9.7 C
Deurne
maandag 25 november 2024
TOP-BANNER-ANIM-3-SEC
Home Blog Pagina 16

Kringloopwinkel Deurne gesloten op last van gemeente; ‘Iedereen baalt en is verdrietig’

Mensen die afgelopen woensdag of deze zaterdag een bezoekje wilde brengen aan de kringloopwinkel aan de Florijn in Deurne, stonden aan een gesloten deur. De winkel met tweedehands spullen mag voorlopig niet open van de gemeente omdat eigenaren van omliggende bedrijven een rechtszaak hebben aangespannen in verband met parkeeroverlast. Ook zou de kringloopwinkel niet voldoende meubels verkopen, iets dat vereist is vanwege de vergunning voor het pand.

Zaterdagmiddag staat voorzitter John van den Bersselaar van Stichting Kringloopwinkel Deurne samen met een aantal vrijwilligers bij de winkel om mensen op te vangen die het nieuws nog niet hadden meegekregen: “Zowel onze klanten als onze medewerkers zijn enorm teleurgesteld in de hele gang van zaken. Iedereen baalt en is verdrietig.”

Verkeersoverlast
Van den Bersselaar vertelt dat de stichting al twee jaar lang wordt geplaagd door klachten en rechtszaken omdat de kringloopwinkel tijdens de openingsdagen op woensdag en zaterdag zou zorgen voor verkeersoverlast: “Wij voldoen gewoon aan de vergunningseisen van zestien parkeerplaatsen. Maar die zijn inderdaad wel eens allemaal bezet als er veel mensen tegelijk naar onze winkel komen. Dan worden auto’s ooit in het gras langs de weg geparkeerd, maar is er zeker geen overlast voor het doorgaande verkeer of de andere bedrijven in de omgeving.”

Dat in- en uitritten worden geblokkeerd door auto’s van bezoekers van de kringloopwinkel is volgens John van de Bersselaar totaal niet aan de orde: “Dat is echt grote onzin. Ik sta zelf vrijwel altijd buiten tijdens de openingstijden en als ik zie dat er een auto op een hinderlijke plek wordt neergezet, stap ik er direct op af om die mensen daarop aan te spreken en ze naar een andere plek te verwijzen.”

Verkeersregelaars
In april heeft er een rechtszaak plaatsgevonden waarin de bezwaarmakers in het gelijk zijn gesteld. Daarom stelt de gemeente nu dat dat het niet anders kan dan strengere eisen te hanteren en handhaven. Van den Bersselaar benadrukt dat de rechter allebei de kanten van het verhaal begreep: “Er is ook aan de gemeente gevraagd om de vergunning nog eens goed te bekijken om tot een oplossing te komen waar alle partijen tevreden mee kunnen zijn. Nu worden we met onze rug tegen de muur gezet en kunnen we geen kant op. We moeten zelf maar verkeersregelaars inhuren, maar dat kost ons 300 euro voor de twee dagen dat we open zijn. Dat kunnen we als stichting zonder winstoogmerk helemaal niet betalen.”

Naast het voorkomen van parkeeroverlast, moet van de gemeente het aanbod in de kringloopwinkel voortaan minimaal voor driekwart bestaan uit meubels. Dit heeft te maken met het bestemmingsplan waarin het pand aan de Florijn wordt gezien als een zogeheten perifere detailhandelslocatie. “We verkopen wel meubels, die zijn er genoeg te vinden in de winkel. Maar de meeste van onze klanten komen vooral voor de kleinere dingen, zoals boeken en kleding. Dat maakt juist de beleving van een kringloopwinkel uniek. Er zijn allerlei snuisterijen en curiosa te vinden, waartussen de mensen kunnen rondsnuffelen”, legt John van den Bersselaar uit.

Sfeer kwijt
Van de gemeente mag ook die huidige indeling met verschillende spullen door elkaar in de winkel niet meer. “De meubels moeten helemaal apart komen staan van het andere aanbod. Dus dan ben je de sfeer die er nu is helemaal kwijt”, zegt Van de Bersselaar. Hij vindt het ronduit belachelijk dat de gemeente nu wil bepalen hoe de winkel ingedeeld moet worden: “In heel Nederland vind je op bedrijventerreinen kringloopwinkels en die zijn gewoon vrij om de aangeboden spullen zelf in te delen.”

Dat de winkel nu noodgedwongen gesloten moet blijven zit de vrijwilligers hoog: “We hebben ze afgelopen woensdag ingelicht over wat er aan de hand is en ze zijn terecht boos en teleurgesteld. Maar ook onze klanten snappen niet hoe dit kan gebeuren. Onze winkel heeft ook een sociale functie. Mensen komen er voor de gezelligheid en om met elkaar bij te kunnen praten. Dat is nu allemaal in één klap weg.”

