21.7 C
Deurne
zondag 17 augustus 2025
TOP-BANNER-ANIM-3-SEC
Home Blog

Afschieten van Deurnes confettikanon gaat mis bij festival in Drenthe

Bij het afschieten van het grote confettikanon uit Deurne is zaterdagavond is iets misgegaan, waardoor een stuk pvc het publiek invloog bij het Boerenrock Festival in het Drentse Drouwenermond. Eén bezoeker is hierdoor gewond geraakt aan haar knie.

Het kanon werd voor het eerst enkele weken geleden ingezet bij de Zwarte Cross. Daarbij werd het meerdere keren zonder problemen afgeschoten. Waarom het dit keer niet goed ging, is nog niet duidelijk. “We betreuren dat dit heeft plaatsgevonden en houden contact met het slachtoffer. De veiligheid van onze bezoekers staat altijd voorop en we evalueren dit incident zorgvuldig”, aldus de organisatie van het festival.

‘Verwondingen lijken mee te vallen’
Bij het evenement dat volledig was uitverkocht, waren circa 15.000 mensen aanwezig. “Tijdens het optreden van STUK LIVE is er een confettikanon ontploft aan de zijkant van het podium”, meldt de organisatie. De producent van het apparaat meldt dat het kanon niet is ontploft, maar dat een klein gedeelte van de loop is afgebroken.

Tijdens de explosie zagen de meeste aanwezigen alleen de confetti de lucht invliegen, maar kwam dus ook een pvc-deel los. Eén bezoeker werd hierdoor geraakt. “Het slachtoffer, een jonge vrouw, is ter plekke geholpen en uit voorzorg met een taxi naar de eerste hulp gebracht. Gelukkig lijken de verwondingen mee te vallen”, aldus de organisatie.

Kermis Ommel
De bedoeling was dat het kanon maandag ook op de kermis in Ommel en volgende week tijdens de Solexrace in Heeswijk-Dinther zou worden gebruikt, maar dat kan nu niet doorgaan.

De makers van het confettikanon laten weten dat eerst onderzocht wordt wat er precies is gebeurd: “We zetten het apparaat voorlopig niet in, totdat duidelijk is wat de oorzaak is geweest. Pas als we zeker weten dat het weer veilig gebruikt kan worden, gaan we het opnieuw inzetten.”

Foto: videostill STUK TV

Yara Kastelijn finisht als derde in tweede etappe van Tour de Romandie Féminin

De Neerkantse wielrenster Yara Kastelijn is zaterdag als derde gefinisht in de tweede etappe van de Tour de Romandie Féminin in Zwitserland. Vrijdag eindigde ze als vierde bij de klimproloog, waarmee ze nu op derde plek staat in het algemeen klassement.

De zege in de rit van Conthey naar La Tzoumaz ging zaterdag naar de Zwiterse Elise Chabbey. Urška Žigart werd derde en gaat op dit moment aan de leiding in het algemeen klassement. Kastelijn reed in de tweede etappe lang op kop, samen met Chabbey en Žigart. Ze finishte zes seconden na de winnares van de rit.

Zondag wordt de derde en laatste etappe van de Zwitserse ronde verreden. De rensters beginnen even na 10.00 uur aan de 122 kilometer lange rit, waarbij ze starten en finishen in Aigle.

Foto: videostill Eurosport

Dronken chauffeur die ernstig ongeval veroorzaakte in Liessel krijgt zwaardere straf dan eis van OM

De man die drie jaar geleden onder invloed van alcohol een ernstig eenzijdig verkeersongeval veroorzaakte op de Zandstraat in Liessel moet van de rechter een geldboete van 1.000 euro betalen. Daarnaast heeft de 43-jarige Pool een voorwaardelijke gevangenisstraf van vijf maanden gekregen en een voorwaardelijke rijontzegging van twee jaar.

