21.5 C
Deurne
maandag 28 april 2025
TOP-BANNER-ANIM-3-SEC
Home Blog Pagina 101

Martien van Rijt en Hans van Toer vertellen bijzondere verhalen over de oorlog, bevrijding en ‘Deurnese Hoek’

Deurne en Zeilberg werden op 24 september 1944 bevrijd van het Duitse juk, maar dat gold niet voor iedereen in Zeilberg. In de lezing ‘Aan de hand van Gerard Kortooms naar de bevrijding’ wordt komende woensdag onder meer antwoord gegeven op de vraag hoe het kwam dat die bevrijding voor de ‘Deurnese Hoek’ pas twee maanden later volgde dan voor de rest van de inwoners van Zeilberg en Deurne.

De lezing is een initiatief van heemkundekring H.N. Ouwerling, die Martien van Rijt en Hans van Toer heeft uitgenodigd om vanuit hun eigen invalshoek te vertellen over de oorlogstijd. Beide sprekers zijn al ruim 15 jaar lid van de werkgroep Dodenherdenking Zeilberg en hebben zich door de jaren heen uitvoerig verdiept in de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog en voornamelijk de gebeurtenissen in die tijd in onze regio.

Dagboek Gerard Kortooms
Van Rijt (62) is geïnteresseerd geraakt in deze periode door de verhalen die hij hoorde van zijn vader die ondergedoken zat en korte tijd gevangene was in een strafkamp en door de getuigenissen van zijn moeder die ze met hem deelde. Bovendien is de tante van Martien één van de gesneuvelden die genoemd worden op het oorlogsmonument in Zeilberg.

Tijdens de bijeenkomst leest Van Rijt fragmenten voor uit het dagboek van Gerard Kortooms over de periode van 2 september tot en met 23 november 1944, de dag waarop de laatste Duitsers over de gemeentegrens van Deurne werden verdreven. In het dagboek van Kortooms verhaalt hij wat hijzelf hoorde en zag, maar beschrijft hij ook wat er rondom de gemeentewoning gebeurde, waarin de familie Kortooms woonde.

‘Deurnese hoek’
Vader Kortooms was directeur van de Turfstrooiselfabriek van de gemeente Deurne. Hun woning ‘Peelheim’ heeft de oorlog niet overleefd en een evacuatie dreef de familie Kortooms, net als andere inwoners van de ‘Deurnese hoek’, Limburg in.

Hans van Toer (64) geeft uitleg over deze periode aan de hand van diverse feiten en vertelt wat er zich allemaal afspeelde in die tijd in de Peel en in de gemeente Deurne in het bijzonder. Ook verklaart hij waardoor de bevrijding voor Gerard Kortooms en diens lotgenoten pas op 23 november 1944 tot stand kwam.

Van Toer heeft door zijn netwerken in Israël, Amerika, Engeland en Duitsland kennis kunnen nemen van de persoonlijke verhalen van mensen die meevochten, maar ook van hen die slachtoffer waren en hebben geleden tijdens de donkere oorlogsdagen.

‘De Peel onder vuur’
Verder heeft Hans ook meegeschreven aan de wekelijkse serie over de Tweede Wereldoorlog ‘De Peel onder vuur’, die in het Weekblad voor Deurne verscheen in 2019. Die verhalen zijn aan het eind van hetzelfde jaar gebundeld in twee boeken. Die sleepten de Prijs voor de Nieuwsbladjournalistiek 2020 in de wacht. Martien van Rijt heeft met leden van de werkgroep Dodenherdenking Zeilberg de verhalen van bijna vijfentwintig oorlogsgetuigen uit de Zeilberg in video-interviews vastgelegd. Ook hij schreef mee aan de verhalenreeks ‘De Peel onder vuur’.

De lezing ‘Aan de hand van Gerard Kortooms naar de bevrijding’ vindt woensdag 16 oktober om 20.00 uur plaats in Sociaal Cultureel Centrum Den Draai aan de Blasiusstraat 1 in Deurne-Zeilberg. Entree voor leden van de heemkundekring is gratis, niet-leden betalen 3 euro.

Foto: heemkundekering H.N. Ouwerling

Wethouders van 19 gemeenten geven aftrap op Markt in Deurne voor isolatieproject in Zuidoost Brabant

De wethouders van negentien gemeenten in Zuidoost Brabant kwamen donderdagmiddag bijeen op de Markt in Deurne om de aftrap te geven voor het project De Groene Zone Isoleren. Hierin werken de gemeenten samen om de komende jaren ruim 10.000 koopwoningen in onze regio te isoleren. Voor de officiële start was op de Markt tijdelijk een tiny house geplaatst om extra aandacht voor het project te vragen.

Met het initiatief moet het voor inwoners zo makkelijk mogelijk worden gemaakt om hun woningen te isoleren. Hiervoor werken de gemeenten samen met de organisatie Winst uit je woning. “Zodra een inwoner zich aanmeldt, wordt een huisbezoek met onafhankelijke adviseur ingepland. Tijdens deze afspraak bekijken zij de situatie in de woning en welke isolatie in die woning effectief is. Vervolgens ontvangt de inwoner een bespaarplan”, leggen de samenwerkende gemeenten uit.