Daarom laten voorzitter John van den Bersselaar en de andere vrijwilligers van de stichting het er niet bij zitten. “Er zijn al plannen om in elk geval de gemeente een email te sturen waarin we gezamenlijk ons ongenoegen duidelijk maken. Daarnaast willen we snel een kort geding aanspannen. Als dat door de rechter ontvankelijk wordt verklaard kunnen we tenminste voorlopig weer open”, besluit Van den Bersselaar.

Foto: Kringloopwinkel Deurne

Wethouder Vrijnsen-de Corte vertelt bij DMG Radio over de grote opgaven voor Deurne in de toekomst

Wethouder Marjan Vrijnsen-de Corte is zaterdagochtend te gast in het DMG-radioprogramma Deurne Draait Door om te vertellen over de meerdere grote opgaven die op Deurne afkomen, zoals de transitie van het landelijk gebied en de regionale schaalsprong. Daarbij gaat ze ook in op de manier waarop de gemeente die uitdagingen wil aanpakken.

Op 26 september is er over het toekomstperspectief van Deurne in Fletcher Kloosterhotel Willibrordhaeghe een themabijeenkomst geweest met afgevaardigden van onder andere dorpsraden, cultuurverenigingen, sportverenigingen, belangenorganisaties, natuurgroepen en ondernemers.

Hierbij werd informatie gegeven over de toekomstplannen voor de koers van Deurne, maar is ook aan de aanwezigen gevraagd om input te geven voor het zogeheten Koersdocument dat de kaders bepaalt voor de omgevingsvisie. Dit document vormt samen met een beschrijving over de identiteit en kernwaarden van Deurne het toekomstperspectief voor 2050.

Vrijnsen-de Corte gaat zaterdag rond 10.30 uur in gesprek met DMG-presentator Bas van der Weerden en legt uit hoe het koersdocument richting geeft en wat er wordt bedoeld met: ‘Deurne blijft Deurne’.

DMG Radio is te beluisteren in de regio Deurne op 106.2 FM en in heel Zuidoost-Brabant via Ziggo digitale radio op kanaal 918 of op kanaal 79. Online kun je naar DMG luisteren via dmgdeurne.nl en de DMG-app die gratis is te downloaden in Google Play en de App Store.

Foto: gemeente Deurne/DMG

Voorlopig geen ‘slangengiflaboratorium’ in Deurne vanwege stop op vergunningen door provincie

Het onderzoekscentrum voor de productie van antiserum tegen slangengif op de Riet 3 in Deurne komt er voorlopig niet. Voor de realisatie van het laboratorium is een vergunning Wet natuurbescherming nodig, maar die kan door de provincie niet worden gegeven omdat Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant tijdelijk geen natuurvergunningen verleent met emissiearme stalsystemen. Dit naar aanleiding van een uitspraak van de Raad van State over combiluchtwassers.

Dat betekent opnieuw vertraging voor de initiatiefnemer die al vanaf 2018 bezig is om voor elkaar te krijgen dat er in Deurne een productielocatie komt met een stal voor 350 tot 400 konijnen, waarvan bloed wordt afgenomen om antiserum tegen giftige slangenbeten te maken.

Animal Rights
De plannen voor het laboratorium konden eerder rekenen op stevig verzet van dierenrechtenorganisaties, zoals Animal Rights dat bezwaar maakte en ook bij de Deurnese politici liepen de meningen uiteen over de komst van het onderzoekscentrum.

Toch lieten burgemeester en wethouders van Deurne al in 2018 weten positief te staan tegenover de komst van het bedrijf toen de eerste keer een aanvraag voor een omgevingsvergunning werd gedaan door Farmarts B.V. uit Staphorst. In november van 2022 verleende de provincie een vergunning Wet natuurbescherming aan de initiatiefnemer voor de productielocatie in Deurne om daar antiserum tegen slangengif te maken en test-strips om de diagnose van slangenbeten bij mensen vast te stellen.

Raad van State
Tegen die vergunning is echter bezwaar gemaakt en de rechtbank Oost-Brabant heeft Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant daarom vervolgens gevraagd om enkele gebreken in de vergunning te herstellen. Maar omdat op 4 september de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State een uitspraak heeft gedaan over combiluchtwassers, heeft Gedeputeerde Staten laten weten tijdelijk geen besluiten te nemen op aanvragen voor natuurvergunningen met emissiearme stalsystemen.

Daarmee liggen de plannen van de initiatiefnemer uit Staphorst nu voor onbepaalde tijd stil. Om de ontwikkeling van het onderzoekscentrum mogelijk te maken is namelijk een onherroepelijke vergunning Wet natuurbescherming noodzakelijk. Het is volgens gemeente Deurne niet de verwachting dat een nieuwe vergunning op korte termijn zal worden verleend. Zolang die er niet is, kan het bestemmingsplan voor Riet 3 in Deurne niet voor vaststelling worden voorgelegd aan de gemeenteraad.