Daarmee straft de rechtbank de man zwaarder dan de eis van het Openbaar Ministerie (OM). De officier van justitie eiste in plaats van de voorwaardelijke gevangenisstraf een voorwaardelijke taakstraf van 140 uur. De rechter week echter af van de strafeis, omdat die uitgaat van een ernstigere mate van schuld dan het OM.

Harde klap
Het ongeval gebeurde op zondag 31 juli 2022. In de Zandstraat hoorde buurtbewoners ineens een harde klap. Een bestelauto was met hoge snelheid op een boom gebotst die aan de linkerkant van de weg stond.

In het voertuig wordt door agenten een sterke alcohollucht opgemerkt en later blijkt bij een blaastest dat de man 2,78 promille alcohol in zijn bloed heeft. Dat is bijna zes keer zoveel dan is toegestaan. Ook is bleek dat hij veel te hard had gereden: 66 kilometer per uur.

‘Zeer ingrijpend’
De rechtbank oordeelde dat de automobilist de verkeersveiligheid ernstig in gevaar heeft gebracht. Daarnaast heeft hij met zijn gedrag ervoor gezorgd dat zijn vrouw, die als bijrijder in de auto zat, ernstig gewond raakte. “Dat de gebeurtenis zeer ingrijpend is geweest en gevolgen voor haar heeft gehad, blijkt uit het dossier”, aldus de rechter.

Er is bij de strafmaat door de rechtbank rekening gehouden met dat het ongeval drie jaar geleden heeft plaatsgevonden en dat de verdachte momenteel in Polen woont. Om ervoor te zorgen dat de man in de toekomst niet opnieuw soortgelijke strafbare feiten pleegt, heeft de rechter hem naast de geldboete ook de voorwaardelijke gevangenisstraf van vijf maanden en voorwaardelijke rijontzegging van 24 maanden opgelegd, beide met een proeftijd van twee jaar.

“Met de rijontzegging wordt tevens beoogd verkeersdeelnemers te beschermen tegen mogelijke herhaling van onvoorzichtig of anderszins gevaarzettend rijgedrag’, aldus de rechtbank.

Lees ook: Twee gewonden nadat bestelbus in Zandstraat Liessel tegen boom knalt

Foto’s: archief DMG

Grote tak van boom in Deurnes kasteelpark breekt af en belandt op voetpad; ‘Je zal er maar net lopen’

Een grote tak van een boom in het kasteelpark in Deurne is afgebroken en op een voetpad beland. Een voorbijganger heeft bij de gemeente melding gemaakt van de tak die de doorgang verspert. Hij zegt dat er in het park vaker takken zijn afgebroken: “Het is meerdere keren gebeurd dat die terechtkomen op plekken waar mensen wandelen. Dat is levensgevaarlijk, je zal er maar net lopen.”

Het is de tweede keer in korte tijd dat een zware tak van een boom afbreekt in Deurne. Afgelopen donderdag kwam de brandweer in actie om een gevaarlijk hangende tak weg te halen in de Donge. Deze bungelde boven een schuur, nadat die was afgeknakt door een windvlaag.

‘Summer branch drop’
De laatste jaren komt het steeds vaker voor dat takken van bomen door droogte ineens afbreken. Natuurmonumenten waarschuwt al langere tijd voor de gevaren van het fenomeen dat ‘summer branch drop’ wordt genoemd.

Docent-onderzoeker Marinus van Haaften van Hogeschool Inholland heeft als promovendus onderzoek gedaan naar hoe vaak er letsel ontstaat bij vallende takken of bomen. De resultaten tonen aan dat er in de laatste jaren een toename van letsels is te zien. Vooral in landelijke gebieden is de stijging groot, met een jaarlijkse toename van 13,2 procent, tegenover 3 procent in stedelijke gebieden.

Structurele oplossingen
Van Haaften zegt dat de bevindingen van zijn onderzoek de noodzaak van beter boombeleid benadrukken. Bewustwording en kennisdeling onder inwoners en lokale overheden zijn volgens hem essentieel om risico’s te beperken.