In dat plan staat welke isolatiemaatregelen er mogelijk zijn in het huis, wat het oplevert en wat het gaat kosten. “De inwoner besluit vervolgens of en welke maatregelen hij of zij wil laten uitvoeren. Na akkoord van de inwoner gaat het isolatie- of installatiebedrijf aan de slag met de werkzaamheden”, aldus de gemeenten.

Voor het isoleren van een koopwoning met een lagere WOZ-waarde zijn per gemeente tegemoetkomingen mogelijk. Ook landelijk is er subsidie beschikbaar. Daarnaast kunnen inwoners bij het landelijk Warmtefonds lenen tegen een laag tarief om de isolatie te financieren. Bij het project De Groene Zone Isoleren wordt ook hulp geboden aan inwoners bij het aanvragen van deze subsidies of een lening.

Foto’s: Harold van der Burgt

Politie slingert 465 automobilisten op de bon bij snelheidscontroles op Liesselseweg en Milhezerweg

Bij drie snelheidscontroles in de laatste week van september op de Liesselseweg en Milhezerweg in Deurne heeft de politie in totaal 465 automobilisten op de bon geslingerd. Bij elkaar werden er tijdens de acties 5.026 passanten gecontroleerd. Hoogste overschrijding van de maximumsnelheid werd gemeten op de Liesselseweg, waar een weggebruiker maar liefst 66 kilometer per uur te hard reed.

Bij de controle op maandag 23 september werden op de Liesselseweg tussen 06.00 en 11.05 uur 2043 voertuigen op snelheid gecontroleerd. 141 passanten reden te hard en kunnen binnenkort een boete in de brievenbus verwachten. De hoogst gemeten snelheid bedroeg 146 kilometer per uur waar 80 is toegestaan.

De politie controleerde dinsdag 24 september op snelheid tussen 09.30 en 14.00 uur op de Milhezerweg. Daar passeerden in die periode 1336 weggebruikers, waarvan er 192 te hard reden. De hoogst gemeten snelheid was 80 kilometer per uur. Op het gedeelte van de Milhezerweg waar werd geflitst geldt een maximum snelheid van 50.

Op zondag 29 september heeft de politie opnieuw een snelheidscontrole uitgevoerd op de Liesselseweg tussen 10.20 en 15.10 uur. Hierbij werden 1647 passanten gecontroleerd en bleken 132 ervan harder te rijden dan is toegestaan. Hoogst gemeten snelheid bij deze controle op deze 80 kilometerweg bedroeg 134 kilometer per uur.

Foto: Walter van Bussel

Voorbeschouwing EFC tegen SV Deurne; winst in Eersel voor blauwwitten erg welkom

In de vierde speelronde gaan de blauwwitten op bezoek bij EFC uit Eersel. De laatste officiële ontmoetingen in competitieverband tussen beide teams dateren van twee seizoenen geleden en destijds werden de punten eerlijk verdeeld.

Zo was EFC in december 2022 op de Kranenmortel met 3-1 te sterk, en waren de rollen na de winterstop precies omgekeerd toen het Deurnese vaandelteam met exact dezelfde uitslag op Sportpark De Dieprijt aan het langste eind trok. In dit tweeluik waren de spitsen van beide elftallen fantastisch op dreef. Zo nam aanvaller Niels Krekels aan Eerselse zijde alle vier de treffers voor zijn rekening en was aan Deurnese kant spits Stefan van der Werf met drie doelpunten eveneens aardig op schot.

Nacompetitie
De equipe van hoofdtrainer Roel Nabuurs eindigde het voorbije seizoen op een zeer verdienstelijke vierde plek in de Eerste Klasse E (Zuid 1), en verzekerde zich hierdoor van een nacompetitieplek in de strijd om promotie naar de vierde divisie. In de eerste ronde viel echter onmiddellijk het doek tegen vierdedivisionist SC Kruisland.

Dit jaar is de Eerselse Football Club weer in de eerste klasse in Zuid 2 ingedeeld. Tot op heden verzamelden de Rood-Zwarten vier punten en hiermee heeft het elftal zich momenteel in de brede subtop van de ranglijst genesteld. De competitie werd begonnen met een 1-1 gelijkspel tegen Boekel Sport, en vervolgens werd in het Zuid-Limburgse Stein tegen RKSV De Ster met 3-2 verloren. Afgelopen weekend boekte EFC een 0-2 overwinning op bezoek in Weert bij promovendus s.v. Laar. Spits Gijs Wuijts was met twee goals het goudhaantje van zijn ploeg.

Spelerswisselingen
Gedurende de zomerse transferperiode zag EFC een viertal spelers de overstap maken naar een andere club. Met name het vertrek van spits Niels Krekels zal als een grote aderlating worden gezien bij de ploeg uit Eersel. Krekels besloot na twee seizoenen terug te keren bij zijn oude liefde Bladella, en daarmee kwam ook een einde aan een uiterst succesvolle tandem. Wat heet, het koningskoppel Krekels en Wuijts was de laatste twee jaar verantwoordelijk voor maar liefst 43 van de 84 competitiedoelpunten.