Lees ook:

Foto: Pexels

Fatbike-bestuurder en wielrenner botsen frontaal tegen elkaar op Stippelberg in De Rips

Een wielrenner en een fatbike-bestuurder zijn vrijdagmiddag rond 16.15 uur frontaal met elkaar in botsing gekomen op het fietspad aan de Stippelberg in De Rips. Volgens de politie was de 13-jarige jongen op de fatbike bezig met kijken op zijn telefoon en zag hij daarom de tegemoetkomende fietser niet.

Hierdoor klapten de twee in volle vaart op elkaar. De jongen op de fatbike raakte hierdoor tijdelijk buiten kennis en liep letsel op aan zijn hals. De wielrenner raakte gewond aan zijn gezicht, schouder en borst.

Beiden zijn door ziekenwagenpersoneel ter plekke geholpen. De wielrenner is daarna met een ambulance naar het ziekenhuis vervoerd. De politie heeft proces-verbaal opgemaakt tegen de fatbike-bestuurder. Het fietspad was in verband met het ongeval tijdelijk in beide richtingen afgesloten.

Foto’s: Danny van Schijndel

Educatieve leskist leert kinderen over geschiedenis van kasteelruïne in Deurne

Leerlingen van basisschool De Peelparel in Helenaveen hebben als eerste kennis mogen maken met de educatieve leskist met daarin diverse opdrachten, speelelementen en verkleedkleren. Hiermee leren ze over het lokale erfgoed, zoals de kasteelruïne in Deurne.

Jarenlang vertelde Frans van de Pas over de geschiedenis van het gebouw aan het Haageind in Deurne aan leerlingen van de groepen 5 en 6 van de veertien Deurnese basisscholen. Toen hij daar in maart 2022 mee stopte, hebben Frans van de Pas en Henk Goorts twee films opgenomen, die een plek hebben gekregen in het lesprogramma van de basisscholen en de kinderen kennismaken met de rijke geschiedenis van het kasteel.

Verschil tussen toen en nu
Initiatiefnemers Cultuureducatie Met Kwaliteit en LEEF! wilden de beleving van die films een extra dimensie geven. Daarom lieten ze Ontwerpstudio BOMM de speciale leskist ontwikkelen. Die biedt de mogelijkheid om de films in de klas te bekijken en om dieper in te gaan op de thema’s die erin worden behandeld. Het materiaal is speciaal samengesteld voor gebruik in de klas en zorgt bij de leerlingen voor bewustwording, waardering en het besef van het verschil tussen toen en nu.

Voor de het maken van de twee films sloegen Frans van de Pas en Pieter Koolen van heemkundekring H.N. Ouwerling de handen ineen om samen met leden van verschillende toneelverenigingen en de heemkundekring de verhalen te verfilmen. Van de Pas nam zelf de rol als regisseur op zich en het geheel werd geproduceerd door Henk Goorts van VisioVideoWorks.

Nacht van het Witte Doek
De films ‘Terug naar het klein en groot kasteel’ en ‘Het verhaal van Meindert’ gingen in 2023 in première tijdens De Nacht van het Witte Doek. Daarbij werd toen ook bekendgemaakt dat de twee producties als lesmateriaal gingen fungeren bij basisscholen in Deurne. Nu zijn nog meer onderdelen gecombineerd in de leskist, waarmee de kinderen worden meegenomen op een avontuurlijke reis door de tijd.

Alle basisscholen in de gemeente Deurne mogen de leskist gratis gebruiken. Hiervoor kunnen ze contact opnemen met i.vanberlo@dewieger.nl.

Foto’s: Ontwerpstudio BOMM/Basisschool De Peelparel

Ebusco voorlopig gered; aandeelhouders akkoord met extra ophaalronde voor 36 miljoen

Busfabrikant is voorlopig gered en mag opnieuw met een uitgifte van extra aandelen proberen om 36 miljoen euro op te halen. Dat is donderdagmiddag besloten in de buitengewone aandeelhoudersvergadering van het Deurnese bedrijf. Hoewel er een akkoord werd gegeven voor het reddingsplan waren een aantal aandeelhouders zeer kritisch over de prestaties van het bedrijf.

Voor Ebusco is met deze goedkeuring een eerste drempel genomen van een hele reeks uitdagingen. Te beginnen met er voor zorgen dat de verkoop van de aandelen ook daadwerkelijk 36 miljoen gaat opleveren.