“Door droogte verliezen bomen hun interne spanning, waardoor takken verzwakken en spontaan kunnen breken”, legt Van Haaften uit. Volgens de onderzoeker si het een urgent probleem dat vraagt om structurele oplossingen: “Regionale afspraken, meer bewustwording onder eigenaren en periodieke controles.”

Lees ook: Brandweer verwijdert gevaarlijk hangende tak in Donge in Deurne

Foto’s: Dave van Hattem

Boete voor automobiliste met kinderen zonder gordel om op achterbank; ‘Jongetje stak tot zijn knieën door het raam’

Een automobiliste heeft vrijdag in Deurne een proces-verbaal gekregen omdat ze rondreed met twee kinderen op de achterbank van het voertuig die geen gordel droegen. De politie gaf haar daarom een boete van 280 euro.

De vrouw viel op toen ze door een bocht reed en één van de twee kinderen uit de auto hing: “Ik zag dat er door het achterraam een jongetje van 9 jaar naar buiten kwam. Ik zag dat hij tot zijn knieën door het raam stak. Voor hetzelfde geld valt hij in de bocht uit het raam.” De politie constateerde dat ook een meisje zonder autogordel om op de achterbank zat.

De bestuurster gaf aan dat ze bijna thuis waren en dat de kinderen zich alvast ‘losgeklikt’ hadden. “Het klopte dat ze honderd meter verderop thuis waren, maar wij kunnen niet zien hoelang iemand zijn gordel niet om heeft als we ze niet blijven volgen”, aldus de politie.

Kinderen kleiner dan 1,35 meter moeten in een kinderautostoeltje vervoerd worden. Als ze langer dan 1,35 meter zijn, moeten ze de autogordel gebruiken. Dat geldt voor alle zitplaatsen in een personenauto. Er zijn enkele uitzonderingen, zoals bij oude voertuigen zonder gordels op de achterbank.

Foto: (ter illustratie) Pexels

Ebusco dringt verlies terug, maar draait bijna 10 miljoen minder omzet dan jaar geleden

Busfabrikant Ebusco uit Deurne heeft in de eerste zes maanden van dit jaar haar nettoverlies teruggedrongen met 18,6 miljoen euro. Aan de andere kant is de omzet 9,8 miljoen lager dan in het eerste half jaar van 2024. Dat blijkt uit de cijfers die Ebusco vrijdagavond bekend heeft gemaakt.

Daarbij meldt de bussenbouwer ook dat de controle van de jaarrekening over het vorig boekjaar nog steeds niet is afgerond. Dit kan inhouden dat de nu gepresenteerde tussentijdse financiële gegevens er uiteindelijk anders uitzien, nadat die inspectie heeft plaatsgevonden. “De Vennootschap kan in dit stadium geen zekerheid bieden over de aard of omvang van dergelijke aanpassingen”, meldt Ebusco.

Financiële positie versterken
In de eerste zes maanden van 2025 was de omzet van het Deurnese bedrijf 28,2 miljoen euro tegenover 38 miljoen in dezelfde periode vorig jaar. Het nettoverlies komt uit op 46,1 miljoen over het eerste half jaar van 2025. Na de eerste zes maanden van 2024 lag het negatieve resultaat nog 64,7 miljoen.

“De afgelopen maanden heeft de Raad van Bestuur zich primair gericht op het voortbestaan van het bedrijf. Er zijn belangrijke stappen gezet om Ebusco weer op de rails te krijgen, waaronder de implementatie van een kostenbesparingsprogramma en de herstructurering van openstaande leningen. Deze maatregelen zijn bedoeld om onze financiële positie te versterken en een duurzamere basis voor de toekomst te creëren”, zeggen bestuurders Michel van Maanen en Peter Bijvelds van Ebusco.