Tegenover het vertrek van onder andere Krekels werden vier spelers vanuit het O23-elftal naar de hoofdmacht overgeheveld, en daarnaast maakten middenvelder Stef de Visser en aanvaller Reva Kreekels de overstap van respectievelijk FC Eindhoven/AV en het Belgische Witgoor Sport. Laatstgenoemde, zoon van oud-prof Bertran Kreekels en broer van huidig Vitesse-speler Mees Kreekels kwam in het verleden tevens uit voor onder meer VV Gemert en RKSV Nuenen.

Enerverend gelijkspel
Het Deurnese vaandelteam beleefde afgelopen zondag een wedstrijd met twee gezichten. Door toedoen van drie treffers van plaaggeest Yanick Groenendaal leken de mannen van Frank Teeuwen met het ingaan van de theepauze een kansloze middag tegen Boekel Sport tegemoet te gaan. Ongetwijfeld gaf in de rust niemand in het Deurnese kamp nog een stuiver voor een goed resultaat, maar in het tweede bedrijf tapten de blauwwitten uit een ander vaatje en rechtten in ondertal knap de rug. Hiermee bewezen de Deurnenaren dat het op basis van strijd en inzet ook een heel eind kan komen op het moment de voetballende vorm ontbreekt.

Om een sprongetje te maken in de stand is een overwinning komende zondag in Eersel erg welkom voor SV Deurne. Scheidsrechter Martin de Witte heeft de schone taak gekregen om de wedstrijd in goede banen te leiden, en hij wordt vanuit de KNVB geassisteerd door de grensrechters Jan van Asseldonk en Jesse Deckers. De aftrap is om 14.30 uur.

Foto: Josanne van der Heijden

Speuldries in Deurne haalt opnieuw meeste stemmen en hoogste bedrag binnen bij Rabo ClubSupport

De Speuldries in Deurne is net als vorig jaar op de eerste plaats geëindigd bij Rabo ClubSupport in het werkgebied van Rabobank Peelland Zuid. Door de stemmen van de leden van de bank gaat er maar liefst 5.901,79 euro naar de gratis toegankelijke speeltuin, ruim 1.000 euro meer dan vorig jaar. Het geld gaat de organisatie gebruiken voor de plaatsing van een nieuwe tweede glijbaan.

Afgelopen week hebben de 479 deelnemende clubs in onze regio te horen gekregen hoeveel de actie heeft opgeleverd. Bij de Rabobank in Deurne reikten directeur Hilde van Gastel en directeur Private Banking Dennis van der Meijden maandag de cheques uit voor in totaal circa 1,5 miljoen euro. Landelijk gezien werd er dit jaar bij Rabo ClubSupport 15,8 miljoen verdeeld onder 33.300 clubs en verenigingen. Bij de actie stemden 560.000 Rabobankleden dit keer op hun favoriete lokale organisaties.

ZSV
In het gebied Peelland Zuid heeft ZSV na de Speuldries het hoogste bedrag binnengehaald: 3.619,17 euro. Dat geld wil de Zeilbergse voetbalclub inzetten bij de renovatie en verbouwing van hun accommodatie. Dierenpark Liessel eindigde op derde plaats met 2.049,87 euro, SJVV op de vierde plek met 1.869,67 euro en SV Deurne op de vijfde positie met 1.734,50 euro.

DMG
Ook DMG deed mee aan Rabo ClubSupport en kreeg een cheque van 833,46 euro. “We zijn de mensen die op ons hebben gestemd ontzettend dankbaar”, zegt voorzitter Iwan Gijsbers van DMG. “Dit mooie bedrag gaan we inzetten bij de aanschaf van nieuwe apparatuur voor onze tv-afdeling, zodat we ook met videoreportages de inwoners van gemeente Deurne nog beter kunnen voorzien in het laatste lokale nieuws.” Collega-omroep SIRIS uit Someren haalde bij de actie van Rabobank Peelland Zuid een bedrag van 300,34 euro op.

Het jaarlijkse evenement is gebaseerd op een concept dat in Deurne is ontstaan en vindt tegenwoordig landelijk plaats in alle werkgebieden van de vestigingen van de Rabobank. Met ClubSupport geeft de bank jaarlijks een deel van de inkomsten aan organisaties in Nederland om hen een steuntje in de rug te bieden: “We investeren ieder jaar graag in clubs en verenigingen. Daarnaast zetten we onze kennis en ons netwerk in om clubs toekomstbestendiger te maken. Dit doen we met onze partners NOC*NSF, LKCA, Kunstbende, verschillende sportbonden en maatschappelijke partners.”

Top 10
Bekijk hieronder de top 10 van clubs en verenigingen die in het gebied van Rabobank Peelland Zuid het meeste geld hebben ingezameld bij deze editie van ClubSupport.