Stekker eruit
Als dat niet lukt is in de eerste drie maanden van volgende jaar het geld op bij het bedrijf en gaat alsnog de stekker eruit. Mochten bepaalde aandeelhouders niet meedoen, dan betekent dit wel dat hun huidige belang verwatert en dus hun inspraak. Naast de zorgen over het bij elkaar krijgen van de 36 miljoen is er bij enkele aandeelhouders ook twijfel of dit bedrag wel voldoende is om Ebusco weer op de rails te krijgen.

Om de marktwaarde bij de uitgifte van de aandelen te verhogen, worden vijf gewone aandelen geconsolideerd tot één gewoon aandeel. Hiermee verandert de waarde per gewoon aandeel van 0,01 naar 0,05 euro en het aantal uitstaande aandelen wordt aangepast van 73.088.382 naar 14.617.676.

Nieuwe CEO
Naast de toestemming voor de nieuwe uitgifteronde van aandelen werd donderdag ook de benoeming van Christian Schreyer tot lid van de Raad van Bestuur met de titel Chief Executive Officer (CEO) goedgekeurd door de aandeelhouders. Er is wel een aanpassing gedaan in het beloningsbeleid van Schreyer. Aan hem worden 300.000 aandelen Ebusco toegekend, die drie jaar na zijn benoeming onvoorwaardelijk worden. Voorwaarde is wel dat Schreyer dan nog steeds voor het bedrijf werkt in de rol van CEO.

“Ebusco maakt een zeer moeilijke fase door. Ondanks dat ik me bewust was van de moeilijkheden, heb ik er in september voor gekozen om bij Ebusco te komen werken, gedreven door het potentieel van het bedrijf”, zegt CEO Christian Schreyer. Hij gelooft sterk in de prestaties van de Ebusco-bussen, zoals onder meer het laagste energieverbruik in de markt. “Met mijn grote bekendheid en ervaring in deze branche kan ik vol vertrouwen zeggen dat de producten van Ebusco een enorm potentieel hebben.”

‘Directeur Transformatie’
Een ‘Turnaround Plan’ moet er voor gaan zorgen dat de bussenbouwer die potentie op de juiste manier benut en Ebusco weer goed gaat lopen. De implementatie van het reddingsplan wordt geleid door een stuurgroep met daarin de nieuwe CEO, de COO, en CFO van het bedrijf. Daarnaast gaat Michel van Maanen de rol van ‘Directeur Transformatie’ vervullen. Hij was al sinds 1 oktober op consultancybasis actief voor de busfabrikant.

“We moeten Ebusco omdraaien. Samen met het Ebusco-team hebben we een plan ontwikkeld om een slankere organisatie te creëren, het vertrouwen in Ebusco als bedrijf voor al onze stakeholders te herstellen en onze financiële gezondheid te herstellen”, zegt Schreyer. “Met de verschuiving in de productiestrategie zal Ebusco zich concentreren op de engineering van zijn producten en de interne cascoproductie, terwijl de assemblageactiviteiten worden uitbesteed aan ervaren contractfabrikanten.”

Eén locatie in Nederland
Als onderdeel van het ‘Turnaround Plan’ moet bij Ebusco structureel jaarlijks circa 30 miljoen euro minder worden uitgegeven. Dat houdt onder andere in dat de faciliteiten in Deurne en Venray worden samengevoegd tot één locatie in Nederland. Daarnaast wordt de locatie in het Franse Rouen aangehouden. Wat dit precies betekent voor de ruim 700 werknemers die het bedrijf in juni nog had, is nog onduidelijk.

Ebusco heeft al een start gemaakt met de eerste reducties in fte’s en de eerste initiatieven om een slankere organisatie te creëren. Dit gebeurt mede door het terugdringen van verouderde processen. “Het management heeft een gestructureerd proces geïnitieerd om de vermindering van het aantal fte’s te beheersen, om ervoor te zorgen dat de uitvoering plaatsvindt met minimale verstoringen en kosten”, zegt Ebusco.

Schulden en boetes
Naast het reddingsplan heeft de Deurnese busfabrikant voor komende tijd ook nog een aantal andere financiële uitdagingen in de vorm van boetes voor achterstallige schulden en te late levering. Het gaat op dit moment om een bedrag van ongeveer 33 miljoen euro. Hierover is Ebusco in gesprek met de crediteuren om betalingsschema’s en alternatieve betalingsopties te bespreken.

Daarnaast wordt de busfabrikant geconfronteerd met boetes en directe schadevergoedingsclaims wegens te late levering van bussen. Woensdag verloor de bussenbouwer nog een kort geding over de annulering van een order van 45 elektrische bussen. Ebusco spande de rechtszaak aan tegen klant Qbuzz, die de bussen niet meer wilde afnemen en beslag liet leggen op enkele bankrekeningen van Ebusco. Donderdagochtend meldde de busfabrikant dat het bedrijf wel weer bij de bankrekeningen kan. In overleg met Qbuzz zijn de beslagen opgeheven. Tot slot heeft Ebusco een betalingsachterstand bij de Belastingdienst, waarvoor een deel van de activa is verpand.