Kostenbesparende maatregelen
Het bedrijf heeft hiervoor het aantal fulltimebanen teruggebracht van 522 naar 306. Daarnaast heeft de busfabrikant de vestiging in Venray gesloten. Met onder andere deze kostenbesparende maatregelen heeft Ebusco in de eerste helft van 2025 de kosten voor de dagelijkse bedrijfsvoering met 18,6 miljoen euro verlaagd ten opzichte van de eerste helft van 2024.

De Deurnese bussenbouwer meldt dat het goede vooruitgang heeft geboekt met de herstructurering van het bedrijf. Desondanks heeft Ebusco nog steeds last van aanhoudende liquiditeitsproblemen. Dit had een negatieve impact op de financiële en operationele prestaties in de eerste zes maanden van dit jaar.

Turbulente tijd
“Hoewel het een turbulente tijd is geweest, zijn we niet gestopt met de implementatie van ons Turnaround Plan. We geloven dat we met deze acties het bedrijf herpositioneren en de focus verleggen van korte-termijnmanagement naar stabiliteit op de lange termijn, maar het blijft een uitdagende weg”, zeggen COO Van Maanen en bestuurslid Bijvelds.

“Bemoedigend genoeg hebben we de afgelopen maanden al een aanzienlijke verbetering in onze leveringsprestaties gezien en zijn de bussen gestaag aan de klanten geleverd, wat een essentiële factor is voor het herwinnen van het vertrouwen van de klant en het veiligstellen van toekomstig succes”, zeggen de twee bestuurders. In de eerste helft van 2025 leverde Ebusco 47 bussen aan haar klanten, tegenover 98 in de eerste helft van 2024. Sinds 30 juni heeft Ebusco nog eens 24 bussen geleverd.

Ondanks deze ontwikkelingen blijft de busfabrikant afhankelijk van een nieuwe kapitaalinjectie om te kunnen overleven. “Onze volledige focus ligt op het voortzetten van de positieve trend en het opnieuw een betrouwbare partner worden”, aldus Van Maanen en Bijvelds.

Komende maandag vindt de Buitengewone Algemene Vergadering van Aandeelhouders (BAVA) van Ebusco plaats.

Lees ook:

Foto: Ebusco

Scholen beginnen weer in Deurne; gemeente waarschuwt weggebruikers met spandoeken

Om automobilisten en andere weggebruikers in gemeente Deurne attent te maken op de honderden kinderen die maandag weer te voet en met de fiets naar school gaan, zijn er deze week op verschillende plaatsen spandoeken en posters opgehangen. Met de campagne van Veilig Verkeer Nederland (VVN) wordt verkeersdeelnemers gevraagd om rekening te houden met de scholieren in het verkeer. Voor sommige van hen is het de eerste keer dat ze zelfstandig naar school gaan.

“Maar weinig mensen weten dat er vlak na de zomervakantie opvallend veel verkeersongelukken plaatsvinden. Met name onder scholieren. Deze negatieve trend willen we een halt toeroepen”, aldus Veilig Verkeer Nederland.

Snelheid aanpassen
Na de vakantie neemt de drukte in het verkeer toe. Dit komt niet alleen doordat er weer meer kinderen aan het verkeer deelnemen, maar ook door een toename van automobilisten die na de vakantie weer naar hun werk op en neer rijden.

Veilig Verkeer Nederland roept autobestuurders op om de snelheid aan te passen: “Wist je dat mensen die te hard rijden, in het verkeer voor de meeste ongevallen zorgen? Zeker na de zomervakantie, wanneer kinderen weer naar school toegaan, is een gepaste snelheid absoluut ‘the way to go’.”

Telefoon
Daarnaast wordt verkeersdeelnemers dringend opgeroepen om niet bezig te zijn op de telefoon. Doordat mensen hierdoor afgeleid zijn en niet goed op het verkeer letten, gebeuren volgens Veilig Verkeer Nederland nog veel onnodige ongelukken.