  1. De Speuldries: 5.901,79 euro
  2. ZSV: 3.619,17 euro
  3. Dierenpark Liessel: 2.049,87 euro
  4. SJVV: 1.869,67 euro
  5. SV Deurne: 1.734,50 euro
  6. NWC Asten: 1.689,44 euro
  7. Speeltuin Prinses Irene Someren-Eind: 1.674,42 euro
  8. SV Someren: 1.644,39 euro
  9. SV Ondo Heusden: 1.561,79 euro
  10. RKSV Liessel: 1.516,74 euro

Foto: De Speuldries

Reacties politici op duurdere Deurnese spoortunnel lopen sterk uiteen; van euforie tot ‘klungelwerk’

Dat er een spoortunnel in Deurne moet komen, daar waren alle partijen het woensdagavond tijdens de pittige vergadering van de raadscommissie Omgeving het wel over eens. Maar of die nu ineens 9.825.000 euro duurder mag worden, was de vraag die voorlag aan de commissieleden. De meeste politici voorzagen geen problemen in een aanvullend investeringskrediet. Daarom kon het voorstel uiteindelijk na een ruim drie uur durende vergadering door naar de gemeenteraad, maar door de ernstige bedenkingen van oppositiepartijen OGD en Transparant Deurne zeker niet ‘met stip’.

Janke van Dijk van DeurneNU mag het spits afbijten in de vergadering: “Hebben we het beste onderwerp voor het laatst bewaard? Wat ons betreft absoluut.” Hoewel ze het naast een ambitieus plan ook een hoofdpijndossier noemt, is er bij Van Dijk vooral bewondering voor wethouder en partijgenoot Helm Verhees: “We zijn hier namelijk al 10 jaar mee bezig en in die 10 jaar is er één persoon die zich zeker en vastberaden heeft ingezet: de heer Verhees.” Voor DeurneNU heeft het plan al te lang in de startblokken gestaan en mag het ‘met stip’ door naar de raad.

Ook PGP, 50Plus en de VVD blijken positief tegenover het uitgeven van het extra geld te staan. DOE! geeft aan niet blij te zijn, maar gaat met veel pijn ook akkoord. “Tien miljoen is een mooi bedrag als het op een rode glimmende truck voor je voordeur staat, maar als je het extra moet betalen is het vooral heel zuur. Met dat bedrag had de fractie DOE! betere bestedingen kunnen bedenken voor Deurne”, zegt Bram van Neerven.

‘We schamen ons dood’
De grootste weerstand tegen de meerkosten van 9.825.000 euro komt van oppositiepartijen Burgerpartij Transparant Deurne en Onafhankelijk Groep Deurne (OGD). “Wij hebben er eigenlijk buikpijn van en schamen ons dood. Wij vinden het hele dossier één grote puinhoop en klungelwerk”, zegt Joan van Rixtel van Transparant Deurne. Volgens hem zijn er ondertussen geen goede oplossingen meer, maar alleen slechte en heel slechte keuzes.

Van Rixtel denkt dat een tunnel op de Binderendreef ook geen problemen gaat oplossen voor de mensen in Deurne, maar hooguit een vlottere doorstroming bewerkstelligt voor het regionale verkeer. Zijn ervaring is dat de drukte bij de spoorwegovergangen van de Stationsstraat en de Liesselseweg veel groter is. Als het aan Van Rixtel ligt moet er zeker niet overhaast veel extra geld worden uitgegeven: “24 miljoen is belachelijk veel geld voor een betonnen bak”. Liever ziet hij dat opnieuw zorgvuldig wordt gezocht naar middelen bij onder andere het Rijk, ProRail of bijvoorbeeld de EU.

Communicatie
Zowel voor Transparant Deurne als OGD is vooral de manier waarop het college de gemeenteraad informeert over de voortgang van het project een heikel punt. “Waarom heeft de wethouder eind april niet gewoon aan de raad gecommuniceerd dat er een gat is van 10 miljoen”, vraagt Van Rixtel. “Ja, in april wisten we dat de tunnel duurder zou worden, maar gingen we tegelijkertijd het proces in om te kijken wat er nog kon met een subsidie”, legt wethouder Verhees uit.

Joan van Rixtel van Transparant Deurne kan die redenering niet volgen: “Ik val eigenlijk van mijn stoel. Want de wethouder zegt: ‘ik ga pas iets melden aan de raad als ik een oplossing heb’. Volgens mij is er gewoon een informatieplicht van de wethouder aan de raad en is het noodzakelijk om iets aan de raad te melden als er een probleem is, ongeacht of er een oplossing is.”

Geen vijand of tegenstander
Benny Munsters herkent zich gedeeltelijk in de woorden van Van Rixtel en meldt dat de commissie en de gemeenteraad partners zijn van de wethouder en geen vijand of tegenstander. Dat betekent volgens hem wel dat de wethouder of het college dan niet voor de raad moet besluiten of zij informatie wel of niet nodig hebben.

“Wat hier structureel aan de hand is, is dat iemand een probleem wil oplossen, en ik snap dat en dat siert de wethouder ook. Maar tegen die tijd dat men uiteindelijk in de gaten kreeg dat het probleem niet meer op te lossen was, toen is pas de stap genomen om te communiceren”, zegt Munsters. Hij maakt zich zorgen over dat de wethouder te weinig gebruikmaakt van het samenspel met de raad: “Vertrouw ons zoals wij u ook vertrouwen.”