‘Goed gepositioneerd’
Ebusco verwacht dat alle acties onder het redddingsplan voor eind 2025 zijn afgerond. “Ik ben volledig gefocust op de uitvoering van het ‘Turnaround Plan’. Ik geloof dat Ebusco met deze aanpak, onze bewezen producten en de steun van onze aandeelhouders en de kapitaalmarkten goed gepositioneerd is om te voldoen aan de aanhoudend grote vraag naar elektrische bussen op de Europese markt”, aldus Schreyer.

Bij het management van Ebusco vinden naast de officiële aanstelling van de nieuwe CEO nog een aantal wijzigingen plaats. De taken van de Chief Technology Officer (CTO) worden gecombineerd met die van de Chief Operating Officer (COO), om te komen tot een slankere organisatie en een kleinere omvang van het managementteam.

CFO Jurjen Jongma, die begin september startte bij Ebusco, gaat de onderneming verlaten na afronding van de voorgenomen claimemissie. Jurjen heeft inmiddels twee kapitaalinjectierondes voor Ebusco geleid en zegt uit te kijken naar een nieuwe uitdaging. Ebusco meldt dat de zoektocht naar een nieuwe CFO is gestart en dat Jurjen beschikbaar blijft om zijn taken over te dragen aan zijn opvolger.

Foto: Ebusco

Busje met Duitse muzikanten raakt van de weg op A67 in Liessel en belandt op zijn kant

Een busje met drie Duitse muzikanten is donderdagmiddag rond 15.15 uur van de weg geraakt en is daarbij op zijn kant terechtgekomen. Het voertuig dat vol met geluidsapparatuur en instrumenten lag, is leeggehaald door de brandweer. De inzittenden zijn in een ambulance onderzocht maar hoefden niet mee naar het ziekenhuis.

Vanwege het ongeval is het verkeer op de snelweg in de richting van Venlo naar Eindhoven tijdelijk over één rijbaan geleid. Het is nog niet duidelijk wat de precieze oorzaak is geweest van het eenzijdige ongeval.

Foto’s: Harrie Grijseels

Voorbeschouwing SV Deurne tegen UDI’19; bekerduel met tegenstander van formaat

Voor het vaandelteam van SV Deurne staat er aanstaande zondag een bekerwedstrijd tegen UDI’19 (Uitspanning Door Inspanning) op het programma. Een tegenstander van formaat. De bezoekers uit Uden zijn namelijk de huidig lijstaanvoerder van de Vierde Divisie C, en spelen al sinds het seizoen 2010-2011 structureel op Hoofdklasse-/Divisie-niveau.

In deze periode kwamen de Udenaren bovendien nog twee seizoenen uit in de Derde Divisie B, oftewel het vierde niveau van het Nederlandse voetbal. Daarnaast is de club met om en nabij 1.700 leden een van de grootste voetbalverenigingen van het land. De laatste keer dat beide ploegen elkaar in officieel verband troffen, dateert van 1 februari 2015. Destijds zegevierden de blauwwitten met het kleinst mogelijk verschil door een rake vrije trap van Roy Tulmans.

Koploper
Met tweeëntwintig punten uit negen gespeelde competitiewedstrijden gaan de manschappen van hoofdtrainer Niels van Casteren momenteel fier aan kop. De Tricolores beleefden een pikstart aan het seizoen en wisten de eerste zes wedstrijden allemaal in winst om te zetten. Met name de 7-1 thuiszege op RKSV Nuenen was gedurende deze succesvolle reeks zeer indrukwekkend. In speelronde zeven verloor UDI’19 voor de eerste maal en bleek AWC nipt te sterk.

De ploeg herpakte zich echter het daaropvolgende weekend direct, en boekte een overtuigende overwinning op bezoek in Valkenswaard tegen de plaatselijke SV. Afgelopen zaterdagavond werd tot slot nog met 3-3 gelijkgespeeld in de thuiswedstrijd tegen SV Venray. Doordat naaste achtervolger RKSV Groene Ster een dag later niet verder kwam dan een puntendeling met opponent MASV, behielden de Udenaren de koppositie.

KNVB Beker
UDI’19 kwam eerder dit seizoen ook nog tweemaal uit in het KNVB-bekertoernooi. Begin september wisten de Tricolores Hollandia in Hoorn na verlenging uit te schakelen, maar enkele weken later verloor de ploeg op het eigen Sportpark Parkzicht van derdedivisionist VV Eemdijk en strandde zodoende in de laatste ronde voordat de betaald voetbalclubs zouden instromen.

