6.2 C
Deurne
woensdag 4 december 2024
TOP-BANNER-ANIM-3-SEC
Home- DeurneApp van Elkerliek ziekenhuis moet contact met patiënten verbeteren

App van Elkerliek ziekenhuis moet contact met patiënten verbeteren

Patiënten van alle poliklinieken van het Elkerliek ziekenhuis kunnen voortaan contact onderhouden met de zorgverleners met behulp van de BeterDichtbij-app. Donderdag werd het startsein gegeven om ook de laatste polikliniek aan te sluiten op de app.  

Het afgelopen jaar heeft het Elkerliek ziekenhuis de moderne communicatiemethode stapsgewijs per afdeling in gebruik genomen voor het contact met patiënten. “De wereld om ons heen wordt steeds meer digitaal. Dat geldt ook voor de zorg en daar spelen we als Elkerliek ziekenhuis op in”, vertelt voorzitter Eveline de Bont van de raad van bestuur van het ziekenhuis.

Druk gezin en baan
De app voorziet in de behoefte van patiënten om online contact met hun zorgverlener te hebben op het moment dat voor hen past. “Het is een mooi voorbeeld van hoe we als patiënt en zorgverlener samen digitaal optrekken, om nu en in de toekomst duurzame en kwalitatief goede zorg te kunnen blijven bieden”, aldus De Bont.

Diabetespatiënt Sindy Maas-Van Rooij uit Deurne is heel blij met de BeterDichtbij-app. “Het contact is sinds ik die app gebruik zoveel makkelijker geworden. Zeker de eerste tijd zat ik regelmatig in het ziekenhuis”, vertelt ze. Net zoals wel meer diabetespatiënten werd Sindy in al die jaren een vaste bezoeker van de polikliniek: “Ik heb een druk gezin en een baan. Dan is het lastig om elke keer ‘in de tijd van de baas’ met het ziekenhuis te moeten overleggen. Ik kan nu mijn vraag stellen als ik daar zelf tijd voor heb.”

Bezwaard voelen
Medewerkers van het Elkerliek ziekenhuis merken dat patiënten zich soms bezwaard voelen om voor een vraag te bellen en daarom hun vragen opsparen voor de volgende afspraak. “Intussen blijven die vragen toch leven. De patiënt hoeft niet meer te wachten en hoeft soms zelfs niet eens meer naar het ziekenhuis te komen. Patiënten kunnen hun vraag stellen op elk moment, gewoon thuis of onderweg”, legt operationeel directeur Sander Bijl van BeterDichtbij uit.

De BeterDichtbij-app bewaart alle vragen van de patiënten met de antwoorden van de zorgverleners erbij. “De patiënt heeft de informatie dus altijd bij de hand en kan deze ook later teruglezen. Wij zien in de ziekenhuizen waar BeterDichtbij ook ingezet wordt, dat patiënten dit geruststellend vinden en vaak ook veel tijd bespaart,” zegt Bijl.

Ondersteuning
Voor mensen die moeite hebben met het gebruik van onder andere de app, biedt het Elkerliek ziekenhuis ondersteuning. “We realiseren ons dat de digitale slag niet voor iedereen eenvoudig te maken is of soms als belemmering voor zorg wordt gezien. Daar hebben we nadrukkelijk oog voor”, vertelt Eveline de Bont van het Elkerliek ziekenhuis

Patiënten kunnen daarom via het ziekenhuis hulp krijgen voor diverse online zaken zoals de app, maar ook wordt hulp geboden bij het activeren van je DigiD, het inloggen op MijnElkerliek en het gebruik van andere gezondheidsapps. Hiervoor is de Helpdesk Digitale Zorg bereikbaar op telefoonnummer 085-1304 575 of via www.helpdeskdigitalezorg.nl/elkerliek.

BeterDichtbij is een app die door de Nederlandse ziekenhuizen gezamenlijk is ontwikkeld. Het is een initiatief van en voor de zorgsector, opgericht door de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) en Vereniging van Samenwerkende Algemene Ziekenhuizen (SAZ). Momenteel wordt BeterDichtbij ingezet door meer dan 50 ziekenhuizen en zorgorganisaties.

Foto: Elkerliek ziekenhuis

- Advertentie -
Lees ook

Meest Gelezen