In het tv-programma Bureau Brabant wordt vandaag onder meer aandacht besteed aan een oplichtingszaak waarbij in Deurne een 86-jarige vrouw door nepbankmedewerkers werd benaderd. De aflevering is maandag vanaf 17.00 uur te zien via Omroep Brabant Tv.
Op dit moment ontvangen veel ouderen in de regio telefoontjes van zogenaamde medewerkers van een bank. De politie in Deurne waarschuwt via haar Instagram-account voor deze oplichters en roept jongere mensen op hun ouders en grootouders in te lichten.
Duidelijke beelden
“Het is om verdrietig van te worden. Elke keer weer zijn het de ouderen onder ons die het makkelijkst slachtoffer worden van dit soort criminelen”, zegt de politie. Maandagavond worden er in Bureau Brabant duidelijke beelden getoond van de personen die met de gestolen bankpassen uiteindelijk gaan pinnen. De politie hoopt dat kijkers de oplichters zullen herkennen.
Rekening geplunderd
In 2021 werd eind december in Deurne op een wel hele brutale manier een oudere vrouw opgelicht waarbij een persoon die zich voordeed als bankmedewerker de bankpas van de vrouw in handen wist te krijgen. Met een smoesje wist de oplichter het huis binnen te komen waarna de pinpas werd bemachtigd. Familie van het slachtoffer kon de bankrekening blokkeren maar helaas bleek de rekening toen al volledig geplunderd. Er werd op verschillende plaatsen van Venray tot Zaanstad met de pas gepind, betaald en getankt.
‘Trap er niet in!’
Ook op dit moment zijn er veel meldingen van ouderen in de regio die gebeld worden door zogenaamde bankmedewerkers. De politie waarschuwt: “Uw bank zou u nooit op deze manier op bellen. Laat staan dat er iemand van de bank bij u aan de deur komt om uw bankpas op te halen. We kunnen het niet vaak genoeg herhalen: trap er niet in!”
Nepmedewerker
Dat telefoontje van de nepmedewerker dat voorafgaat aan de oplichting, lijkt in de meeste gevallen ook echt van de betreffende bank te komen. Oplichters maken hiervoor gebruik van een slimme truc. Hierdoor kunnen ze hun telefonische identiteit aanpassen, waardoor het lijkt alsof de bank daadwerkelijk belt.
‘Verdachte activiteiten’
Tijdens het telefoongesprek zegt de oplichter bijvoorbeeld dat de bankpas moet worden omgewisseld omdat deze niet meer geldig is en dat daar een zogenaamde bankmedewerker voor thuis langskomt. In andere gevallen vertelt de oplichter aan de telefoon dat er zogenaamd verdachte activiteiten op je rekening zouden plaatsvinden en dat het geld moet worden overgemaakt naar een kluisrekening, om het ‘veilig te stellen’.
Welbespraakt
De nepbankmedewerkers die aan de deur komen zijn vaak welbespraakt en netjes gekleed waardoor de slachtoffers niet snel argwaan krijgen. In sommige gevallen hebben ze zelfs een nep naamplaatje of ID-pasje van de bank bij zich en wat documenten met het logo van de bank waardoor het nog echter lijkt.
Sms-bericht
Ook maken criminelen steeds meer gebruik van het versturen van sms-berichten om geloofwaardiger over te komen. De Rabobank meldt hierover tegen Radar: “Tijdens het telefoongesprek kan het zijn dat je een sms van de oplichter krijgt, waarin staat dat je nu geholpen wordt door medewerker X van de Rabobank. Dit alles om de geloofwaardigheid te verhogen.”
Kloppende informatie
De crimineel heeft de contactgegevens van de klant eerder, via bijvoorbeeld een phishingmail, WhatsApp of Marktplaats, verkregen. Omdat de persoon aan de telefoon over zoveel kloppende informatie beschikt, gaan veel mensen er vanuit dat het dan wel iemand van de bank moet zijn.
Nooit pincode geven
Wat volgens de banken goed is om te weten, is dat een bankmedewerker nooit om inloggegevens of een of een pincode vraagt. “Geef nóóit je registratie-, inlog- of pincode af en doe telefonisch op verzoek ook geen overboekingen. Vertrouw je het niet? Hang dan op”, meldt de Rabobank.
Bureau Brabant wordt elke maandag vanaf 17.00 uur uitgezonden bij Omroep Brabant en daarna tot en met dinsdagmiddag regelmatig herhaald.