1.5 C
Deurne
vrijdag 22 november 2024
TOP-BANNER-ANIM-3-SEC
Home- DeurneDeurnese XXL Nutrition opent nieuw hoofdkantoor en verdubbelt magazijnruimte

Deurnese XXL Nutrition opent nieuw hoofdkantoor en verdubbelt magazijnruimte

Voedingssupplementenproducent en -leverancier XXL Nutrition heeft afgelopen zaterdag haar nieuwe hoofdkantoor in Deurne geopend en de magazijnruimte uitgebreid met 5.000 vierkante meter. Het bedrijf dat in 2004 werd opgericht door Deurnenaar René van der Zel heeft de hoofdvestiging ook voorzien van nieuwe inpakstraten en een in-house gym.

De uitbreiding is volgens het bedrijf nodig vanwege de toegenomen verkoop. “Na jaren van stabiele groei kwam vanaf 2022 de vaart er echt in”, zegt CCO Jordy Holthuijsen. “Dat jaar zag XXL Nutrition een groei van grofweg 70 procent. Vorig jaar hebben we dat nog eens dunnetjes overgedaan en natuurlijk heeft dat gevolgen voor de magazijn- en kantoorruimte die we nodig hebben om deze groeicijfers bij te benen.”

Voor elke sporter
Die ontwikkeling is onder meer het gevolg van de verbreding van het assortiment producten dat zich op een breder publiek richt. “We zijn definitief uit onze niche gekropen. Van een merk puur gericht op krachtsporters, hebben we ons ontwikkeld tot een merk voor elke sporter”, vertelt eigenaar René van der Zel. Ook wil XXL Nutrition haar activiteiten uitbreiden naar de rest van Europa. “Waar we tot nu toe hoofdzakelijk focusten op Nederland en België, is het tijd om ons vizier de komende jaren ook meer op andere Europese landen te richten.”

Het Deurnese XXL Nutrition levert producten aan onder meer sportscholen, supermarkten, tankstations, scholen en verzorgings- en ziekenhuizen. Het bedrijf is ontstaan uit de passie van René van der Zel voor sport en vooral bodybuilding. In 2003 was de Deurnenaar afgestudeerd als elektrotechnisch ingenieur en had hij een goede baan bij het Energiebedrijf. Daarnaast deed hij in zijn vrije tijd aan krachtsport waarbij je om spieren op te bouwen veel eiwitten nodig hebt. “Die kan je voor een groot deel uit je voeding halen, maar het is handig om met eiwitshakes aan te vullen. Probleem was alleen dat ik van alle eiwitshakes last van mijn buik kreeg”, legt Van der Zel uit.

Emmertjes
Toen hij een keer ging trainen bij een vriend in Duitsland maakte hij kennis met een zogeheten ‘whey shake’. “Normaal lag dan binnen tien minuten mijn buik overhoop, maar nu helemaal niets.” De interesse van René was gewekt en van de vriend hoorde hij dat in het Duitse dorp een producent was gevestigd die babyvoeding maakte en daarvoor dit eiwit ook gebruikte. “Wij erheen en aan de achterdeur een aantal emmertjes gekocht. Terug in Nederland een aantal vrienden die shake laten testen en iedereen vond het top. Elke keer als ik naar Duitsland ging, moest ik weer voor meer mensen shakes meenemen, tot die tijd nog allemaal een vriendendienst”, legt Van der Zel uit.

“Nog een ‘meevaller’, omdat ik geen auto meer had stond de garage leeg en had ik ook gelijk plek om producten op te slaan.”

Het omslagmoment naar professionele productie kwam voor René op een heel bijzondere manier: “Begin 2004 kocht ik een tweedehands BMW Cabrio. Ik had de auto net, toen ik op het geniale idee kwam om zonder ervaring te proberen te driften en bij de tweede bocht ging het helemaal mis en knalde ik tegen een lantaarnpaal.” Zijn auto raakte hierbij total loss en Van der Zel bedacht zich ineens dat hij een manier moest vinden om dit verlies terug te verdienen: “Echt handig was dat natuurlijk allemaal niet, maar toen had ik waarschijnlijk mijn wilde haren nog.”