In de personen van Lowie van Zundert en Jan van de Haterd herbergt UDI’19 twee buitengewoon doelgerichte aanvallers, en met ieder zeven competitietreffers bewijzen beide heren erg makkelijk het net te kunnen vinden. Een stevige maar bovenal mooie uitdaging voor de Deurnese defensie om beide heren deze zondag van scoren af te houden.

Aantrekkelijk affiche
Net zoals afgelopen jaargang mogen de mannen van Frank Teeuwen het dus opnieuw tegen een sterke tegenstander opnemen in de tweede ronde van de districtsbeker. Vorig jaar verloor een strijdbaar en passievol spelend Deurne met 2-1 van vierdedivisionist RKSV Wittenhorst. Toen weerde het Deurnese vaandelteam zich kranig en bewees het in die wedstrijd bovendien zich goed te kunnen meten met een tegenstander van een hoger kaliber.

In de wetenschap dat bekerwedstrijden vaak wedstrijden op zich zijn, en dat de blauwwitten middels twee opeenvolgende competitieoverwinningen de laatste weken aardig op dreef zijn, kan het zo maar eens een interessante en spannende krachtmeting gaan worden.

Scheidsrechter Niels Cremers heeft aankomend weekend de leiding over het Brabants bekeronderonsje en hij wordt daarbij vanuit de KNVB geflankeerd door zijn assistenten Luc Scheijven en Bart Wilbers. Aanvang wedstrijd is om 14.30 uur.

Foto: Josanne van der Heijden

Kunstobjecten onder de loep tijdens taxatiedag bij Museum De Wieger in Deurne

Altijd al willen weten of dat schilderij of die tekening die je in huis hebt iets waard is? Zondag 3 november kun je het laten checken tijdens de taxatiedag die Museum De Wieger houdt in samenwerking met experts van Art Dumay, het moederbedrijf van Collectioneurs.nl.

Paul Dumay en Jan Coopmans taxeren die dag schilderijen, tekeningen, etsen, antiek en sculpturen. Ze informeren de bezitters van de kunstobjecten over de achtergronden ervan, de waardes en geven eventueel ook restauratieadvies. De aangeboden werken mogen zowel klassieke als moderne kunst zijn. Arne Bonsaksen informeert de kunstbezitters over achtergronden en geeft specifieke informatie over het aangeboden antiek.

Per persoon mag je maximaal drie objecten laten taxeren. Grotere kunstwerken mogen ook op een foto of met behulp van een afbeelding op een tablet of telefoon worden getoond. Deelnametickets kosten één euro en zijn verkrijgbaar via collectioneurs.nl. Hier kun je ook aangeven op welk tijdstip je aanwezig bent, zodat de taxateurs voor iedereen voldoende tijd in kunnen plannen. De entree bij De Wieger bedraagt 3 euro. Die betaal je op de dag zelf bij aankomst in het museum.

De taxatiedag vindt plaats op zondag 3 november van 11.00 tot 16.00 uur bij Museum De Wieger aan de Oude Liesselseweg 29 in Deurne. Op deze dag geldt voor alle bezoekers de gereduceerde entreeprijs van 3 euro, ongeacht of je voor de taxatiedag naar het museum komt of niet. Op vertoon van een geldige Museumkaart is de entree gratis.

Foto: Museum De Wieger

Ebusco kan weer bij bankrekeningen; handel in aandeel stilgelegd vanwege aandeelhoudersvergadering

De handel in het aandeel van de Deurnese busfabrikant Ebusco is sinds het begin van de buitengewone aandeelhoudersvergadering die donderdagmiddag plaatsvindt tijdelijk niet mogelijk. Ondertussen meldt Ebusco dat het bedrijf wel weer bij de bankrekeningen kan waar eerder beslag op was gelegd door klant Qbuzz. In overleg met het openbaarvervoersbedrijf zijn de beslagen opgeheven.

De vergadering van de aandeelhouders is bepalend voor de toekomst van Ebusco. Het bedrijf wil 36 miljoen euro aan nieuw kapitaal ophalen bij de aandeelhouders, maar de vraag is of die daar nog wel trek in hebben.

Schulden en boetes
Het bedrijf worstelt al langere tijd met productieproblemen en zit nu in acute geldnood door onder andere achterstallige schulden en boetes voor te late levering. Dit heeft ertoe geleid dat de productie bijna volledig stilstaat. Bovendien heeft Ebusco een betalingsachterstand met betrekking tot bepaalde betalingen aan de Nederlandse Belastingdienst, waarvoor een deel van de activa is verpand.

Tijdens de algemene vergadering van aandeelhouders op het hoofdkantoor in Deurne gaat Ebusco verdere details van het zogeheten ‘Turnaround Plan’ presenteren. Hiermee moeten de algehele prestaties van het bedrijf verbeterd worden en het vertrouwen van belanghebbenden in het bedrijf worden hersteld.