Ouders met kinderen die voor het eerst zelfstandig naar school gaan, wordt aangeraden om samen de (nieuwe) schoolroute te oefenen. Ook wordt scholieren aangeraden om de VVN-Fietscheck te doen.

Foto: Martien van Dam

Yara Kastelijn goed van start bij Tour de Romandie Féminin; Neerkantse vierde in klimproloog

De Neerkantse Yara Kastelijn is vrijdag goed van start gegaan in de Tour de Romandie Féminin. Bij de eerste etappe van de drie dagen durende koers in Zwitserland kwam ze als vierde over de finish. Winnares van de rit was de Spaanse Paula Blasi Cairol, gevolgd door Urška Žigart en Juliette Labous.

De Tour de Romandie Féminin begon met een klimproloog van 4,4 kilometer, waarin de rensters op het parcours ruim driehonderd meter omhoog moesten met een gemiddeld stijgingspercentage van bijna zeven procent. Zaterdag staat een nog zwaardere klim op het programma. Dan wordt namelijk gefinisht met een slotklim, op een stuk van bijna dertien kilometer met ruim acht procent stijging.

De derde en laatste etappe van de Zwitserse ronde wordt zondag verreden. Even na 10.00 uur beginnen de rensters aan de 122 kilometer lange rit, waarbij ze starten en finishen in Aigle.

Foto: videostill Eurosport

Defensie oefent twee weken lang in regio Deurne met Chinook-helikopters

Het Defensie Helikopter Commando (DHC) van de Koninklijke Luchtmacht gaat vanaf maandag in de regio Deurne twee weken lang oefenen in onder andere het laagvliegen met twee Chinook-transporthelikopters. Er wordt op werkdagen met de toestellen gevlogen, voornamelijk tussen 09.00 en 16.30 uur.

Tijdens de oefening met de naam ‘Focus298’ trainen helikopterbemanningen samen met hun collega’s van de Koninklijke Landmacht op de grond. “Dit is belangrijk om goed voorbereid te zijn op missies in binnen- en buitenland, ook onder moeilijke en risicovolle omstandigheden’, zegt Defensie.

Beter beschermen
Een belangrijk onderdeel van de training is het vliegen op geringe hoogte. “Door laag te vliegen kunnen helikopters zich tijdens een missie beter beschermen tegen dreiging van buitenaf. Deze vorm van vliegen vraagt om specifieke ervaring en training”, aldus Defensie. Bij de trainingsoperatie hebben de twee Chinook-helikopters vliegveld Deelen als uitvalsbasis.

Zuidoost Nederland is voor deze oefening tijdelijk aangewezen als laagvlieggebied. Er wordt niet alleen getraind in het gebied rondom de Luitenant-generaal Bestkazerne, maar ook daarbuiten.

Geluidshinder
De vliegroutes en oefenlocaties zijn volgens Defensie zo gekozen dat woongebieden zoveel mogelijk worden ontzien: “Wij begrijpen dat deze oefening toch tijdelijk extra geluidshinder kan opleveren. Uiteraard doen we ons best om dit zoveel mogelijk te beperken.”

Foto: Dave van Hattem

Stamboomcafé in Bibliotheek Deurne; speuren naar eigen familiegeschiedenis populairder dan ooit

Het speuren naar je nog onbekende familiegeschiedenis is iets waar de laatste jaren steeds meer interesse voor is. Mede door het tv-programma Verborgen Verleden zijn mensen nieuwsgierig naar het verleden van hun bloedverwanten. Daarom vindt er bij Bibliotheek Deurne op zaterdag 13 september weer een Stamboomcafé plaats.

Medewerkers van de afdeling Kempen- en Peelland van de Nederlandse Genealogische Vereniging (NGV) zijn aanwezig om tips te geven over hoe je zo’n speurtocht het beste kan aanpakken. “Met een beetje geluk ga je naar huis met de namen van je voorouders uit de Franse tijd”, zeggen de ervaren stamboomonderzoekers.