‘Schandelijk’
Daarnaast is Munsters van OGD niet blij dat de bezwaren van buurtbewoners in de communicatie door de gemeente worden benoemd als één van de belangrijkste oorzaken van de vertraging en de meerkosten van bijna 10 miljoen: “Schandelijk vind ik dat”, zegt Munsters.

Hij heeft na raadsvragen van Transparant Deurne uit een document van ingenieursbureau Movares vernomen dat de extra 9.825.000 euro helemaal niet alleen te maken hebben met de stijging van materiaalkosten. “Het ontwerp is gewoon veranderd. Ik schaam me voor de communicatie naar de buurtbewoners. Alsof die verantwoordelijk zouden zijn voor de 10 miljoen extra die wij nu moeten uitgeven, terwijl hier duidelijk staat: ‘de toename van de kosten is met name toe te schrijven aan de gewijzigde ontwerpuitgangspunten.”

Wethouder Verhees benadrukte woensdagavond dat de gemeente ondertussen nog druk bezig is met het zoeken naar andere subsidies. Ook denkt hij dat het verlengen van de afschrijvingstermijn van 50 jaar naar 100 jaar in de toekomst financieel gunstig zal uitpakken voor Deurne: “Wij gaan en vinden dit nog steeds de goeie keuze en daar willen we op doorzetten.”

Het advies van de raadscommissie Omgeving gaat nu naar de gemeenteraad die op dinsdag 29 oktober moet beslissen of er kan worden ingestemd met het door het college gevraagde aanvullende investeringskrediet.

Foto: gemeente Deurne

Bouw woningen Tasveld officieel van start; laatste stukje Deurnese Spoorzone krijgt invulling

Door verschillende tegenslagen heeft het lang geduurd voordat de bouw van 37 huizen en 15 appartementen aan het Tasveld kon beginnen, maar woensdagmiddag is dan eindelijk het officiële startsein gegeven voor de realisatie van de woningen, waarmee het laatste stukje van de Spoorzone in Deurne ook invulling krijgt. Wethouder Marjan Vrijnsen-De Corte verrichtte samen met Twan Bukkems van BurgtBouw en enkele toekomstige bewoners de starthandeling voor de nieuwbouw.

Hiermee komt er na vier jaar schot in de uitvoering van de plannen. Voor de bouwvakantie is het grondwerk al verricht, zodat nu de woonwijk uit de grond kan verrijzen. Er worden 25 rij- en hoekwoningen en 12 twee-onder-een-kapwoningen gebouwd. Daarnaast komen er in de kleinschalige woonwijk 15 appartementen. De prijzen variëren van 285.000 euro vrij op naam voor een appartement tot een vanaf-prijs van 366.500 euro vrij op naam voor een huis.

Gasloos
Volgens de gemeente komen hiermee in dit gebied woonoplossingen voor alle inkomensgroepen en woonlasten: “Het plan voorziet in kwalitatief hoogwaardige koopwoningen voor voornamelijk starters, jonge gezinnen en appartementen voor senioren, gebouwd binnen bestaand stedelijk gebied door middel van sloop en nieuwbouw.” De woningen in het Tasveld zijn all electric, gasloos en krijgen allemaal een warmtepomp. Daarnaast is de woning daar waar nodig voorzien van zonnepanelen.

Vleermuizen
Op het stuk grond stonden vroeger de oude fabriekspanden van Gebroeders Nies Vouwkartonnage. Omdat er asbest werd gevonden in de gebouwen, moesten die materialen nog voor de sloop worden verwijderd en ontstond het eerste oponthoud. Toen eind augustus 2021 eindelijk kon worden gestart met het slopen, bleek dat in het oude fabriekspand verschillende vleermuizen waren gespot die in en uit vlogen. Hierdoor kwam de sloop stil te liggen, tot in maart 2022 uit onderzoek duidelijk werd dat er geen vleermuissoort zich in het pand bevond.

Eigenlijk was de planning dat de oplevering van de woningen al in de eerste helft van 2023 zou plaatsvinden, maar door het lange traject is dat een paar jaar later geworden. Alle woningen in het project zijn inmiddels verkocht.

 

Foto’s: Harold van der Burgt

De Peel in het donker beleven tijdens Nacht van de Nacht in Helenaveen

Om mensen bewust te maken van het vele licht dat in Nederland zelfs midden in de nacht te zien is, wordt jaarlijks de Nacht van de Nacht gehouden. Verschillende bedrijven en organisaties doven dan hun verlichting om hierbij stil te staan. Maar in Helenaveen komen de mensen al 11 jaar lang juist in beweging tijdens deze nacht en wandelen ze door de donkere Peel.

Die traditie begon toen initiatiefneemster Sandra van Cauwenberghe nog uitbater was van Dorpscentrum De Gouden Helm: “In 2013 hebben we voor het eerst deelgenomen aan De Nacht van de Nacht. Later heb ik het concept meegenomen naar In d’Ouwe Peel.”