Garage van Van der Zel in de beginperiode.

Garage
In eerste instantie zat hij flink in de stress, maar al snel dacht hij aan de ‘whey shakes’ die René altijd voor vrienden meenam. “Die zou ik kunnen verkopen. De kwaliteit was top, gunstige prijs en iedereen was daar tevreden over. Nog een ‘meevaller’, omdat ik geen auto meer had stond de garage leeg en had ik ook gelijk plek om producten op te slaan.”

Hij nam contact op met de Duitse producent over wat er mogelijk was: “Ze hadden ook nog andere supplementen, zoals creatine, weight gainers en aminozuren, die konden ze allemaal leveren.” Ondertussen was het zomer 2004 en begon Van der Zel na te denken over het bouwen van een ‘brand’ voor zijn voedingssupplementen: “Ik weet nog goed dat ik op het strand lag en plotseling een ingeving had: XXL Nutrition! Dat leek me de perfecte naam. Snel naar huis en na wat onderzoek bleek dat het merk nog niet bestond en het domein xxlnutrition.nl nog beschikbaar was.”

Blut
René had wel één ‘klein’ probleempje: “Ik was blut! Al mijn geld zat in de total loss gereden BMW en ik was niet allrisk verzekerd. Ik had uitgerekend dat ik een bedrag van 5.000 euro nodig had om de boel op te starten.” Veel mensen raadden hem af om voor zichzelf te starten omdat ze meenden dat niemand op het product zat te wachten, maar de ouders van Van der Zel wilde hem wel graag helpen.

In het begin was dat voor Van der Zel pionieren en zelf alleS uitvinden. Hij had geen geld om een website te laten bouwen, dus kocht hij het boek ‘FrontPage voor Dummies’: “De eerste site heb ik toen zelf in elkaar geknutseld. Terugkijkend was deze zelfs voor die tijd heel slecht maar het werkte en je kon erop bestellen.”

Tekst gaat verder onder de video.

‘Uit de hand gelopen’
In 2005 stopte hij met zijn nadere werk en ging volop met XXL Nutrition aan de slag. “Vanaf dat moment is het eigenlijk langzaamaan uit de hand gelopen. Door de groei kwam er meer personeel en we hadden ook steeds een groter magazijn nodig”, vertelt René. Op een gegeven moment vond hij het tijd voor een eigen pand met 2.500 vierkante meter magazijn en een kantoor. “Toen we daar in 2018 introkken hadden we al snel meer ruimte nodig. Binnen een jaar hebben we 2.000 vierkante meter magazijn laten aanbouwen”, aldus Van der Zel.

Ondertussen is het voedingssupplementenmerk uit Deurne uitgegroeid van niche product tot een bekend merk voor elke sporter. Ook veel topsportclubs en Olympische sporters gebruiken de producten van René om hun prestaties te verbeteren. In 20 jaar tijd is er heel wat veranderd; wat begon als een eenmanszaak met tien producten in een garage van vijftien vierkante meter, is nu de marktleider op het gebied van sportvoeding in Nederland en België, met meer dan 3.500 afzonderlijke producten, 200 medewerkers (100 FTE), 3000 orders per dag en sinds dit weekend ongeveer 10.000 vierkante meter magazijnruimte.

Op TikTok geeft eigenaar en oprichter van XXL Nutrition een rondleiding in de nieuwbouw zover die in februari gereed was. De video kun je hieronder bekijken.

@xxlnutrition PRECIES 1 JAAR GELEDEN begon de bouw van ons nieuwe kantoor en magazijn vanwege de enorme groei van 65% in 2023🚀 Het einde van de nieuwbouw nadert en oprichter René leidt ons persoonlijk rond om de voortgang te tonen📈 #xxlnutrition #nieuwbouw #supplement #businessgrowth ♬ origineel geluid – XXL NUTRITION

Foto’s: XXL Nutrition/René van der Zel

- Advertentie -
Lees ook

Meest Gelezen