Contractfabrikanten
In het plan kiest Ebusco ervoor om de bussen wel zelf te ontwerpen en ontwikkelen, maar ze worden  geassembleerd door contractfabrikanten. De busfabrikant werkte in de beginperiode voor de eerste modellen van de elektrische bussen ook op deze manier met een assemblage-locatie in China.

Voor die nieuwe koers is onder meer een structurele jaarlijkse kostenreductie van circa 30 miljoen nodig. Verder wordt het aantal locaties teruggebracht van zeven naar vijf door onder meer de faciliteiten in Deurne en Venray samen te voegen op één plek. De bedoeling is dat Ebusco één locatie in Nederland krijgt en één in het Franse Rouen. Daarnaast wordt er gewerkt met drie contractfabrikanten.

Om het ‘Turnaround Plan’ uit te kunnen voeren wil Ebusco 36 miljoen euro aan extra kapitaal ophalen door extra aandelen uit te geven. De aandeelhouders stemmen daar op dit moment over tijdens de buitengewone aandeelhoudersvergadering.

Foto: Ebusco

Hoeveelheid huishoudelijk afval per inwoner in Deurne laagste van hele regio

De hoeveelheid huishoudelijk afval dat in de gemeente Deurne is ingezameld in 2023 ligt met 299,8 kilo per inwoner fors onder het landelijke gemiddelde en is het laagste van alle gemeenten in de regio. Ook het jaar ervoor werd in onze gemeente het minste huishoudelijk afval per persoon geproduceerd van de hele regio. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Het gemiddelde van alle gemeenten in Nederland lag in 2023 op 453 kilogram huishoudelijk afval per inwoner. Het jaar ervoor was dat nog 460 kilogram. Na Deurne wordt er in Asten met 335,5 kilo het minste afval geproduceerd, gevolgd door Someren (351,2 kilo), Gemert-Bakel (460,3 kilo), Venray (491 kilo), Peel en Maas (561 kilo) en Horst aan de Maas (582,8 kilo).

Restafval
In die laatste gemeente is de hoeveelheid restafval juist het laagste van heel Nederland. In Horst aan de Maas werd 25,5 kilogram restafval per huishouden ingezameld. In de gemeente Deurne is dat 73,8 kilo. Het landelijke gemiddelde ligt op 177 kilogram per inwoner in 2023. Het jaar ervoor was dat nog 182 kilo. Met 713 kilogram per inwoner zamelde Ameland het meeste huishoudelijk restafval in.

In onze regio volgt wat betreft restafval na Horst aan de Maas de gemeente Asten met 59,50 kilo per persoon. Daarna staan op de ranglijst Someren (67,8 kilo), Gemert-Bakel (69 kilo), Venray (79 kilo) en Deurne (73,8). Het meeste restafval wordt in onze regio in de gemeente Peel en Maas ingezameld met 80,8 kilo per huishouden. Van gemeente Helmond zijn er van 2023 geen gegevens bekend over zowel de hoeveelheid huishoudelijk afval als de stroom aan restafval per inwoner

8,1 miljard kilo afval
In 2023 hebben de 342 gemeenten in Nederland 8,1 miljard kilo huishoudelijk afval ingezameld. De grootste afvalstromen zijn huishoudelijk restafval, groente-, fruit- en tuinafval (gft) en papier en karton. Ongeveer een kwart van de gemeenten zamelt minder soorten huishoudelijk afval gescheiden in en laat het afval na inzameling scheiden.

Papier en karton is een afvalstroom die al jaren afneemt door de digitalisering. Tijdens de coronapandemie stabiliseerde deze afvalstroom doordat er meer pakketjes werden verzonden, maar in 2023 is de afname verder doorgezet. Er werd dat jaar 41 kilogram per inwoner aan oud papier en karton ingezameld, tegen 43 kilogram per inwoner in 2022. In 2000 werd nog 64 kilogram per inwoner aan oud papier ingezameld. Op Schiermonnikoog werd in 2023 het meeste papier ingezameld: 159 kilogram per inwoner. In Den Haag het minste met 16 kilo per inwoner.

Gft-afval
In 2023 is met 92 kilogram per inwoner meer gft-afval ingezameld dan in het relatief droge jaar 2022, toen 89 kilo per inwoner werd ingezameld. In stedelijke gebieden met veel hoogbouw is minder ruimte voor afvalbakken voor het scheiden van afval zoals gft. Dit is terug te zien in de cijfers; waar Amsterdam met 4 kilogram gft per inwoner lager uitkomt dan gemiddeld. Het meeste gft-afval werd ingezameld in de niet-stedelijke gemeente Westerveld: 241 kilo per inwoner.