Neutjes en soep
Inmiddels zijn er bij het evenement in Helenaveen al veel verschillende routes gelopen, vele vertellingen gedaan en heeft de tocht plaatsgevonden onder verschillende weersomstandigheden. “En evenveel vertellers, diverse muziekbandjes en veel neutjes en koppen soep; want dat hoort er echt bij”, zegt Van Cauwenberghe.

In de beginperiode regelde ze alles zelf voor de wandeltocht, maar dat lukt haar inmiddels helaas niet meer, vertelt Sandra met lichte weemoed: “Ja, dat was gewoon altijd heel leuk; er gebeurt ook altijd wel iets dat net niet volgens plan is. Ik heb wel eens ooit ergens gelopen dat ik zelf ook echt geen idee meer had waar ik precies was; in het donker is het toch allemaal net wat anders dan bij daglicht! En er is ook wel eens iemand weggezakt in het moeras. Ze zat tot haar knie in het water! Gelukkig kwam dat allemaal weer goed.” Tegenwoordig kan Van Cauwenberghe rekenen op een aantal enthousiaste vrijwilligers die de wandeling in goede banen leiden.

Acht kilometer
De twaalfde editie van de wandeltocht in Helenaveen vindt plaats op zaterdag 26 oktober. “We verzamelen om 18.30 uur In d’Ouwe Peel aan de Oude Peelstraat 2 in Helenaveen en ontvangen iedereen met koffie en thee. Daarna beginnen we aan de stevige wandeling van zo’n 8 kilometer. We zijn in totaal ongeveer tweeëneenhalf tot drie uur onderweg en lopen een deel over de openbare weg. Verder proberen we zo veel mogelijk zonder verlichting te lopen”, legt Sandra uit. “Bij terugkomst kletsen we nog wat na onder het genot van de inmiddels traditionele en overheerlijke kop soep.”

Deelnamekosten zijn 9 euro per persoon. Voor kinderen tot en met 12 jaar kost het 7 euro. Aanmelden kan door te bellen met 0493-844131 of te mailen naar info@indouwepeel.nl. De route is ook geschikt voor kinderen, maar niet voor mensen die slecht ter been zijn of om met een kinderwagen af te leggen. Mensen die in bezit zijn van een veiligheidshesje, worden gevraagd om dit mee te nemen en te dragen tijdens de wandeltocht.

Foto’s: Sandra van Cauwenberghe

Deurnes Gemengd Koor geeft interactieve ‘muzikale proeverij’

In aanloop naar het 100-jarig bestaan van het Deurnes Gemengd Koor (DGK) vindt er komende zaterdag een ‘muzikale proeverij’ plaats voor leden en geïnteresseerden. Deelnemers kunnen hierbij kennismaken met het koor, maar ook meteen zelf meezingen.

Bij de voorbereidingen voor het kerstconcert wordt een muziekstuk ingestudeerd dat ook voor de koorleden nieuw is en waarbij iedereen dus ‘vanaf nul’ start. “Ervaar hoe een repetitie eraan toe gaat en merk dat je snel mee kunt zingen met dit niet al te moeilijke, tweestemmige stuk”, zeggen de leden van DGK.

De ‘muzikale proeverij’ start om 10.00 uur in de zaal van de KHD, waar iedereen wordt welkom geheten. Van 10.30 tot 12.30 uur krijgen de deelnemers van stemcoach Nancy Meijer handreikingen over hoe je je stem het beste kunt gebruiken en hierdoor vrijer en makkelijker kunt zingen. Na de gezamenlijke lunch wordt gestart met het instuderen van het muziekstuk.

De aanmeldtermijn voor de ‘muzikale proeverij’ is inmiddels verstreken, maar mensen die toch interesse hebben om mee te zingen met het DGK, kunnen elke woensdag van 20.00 tot 22.00 uur tijdens de vaste repetitieavond een kijkje komen nemen. De koorleden oefenen in de zaal van de KHD aan de Harmoniestraat 1 in Deurne.

Meer informatie vind je op deurnesgemengdkoor.nl en kun je opvragen bij het secretariaat door een email te sturen naar secretariaat@deurnesgemengdkoor.nl of door te bellen met 0493-315742.

Foto: Deurnes Gemengd Koor

Fietsster geschept door auto op Bakelseweg in Deurne

Een jonge vrouw die op de fiets de Bakelseweg in Deurne wilde oversteken is donderdagochtend even na 07.00 uur geschept door een auto. Het voertuig dat richting Bakel reed en de fietsster kwamen ter hoogte van de Bruggenseweg in botsing met elkaar.

De vrouw is met een ambulance naar het ziekenhuis gebracht. Het is niet bekend hoe ernstig ze gewond is geraakt. De auto en de fiets zijn door een bergingsbedrijf opgehaald.

Foto’s: Walter van Bussel

Studenten bestuurskunde onderzoeken effectiviteit van GRIP-wagen in Deurne

Bestuurskundestudenten van Avans Hogescholen in Den Bosch gaan de doeltreffendheid van de GRIP-wagen in Deurne onderzoeken. Ook gaan de leerlingen vragen aan Deurnenaren hoe zij het beleid rond de mobiele Grondstoffen Inlever Punten (GRIP) ervaren. Bij de GRIP-wagen die in onze gemeente al sinds 2021 rondrijdt, kun je gratis klein grof huishoudelijk afval inleveren.

