk.

Wandeling
In augustus van vorig jaar werd door de gemeente nog met een wandeling in kaart gebracht waar de meest ernstige verzakkingen in de Helenaveense weg liggen. Samen met een groepje van ongeveer twintig omwonenden en experts van Jens Ingenieurs & Adviseurs uit Helmond werden ongeveer vijftien tot twintig plekken aangewezen, die volgens hen dringend hersteld moeten worden.

Deze werkwijze waarbij bepaalde plekken van de weg worden aangepakt, is volgens wethouder Helm Verhees de uitdrukkelijke wens van de bewoners: “Met deze oplossing wordt de weg niet helemaal ‘strak getrokken’, met als bedoeling dat dit een snelheid beperkende werking heeft. Tevens is dit de meest ‘vriendelijke’ oplossing voor de bomen langs de singel.”

De gemeente wil de Soemeersingel door middel van zogenoemde beheermaatregelen herstellen. Dit betekent dat bij de ergste wegverzakkingen het veen zo ver mogelijk wordt verwijderd. Daarna worden de wegvakken gevuld met zand en tijdelijk dichtgemaakt met klinkers. Bij het jaarlijks asfaltonderhoud worden de reparatievakken meegenomen en geasfalteerd.

Hoofdpijndossier
De verzakking van de weg in Helenaveen is ondertussen al jaren een hoofdpijndossier voor Deurne. In 2017 liet de gemeente de Soemeersingel en de Koolweg in Helenaveen opknappen voor in totaal 2,5 miljoen euro. Na de renovatie van de weg zou deze zeker vijftien jaar mee kunnen gaan, garandeerde wethouder Helm Verhees destijds.

Maar ondertussen is de weg op meerdere plekken opnieuw zo ernstig verzakt, dat de verkeersveiligheid in het gedrang is en er opnieuw 500.000 euro is uitgetrokken door de gemeente om het wegdek te herstellen. Dat de Soemeersingel ondanks de renovatie zeven jaar geleden toch weer een gevaarlijke en golvende kermisattractie is geworden, zou volgens de gemeente te wijten zijn aan een aantal uitzonderlijk droge zomers.

Foto: Jens Ingenieurs & Adviseurs

- Advertentie -
Lees ook

Meest Gelezen