2.5 C
Deurne
donderdag 21 november 2024
TOP-BANNER-ANIM-3-SEC
Home- DeurneDeurnese Marian Bekkers bedacht ‘Week van de Stenen Winkel’ om lokale ondernemers...

Deurnese Marian Bekkers bedacht ‘Week van de Stenen Winkel’ om lokale ondernemers te steunen

Het is geen verrassing dat heel wat fysieke winkels het de afgelopen jaren moeilijk hebben gehad. Lockdowns en online shoppen hebben hun sporen nagelaten. Om lokale fysieke winkels te steunen vindt deze week in Nederland en België de ‘Week van de Stenen Winkel’ plaats. Het idee komt van de Deurnese onderneemster Marian Bekkers. 

Al jaren had ze het plan voor een week die winkeliers in het zonnetje zet. Vooral na de coronatijd voelde ze dat extra aandacht voor de lokale winkels noodzakelijk is. Initiatiefneemster Marian Bekkers heeft in Deurne haar eigen retail-adviesbureau Kooplust. Met haar bedrijf adviseert ze al meer dan tien jaar zelfstandige winkeliers.

Eerste editie
“In het buitenland hadden ze al vergelijkbare evenementen waarmee mensen gestimuleerd werden om naar de lokale winkels te gaan. Ik vroeg me af waarom zoiets er nog niet in Nederland was”, vertelt Bekkers. “Ook speelde mee dat met name tijdens de laatste lockdown in 2022 veel lokale winkeliers hun hoofd lieten hangen. De belangrijkste vraag voor hen was wanneer de winkels weer open zouden gaan, want het lukte niet om nog langer zo door te gaan. Deze twee zaken kwamen uiteindelijk samen en in 2022 organiseerde ik de eerste ‘Week van de Stenen Winkel’.”

Tijdens de eerste editie waren er 3000 deelnemende winkels in Nederland en België. Achteraf kreeg Marian veel berichten van winkeliers met de vraag of ze het volgend jaar weer zou organiseren. Daarnaast speelde mee dat wanneer iets vaker wordt gehouden, het ook vanzelf bekender wordt. Dat is de reden dat het een jaarlijks terugkerend evenement is geworden. Inmiddels doen deze editie meer dan 4000 winkeliers mee. 

Leefbaarheid
Bekkers legt uit dat heel wat stenen winkels het de afgelopen jaren moeilijk hebben gehad. Tijdens de lockdowns in coronatijd waren er nog wel acties die zich richtten op lokaal winkelen, maar die namen daarna weer af. “Terwijl die fysieke winkels juist ontzettend belangrijk zijn voor de leefbaarheid van steden en dorpen”, zegt Marian Bekkers.

Volgens Bekkers brengen winkels een stukje sfeer en gezelligheid in een stad of dorp. “Wanneer er in het centrum niets meer zit, wordt het er niet aantrekkelijker op. En lokale winkels stimuleren ook de economie, bijvoorbeeld vanwege de lokale werkgelegenheid die het oplevert. Verder worden er natuurlijk ook activiteiten georganiseerd waar de winkels bij betrokken zijn. Winkels hebben daarnaast een sociale functie, omdat mensen op die manier er op uit gaan en elkaar tegenkomen.”

Online shoppen
Bekkers benadrukt dat deze week niet bedoeld is als tegenbeweging voor online shoppen. “Veel winkels die meedoen hebben ook een webshop. We willen met deze actie alleen duidelijk maken dat mensen niet alleen klakkeloos voor de grote spelers moeten kiezen. Met de keuze voor een lokale winkel, stimuleer je de ondernemers en de economie in je eigen leefomgeving. Bovendien kun je ook online bewust de keuze maken om bij een webshop van een lokale ondernemer te bestellen.”

Via internet winkelen gaat volgens Bekkers niet meer verdwijnen en heeft ook zo zijn voordelen: “Een online webshop en een fysieke winkel versterken elkaar juist ook, omdat je kunt zien of een winkel een product heeft waar je naar op zoek bent. Alleen het menselijk contact in een fysieke winkel zal volgens haar ook altijd belangrijk blijven. Het kan namelijk lastig zijn om te bepalen wat bij je past en daar bieden fysieke winkels een oplossing voor met persoonlijk advies.”

Extra aandacht
Tijdens De Week van de Stenen Winkel doen de winkeliers iets bijzonders voor hun klanten; uiteenlopend van een cadeautje bij aankoop van een product tot het verloten van verschillende prijzen. “We raden winkels aan om iets speciaals te doen zodat het extra leuk is voor de klant om naar de winkel te komen. Anders voelt het voor de consument toch als een gewone week. Wij dragen ideeën aan, maar uiteindelijk beslist een winkelier zelf wat die doet.”

In tegenstelling tot de rest van de regio is het aantal fysieke winkels in Deurne in een jaar tijd met 5,4 procent flink toegenomen. Ook is de toename van winkels in Deurne fors hoger dan de landelijk gemiddelde stijging van 1,3 procent. Dit blijkt uit voorlopige cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

“Het is sowieso een landelijke trend dat het aantal fysieke winkels weer toeneemt. Al moet er ook gekeken worden naar andere oplossingen om plekken op te vullen, het hoeven niet alleen winkels te zijn. Maar het is een mooie ontwikkeling dat mensen fysieke winkels weer herontdekken”, aldus Bekkers.

Hoewel Marian deze ontwikkeling niet durft toe te schrijven aan de ‘Week van de Stenen Winkel’ ziet zij wel dat de actie een positieve uitwerking heeft: “Het is vooral belangrijk dat mensen en winkels die deelnemen zien dat er toch iets leuks wordt georganiseerd in het centrum. Tot nu toe ontvangen we in ieder geval veel positieve reacties van ondernemers die meer klanten in de winkel ontvangen en die enthousiast reageren op de actieweek.”

Marian maakt ook haar eigen Kooplust-Podcast die je via deze link kunt beluisteren.

Foto: Josanne van der Heijden/Marian Bekkers

- Advertentie -
Lees ook

Meest Gelezen