“Voor onze studie is ons gevraagd een evaluatie te doen van een bepaald beleid. Hierbij hebben wij gekozen voor het GRIP-wagen afvalbeleid van de gemeente Deurne en haar gemeentelijke regeling Blink”, vertellen studenten Joris Meelkop, Floris van der Niet en Robin van Goch.

Raadsvergadering
De reden dat het drietal een onderzoek juist in Deune wil uitvoeren, heeft te maken met de binding die één van de leerlingen heeft met onze gemeente. “Onze groepsgenoot Robin van Goch woont in Deurne en maakte kennis met deze regeling na het bijwonen van een raadsvergadering in het Huis voor de Samenleving”, vertellen Joris en Floris. “Het leek hem interessant om dit beleid te onderzoeken, gezien de openlijke natuur van Blink en de hoeveelheid informatie die door hen beschikbaar wordt gesteld.”

Ook voor hun vorige project hebben de bestuurskundestudenten onderzoek gedaan naar het afvalbeleid van de gemeentelijke regeling Blink en daarmee ook naar de gemeente Deurne. “Toen wij de opdracht kregen om ditmaal beleid te evalueren was het dan ook geen lastige keuze om terug te gaan naar de GR Blink en het beleid van de gemeente Deurne. Het is voor ons een heel interessante casus, zeker gericht op de GRIP-wagen”, aldus Van Goch, Van der Niet en Meelkop

Verschillende ‘bloedgroepen’
Voor het project zijn de studenten al een heel tijdje bezig: “We beginnen met zogeheten ‘desk-research’ waarbij we via het internet bronnen zoeken en deze informatie gebruiken in ons onderzoek. Daarna beginnen we met de ‘fieldresearch’, waarbij we belangrijke individuen binnen ons onderzoek interviewen om zo tot diepere, meer inhoudelijke informatie te komen.”

Hiervoor hebben Joris, Floris en Robin een selectie gemaakt van mensen uit verschillende zogenoemde ‘bloedgroepen’. Voor de groep ‘bestuurders’ bevragen ze bijvoorbeeld wethouder Helm Verhees en voor de zogeheten ‘street-level professionals’: de afvalcoaches. Verder worden ook deskundigen ondervraagd voor wat betreft de cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), maar ook de burgers over hun ervaringen.

Monnikenwerk
De informatie die de studenten uit die twee vormen van onderzoek verkrijgen worden vervolgens in het eindonderzoek samengebracht met de gegevens uit de publieksenquête. Hoeveel tijd ze kwijt zijn aan het hele project weten ze nog niet, maar volgens Joris, Floris en Robin wordt het wel een hele klus: “Hoe meer antwoorden, des te langer wij bezig zijn, het is namelijk een verschrikkelijk monnikenwerk.”

Wat er met de conclusies van het onderzoek gebeurt is nog niet duidelijk. “In de basis worden de bevindingen alleen voor onze schoolopdracht gebruikt, echter kan het natuurlijk zo zijn dat de bevindingen dusdanig zijn dat de gemeente gebruik wil maken van onze resultaten, maar die bal ligt bij hen”, leggen de studenten uit.

Mensen die willen helpen met het onderzoek kunnen tot woensdag 23 oktober de enquête invullen. De deadline voor het project is 4 november, daarna wordt het werk van de studenten beoordeeld. “De resultaten worden gepubliceerd wanneer ons project is nagekeken. De exacte datum hangt dus af van de nakijksnelheid van onze docenten”, zeggen Joris, Floris en Robin met een lach.

Jouw mening geven over het beleid rond de GRIP-wagen in Deurne kan via enquête GRIP-wagen Deurne.

Foto: gemeente Deurne

Provincie wees Deurne al in 2017 op financiële risico’s spoortunnel; ‘Er is de raad informatie onthouden’

De provincie Noord-Brabant heeft gemeente Deurne al in december 2017 nadrukkelijk gewezen op de financiële risico’s van de realisatie van een spoortunnel. In de destijds gecommuniceerde subsidiebeschikking wijst de provincie er ook op dat de 8 miljoen euro die Brabant zou bijdragen eenmalig is. Nu blijkt echter dat die informatie uit dit document nooit met de gemeenteraad is gedeeld.

Benny Munsters van Onafhankelijke Groep Deurne (OGD) had vragen gesteld aan het college omdat hij wilde weten of betreffende beschikking ooit onderdeel is geweest van de besluitvorming door de raad. Het antwoord kwam dinsdag van wethouder Helm Verhees: ‘Nee’. Munsters vindt het teleurstellend dat de gemeenteraad niet volledig is geïnformeerd: “Nu komt dus pas aan het licht dat toen al in 2017 duidelijk was voor het college van B&W dat we een gigantisch financieel risico liepen.”