De specialisten kunnen je op weg helpen bij de eerste stappen in je zoektocht, maar kunnen je ook verder helpen als jezelf al veel hebt uitgezocht en nog wat verder wilt komen. Ze wijzen je bijvoorbeeld de weg naar het kadaster en notariële aktes, waar je de originele stukken kunt inzien. Daarnaast begeleiden de experts geïnteresseerden in het presenteren van je familiegeschiedenis op internet of het verwerken ervan in een boek.

Mensen die een zoektocht willen starten naar hun historie, wordt gevraagd om de gegevens van ouders en grootouders en eventueel trouwboekjes en bidprentjes mee te brengen. Het Stamboomcafé vindt zaterdag 13 september plaats in de bibliotheek in het Huis voor de Samenleving aan de Markt in Deurne. De activiteit is gratis toegankelijk en duurt van 10.30 tot 12.30 uur.

Foto: Bibliotheek Deurne

Deurnese kringloopwinkel geconfronteerd met zoveelste uitdaging: ‘Dit is aan niemand meer uit te leggen’

Begin deze maand was er bij de medewerkers van de kringloopwinkel in Deurne nog opluchting toen bleek dat de rechter vond dat er niets mis was met de omgevingsvergunning en de tweedehandszaak gewoon open mocht blijven. Die vreugde is ondertussen al flink weggeëbd omdat de winkel nu met een nieuwe uitdaging wordt geconfronteerd; juist op de dagen dat de zaak geopend is, mogen er geen goederen worden aangeleverd door bezoekers.

“We waren natuurlijk blij met de uitkomst van de rechtszaak, maar een week later kregen we een brief van de gemeente binnen met een hele lijst van dwangsommen”, zegt voorzitter John van den Bersselaar van Stichting Kringloopwinkel Deurne.

Flinke bedragen
De bedragen liegen er niet om. “Duizend euro per week als we ons niet strikt houden aan de winkelindeling, 500 euro per keer als mensen buiten de aangewezen dagen spullen aanleveren en 500 euro per week als er geen verkeersregelaars zijn”, vertelt Van den Bersselaar. “Stel dat we al die boetes een maand lang krijgen, dan kunnen wel inpakken en meteen de deuren sluiten.”

Zowel de vrijwilligers van de kringloopwinkel als de bezoekers begrijpen niet waarom het de stichting zo moeilijk wordt gemaakt. “Je begint je af te vragen of de gemeente ons hier eigenlijk wel echt wil hebben. Aan klanten moet ik nu bij hun bezoek vertellen dat ze op dat moment geen spullen kunnen afgeven. Dat is net zoiets als dat je naar de supermarkt gaat en je de lege flessen en kratjes niet mag inleveren”, zegt Van den Bersselaar.

“Dan ga je toch niet koelbloedig een lijst met dwangsommen sturen en ons met een kluitje in het riet sturen. Net als eerdere keren ontbreekt de menselijke factor in de communicatie van de gemeente weer volledig.”

Volgens de voorzitter van de stichting is het inlevertijdstip van goederen nog nooit eerder een punt van discussie geweest: “Het is juist logisch dat mensen dat tegelijk doen met een bezoekje aan onze zaak. Nu moeten ze daar weer op een ander moment voor terugkomen, waardoor je meer verkeersbewegingen krijgt en wij en onze klanten meer tijd kwijt zijn.”

De gemeente liet eerder in een reactie weten dat het erkent dat de kringloopwinkel belangrijk is voor veel inwoners: “Daarmee vinden we het van belang om deze voor Deurne te behouden. Ook het gegeven dat de kringloopwinkel een goed doel steunt is voor ons van belang.” Van den Bersselaar betwijfelt of dat echt zo is: “Dan ga je toch niet koelbloedig een lijst met dwangsommen sturen en ons met een kluitje in het riet sturen. Net als eerdere keren ontbreekt de menselijke factor in de communicatie van de gemeente weer volledig.”