Steeds meer afval wordt gerecycled. Ingezameld afval wordt gescheiden en hergebruikt als nieuwe grondstof of als nieuw product. Dit wordt circulaire economie genoemd. De meeste gemeenten zetten in op scheiden van afval door de burger zelf van onder meer glas, plastic flessen, metaalverpakkingen en drankkartons (pmd). Uit kostenoverwegingen en doordat het rendement van zogeheten nascheidingsinstallaties beter wordt, laten steeds meer gemeenten hun restafval nascheiden. Dit houdt in dat de burger minder afval zelf gescheiden hoeft aan te bieden, maar de gemeente het afval (deels) ongescheiden inzamelt en verwerkt in een nascheidingsinstallatie.

In de gemeenten die hier al van gebruikmaken, werd in 2023 ongeveer 920 miljoen kilo restafval aangeboden bij een nascheidingsinstallatie. Dit komt neer op 139 kilogram per inwoner. Uit het aangeboden restafval worden voornamelijk kunststof en biogranulaat teruggewonnen. Het restant dat overblijft na de nascheiding, wordt in de meeste gevallen verbrand.

Foto: Pixabay

Miljoenenbesparing en samenvoeging locaties Deurne en Venray, maar Ebusco wil nog verder na debacle

Ondanks een verloren cruciale rechtszaak, heeft Ebusco uit Deurne donderdagochtend haar plannen voor de toekomst bekendgemaakt. De bussenbouwer wil het roer omgooien en kondigt een scala aan bezuinigingsmaatregelen aan.

Zo worden de twee locaties in Deurne en Venray gecombineerd tot één locatie, maar het bedrijf zegt niet waar die locatie dan moet komen en wat de gevolgen zijn voor het personeel. In juni werkten er nog 770 mensen.

Boetes
Ebusco zit in een slechte financiële positie. Het bedrijf moet nog allerlei rekeningen betalen met een totaalbedrag van 33 miljoen euro. Daarnaast moet het bedrijf ook boetes betalen, omdat het bussen te laat heeft geleverd. Én het bedrijf heeft achterstanden bij de belastingdienst. Ebusco zegt actief in gesprek te zijn met de ‘kritische’ schuldeisers om tot bijvoorbeeld een betalingsplan te komen.

Het Deurnese bedrijf verloor woensdag een kort geding tegen haar klant Qbuzz. Die mag van de rechter een order van 45 elektrische bussen annuleren. Ebusco wil de bussen die al gemaakt waren voor Qbuzz nu aan andere klanten gaan verkopen. Maar de inkomsten daarvan zullen pas volgend jaar zijn.

Salarissen
Qbuzz heeft beslag gelegd op één van de rekeningen van Ebusco. Een terechte beslaglegging, vond de rechter, omdat het bedrijf een boete van 1,2 miljoen euro moet betalen wegens de te late levering. De productie van de bussen ligt nu nagenoeg stil bij het bedrijf. Volgens de NOS gaf het bedrijf op de zitting aan deze week de salarissen niet meer te kunnen betalen als de beslaglegging niet wordt opgeheven. Maar dat kan de woordvoerder van Ebusco niet bevestigen.

“De bussen presteren excellent en hebben het laagste energieverbruik in de markt”

De aandeelhouders van het bedrijf, dat in 2021 naar de beurs ging, komen donderdagmiddag bij elkaar in Deurne. Ebusco wil graag een extra uitgifte van aandelen. Dat zou 36 miljoen euro op moeten leveren. Maar het is de vraag hoe gretig de aandeelhouders toehappen, na een desastreus jaar. Het aandeel van Ebusco kelderde de afgelopen jaren van bijna 30 euro naar 50 cent.

Bezuinigingsmaatregelen
Ebusco moet de aandeelhouders ervan zien te overtuigen dat ondanks dit alles er nog toekomst zit in het bedrijf. Daarom heeft Ebusco nu dus een reeks aan bezuinigingsmaatregelen aangekondigd. Het wil de twee locaties in Nederland combineren tot één locatie. Het bedrijf wil de kosten met 30 miljoen terugbrengen. En het wil langzaam het productieproces weer opvoeren naar 40 tot 50 bussen per maand. Momenteel worden er 15 bussen per maand geproduceerd.

De nieuwe topman Christian Schreyer zegt in de verklaring nog veel vertrouwen te hebben in Ebusco. “Ik heb er in september voor gekozen bij Ebusco te gaan werken, gemotiveerd door de potentie van het bedrijf. De bussen presteren excellent en hebben het laagste energieverbruik in de markt. Ik heb veel ervaring in deze industrie en kan met vertrouwen zegen dat de producten van Ebusco een enorme potentie hebben, maar dit is nog niet ten volle gebruikt door financiële uitdagingen.”

Bron: Omroep Brabant Tekst: Alice van der Plas

Foto: Ebusco