‘Ik heb hier zo’n buikpijn van’
De provincie zegt dat er zeven jaar geleden in de subsidiebeschikking is gewaarschuwd voor de gevaren van dit project. “Hierin stond beschreven dat als de kosten voor de realisatie van deze hoger zouden uitvallen dan door gemeente aangegeven, het risico hiervoor bij de gemeente ligt”, aldus de provincie.

“Het is onthutsend dat die informatie destijds niet bij de raad terecht is gekomen. Dit is een slechte zaak voor iedereen. Waarom is deze informatie uit 2017 ons onthouden? Ik heb hier zo’n buikpijn van”, zegt Benny Munsters van OGD. “Ergens is dus op enig moment door iemand het besluit genomen om dit document niet te delen met de raadsleden. Ik ga er vanuit dat dit onbewust is gebeurd, maar dat neemt niet weg dat dit ernstig is omdat die informatie wel degelijk van invloed had kunnen zijn op de beslissing die toen is genomen.”

Geen aanvullende bijdrage
Naast de vraag of de gemeenteraad de subsidiebeschikking ooit te lezen heeft gekregen, had Munsters het college ook gevraagd het betreffende document uit 2017 alsnog mee te sturen om het in te kunnen zien. Daarin valt te lezen dat de provincie meldt: ‘Indien de kosten van het project hoger uitvallen dan nu door gemeente aangegeven, dan ligt het risico daarvan bij de gemeente. Er is geen aanspraak te maken op een aanvullende provinciale bijdrage.’

Het punt over de definitieve financiering van de tunnel bij de Binderendreef stond al geagendeerd voor de raadscyclus van september, maar werd op verzoek van wethouder Verhees weer van de agenda gehaald omdat er nog niet duidelijk zou zijn of de provincie bij zou dragen aan de meerkosten. “Tegen de verwachtingen in hebben wij deze week geen definitief uitsluitsel over de bijdrage van de provincie gekregen. Dit maakt het onmogelijk om een definitief en betrouwbaar raadsvoorstel op te stellen”, meldde Verhees aan de raad eind augustus.

Maar volgens Benny Munsters was dat uitstel dus nergens voor nodig: “Als er in 2017 al lang en breed duidelijk was dat de provincie niet nog meer ging betalen, had er toch toen al het bedrag voor de meerkosten kunnen worden genoemd.” Provincie Noord-Brabant bevestigt ook nu opnieuw dat er geen extra geld komt: “De bijdrage van de provincie betrof een eenmalige bijdrage. Dit betekent dan ook dat er geen aanvullende provinciale bijdrage komt.”

Treinvrije periode
Ondertussen dringt de tijd omdat ProRail in verband met het instellen van een treinvrijeperiode uiterlijk 1 oktober wilde weten of de financiering van de tunnel kan worden gewaarborgd. Maar Verhees meldt vervolgens aan de raad dat in overleg met ProRail de deadline is verschoven naar 1 november van dit jaar. “Dit betekent dat wij ruimte hebben om het raadsvoorstel in de raadscyclus van oktober in procedure te brengen. Op dit moment zijn we in gesprek met de provincie om de benodigde duidelijkheid over de subsidie te verkrijgen”, aldus de wethouder op 30 augustus.

“De provincie is hierover al eerder heel duidelijk geweest; er komt geen extra geld van hen”, zegt Munsters van OGD. “Misschien wel als je met een goed onderbouwd plan was gekomen, waarbij woningbouw en mobiliteit wordt betrokken, maar niet als je ‘vijf voor twaalf’ nog even vlug aanklopt.” De provincie heeft wel aangeboden om gemeente Deurne te ondersteunen in het vinden van extra regionale of Rijksmiddelen: “Ook gaan we op korte termijn met de gemeente in gesprek om op basis van onze expertise te adviseren over het tekort en oplossingen.”

Onder druk
Munsters is zwaar teleurgesteld over de hele gang van zaken: “De informatie uit de subsidiebeschikking uit 2017 blijkt destijds geen onderdeel te zijn geweest van de besluitvorming door de raad en door het onnodige uitstel van de behandeling van dit punt worden we nu als gemeenteraad genoodzaakt om onder druk een beslissing te nemen. ProRail wil uiterlijk 1 november weten of de financiering is geregeld en als raad kunnen we daar pas op 29 oktober, vlak voor de deadline, over beslissen.”

Snel een besluit nemen over een kwestie die zulke grote gevolgen kan hebben voor de financiën van de gemeente Deurne vindt Benny Munsters niet verstandig: “Je hebt het over een enorm bedrag meer dan oorspronkelijk de bedoeling was en we hebben nog een heleboel andere opgaven in de gemeente die ook nog flink wat geld gaan kosten. Willen we zo’n grote risico’s wel aangaan en waar trekken we dan de grens? De noodzaak voor een spoortunnel is duidelijk, maar zo’n groot project moet je dan wel op alle vlakken wel afgewogen en zorgvuldig uitvoeren. Dat begint bij goed informeren en communiceren.”

Woensdagavond komt de Raadscommissie Omgeving samen om onder meer dit onderwerp te spreken en een advies te vormen voor de gemeenteraad.

Foto: gemeente Deurne