Verkeersregelaars
Dat er nog een aantal zaken niet helemaal zijn zoals de omgevingsvergunning voorschrijft, erkent ook Van den Bersselaar: “Maar dan heb je het echt over de dingen waar eigenlijk niemand last van heeft.” De stichting heeft om de eigenaren van de omliggende bedrijven tegemoet te komen voortaan verkeersregelaars in dienst en wanneer de winkel geopend is, worden er pylonen geplaatst om te voorkomen dat bezoekers op de grasstrook hun auto’s naast de weg parkeren. “Daarnaast spreken we klanten ook aan als ze toch ergens parkeren waar dat niet is toegestaan”, legt Van den Bersselaar uit.

De gemeente bevestigt dat de kringloopwinkel voldoet aan de parkeernorm, zoals deze in Deurne is vastgesteld: “We hebben meerdere malen bij de kringloopwinkel gecontroleerd. We zien dat het tijdens openingstijden inderdaad druk is, maar dat er geen excessen, onveilige of niet toegestane situaties zijn.”

“We mogen nog geen lampje of vaasje op een tafel zetten.”

Wat Van den Bersselaar vooral steekt, is dat de zaak met tweedehands spullen in Deurne volgens hem als enige in Nederland zo minutieus onder de loep ligt: “Andere kringloopwinkels hebben bijvoorbeeld helemaal niet de regel dat 75 procent van de artikelen uit meubels moet bestaan. Bij Een Aarde in Asten is dat bijvoorbeeld slechts 10 procent. Daarnaast moeten de meubels bij ons strikt gescheiden staan van alle andere spullen. We mogen nog geen lampje of vaasje op een tafel zetten.”

‘Kille tegenwerking’
Ook de starre manier waarop de gemeente zich opstelt, stuit de medewerkers van de Deurnese winkel tegen de borst. “Wij doen ons best om voor een goed doel een mooie zaak neer te zetten, die door hergebruik van spullen ook nog eens bijdraagt een duurzame samenleving. En wat krijgen we er voor terug? De ene na de andere kille tegenwerking”, verzucht Van den Bersselaar. “Waarom niet gewoon op een menselijke manier in gesprek gaan met elkaar om tot oplossingen te komen?”

De stichting heeft nu acht weken om ervoor te zorgen dat alle punten die de gemeente aan hen heeft gecommuniceerd, in orde worden gebracht. “Dit is aan niemand meer uit te leggen. Wij snappen het niet en onze klanten al helemaal niet. Die vragen ons: ‘waar is die gemeente in hemelsnaam mee bezig?’. Het antwoord moeten wij hen helaas schuldig blijven”, besluit Van den Bersselaar.

Foto’s: Kringloopwinkel Deurne/Frans Vogels

Brandweer verwijdert gevaarlijk hangende tak in Donge in Deurne

Een grote tak die half was afgeknakt van een boom door een windvlaag, is donderdagavond rond 19.45 uur door de brandweer verwijderd. Omdat de bungelende tak op een schuur dreigde te vallen, werd door de hulpdiensten uit voorzorg ingegrepen.

Dat gezond ogende takken in de zomer onverwachts afbreken, is iets dat de laatste jaren steeds vaker voorkomt. Door de combinatie van aanhoudende droogte en hoge temperaturen kunnen bomen te weinig vocht vasthouden en verdrogen ze van binnenuit.

Bomenexperts noemen dit ‘summer-drop’ of ‘summer branch drop’. Hierbij breken de verzwakte takken al bij een paar kleine windvlagen ineens af en kan dat gevaarlijke situaties opleveren. Zeker omdat de bomen nog vol met bladeren staan, vangen ze meer wind en is er kans dat ook zware takken naar beneden vallen.

Foto’s: Walter van Bussel