8.8 C
Deurne
zaterdag 25 oktober 2025
ANIM-DMG-2
Home Blog Pagina 2

KBO Deurne pleit voor eigen honk en betere toegankelijkheid in centrum voor senioren

De afdeling KBO Deurne Centrum van Senioren Kring Deurne hoopt op serieuze aandacht van de lokale politiek voor hun problemen. Sinds de organisatie niet meer terecht kan in de voormalige soos aan de Visser, is er geen eigen honk meer voor de 550 leden van 55 jaar en ouder. Maar er zijn volgens de seniorenafdeling meer knelpunten in Deurne.

Helemaal dakloos is de organisatie op dit moment niet. “We zijn blij dat we terecht kunnen in woon-zorgcomplex De Nieuwenhof voor de vaste activiteiten op maandagmiddag.” vertelt voorzitter Jac van Oppen van KBO Deurne Centrum. “We zijn op het moment verstoken van een eigen ruimte, waar we activiteiten kunnen organiseren voor ouderen. Dit ondanks toezeggingen in het verleden.”

Vergrijzing
Van Oppen benadrukt dat de noodzaak van voorzieningen voor senioren de komende jaren alleen maar groter wordt: “We kunnen er niet omheen. Ook Deurne ‘vergrijst’ langzaam maar zeker. Steeds meer senioren die in ons dorp hun weg moeten blijven vinden, hebben met het verstrijken van de jaren soms veel moeten inleveren. Letterlijk en figuurlijk.”

In de zoektocht naar een vaste stek in het centrum heeft de KBO-afdeling al verschillende opties onderzocht. Als voorbeeld noemt Van Oppen een horecagelegenheid: “Dat is commercieel gezien voor een uitbater helemaal niet interessant.”

Noodkreet
Ook het cultuurcentrum aan het Martinetplein blijkt voor de senioren geen oplossing te kunnen bieden. “Dat is voor ons geen alternatief, want die kosten kunnen wij simpelweg niet opbrengen. Dat is voor ons echt veel te duur. Begrijpelijk want een verdienmodel opzetten voor senioren is best lastig voor een commerciële partij”, legt Van Oppen uit.

De leden van KBO Deurne Centrum hopen dat de gemeente en de politiek de noodkreet oppakken als gelegenheid om samen met de organisatie op korte termijn serieus te kijken naar de mogelijkheden. “Nu moeten we als afdeling telkens maar zoeken waar we terecht kunnen. We pleiten daarom voor een gemeenschapshuis voor het centrum”, aldus Van Oppen.

Valpreventie
Een eigen plek is niet het enige waar de ouderengroep zich zorgen over maakt. De voorzitter legt uit dat de KBO-afdeling actief meewerkt aan valpreventie voor senioren in huis: “Want vallen en botten breken is zeker voor senioren een serieus probleem.”

Maar de kans op vallen is volgens Van Oppen niet alleen binnenshuis aanwezig. “De trottoirs in en om het centrum zijn op veel plaatsen in een erbarmelijke staat. Losliggende tegels bijvoorbeeld, die niet of nauwelijks berijdbaar zijn met een rollator of rolstoel”, vertelt hij. Ook de straatverlichting helpt niet mee om valpartijen te voorkomen, zegt Van Oppen: “Ben je slecht ter been, dan heb je helemaal pech, want de verlichting gaat al vroeg op donker. En dat met die slechte staat van de stoepen.”

Seniorenvriendelijk
De leden van KDO Deurne Centrum merken dat senioren graag naar een fysieke winkel gaan: “Want we hebben immers vrije tijd. Maar dan moet het centrum ook bereikbaar, toegankelijk en seniorenvriendelijk zijn. De stoepen vol met fietsen, reclame borden en terrassen zijn niet bepaald vriendelijk voor mensen met een rollator of scootmobiel.”

Van Oppen daagt daarom het college en de raad van Deurne uit om eens samen op pad te gaan door het dorp. “Dan gaan we samen met een rollator en rolstoel door ons centrum, voor een gezonde wandeling met politieke bestuurders en wij als seniorenvereniging.”

Foto: Josanne van der Heijden

Storm Benjamin onderweg; KNMI verwacht ook in regio Deurne zware windstoten

Hoewel er voor de regio Deurne geen code oranje geldt, zoals in de westelijke kustprovincies, kan het donderdag toch flink gaan waaien. “Van het zuidwesten en zuiden zijn zware windstoten mogelijk en hiervoor is code geel uitgegeven”, meldt het KNMI.

Door de harde wind kunnen er bomen omwaaien en is er kans op materiële schade en hinder voor verkeer en openbaar vervoer.

Donderdagmiddag gaat het van het zuiden uit regenen. Het wordt maximaal rond 14 graden. De wind uit het zuiden is boven land matig tot vrij krachtig, aan zee krachtig, windkracht 6.

In de avond wordt nog meer regen verwacht. De wind gaat waaien uit westelijke tot noordwestelijke richting en neemt landinwaarts toe naar (vrij) krachtig, windkracht 5 tot 6. In de regio Deurne zijn er windstoten tot ongeveer 75 kilometer per uur mogelijk.

Aan de westkust neemt de wind zelfs toe naar stormachtig tot stormkracht. Met windkracht 8 tot 9 is er daar kans op windstoten van 100 tot 120 kilometer per uur. Vrijdag neemt de wind in het hele land langzaam af, het laatst in het Waddengebied.

Foto: Pexels/Pixabay

Spannende repetities ‘Oh my God!’; KHD belooft ‘uniek staaltje muziektheater van Deurnese bodem’

Tijdens de voorbereidingen voor de grote show ‘Oh my God!’ van Koninklijke Harmonie Deurne (KHD) stonden afgelopen weekend maar liefst 140 muzikanten, dansers en acteurs op het podium. De spanning stijgt voor de grote groep. Elke afzonderlijke geleding had al eigen repetities uitgevoerd, maar komende dagen moet het in de grote gezamenlijke repetities ook allemaal in elkaar passen.

Regisseur Rachel Michels heeft er alle vertrouwen in dat alle puzzelstukjes op zijn plaats vallen: “Het is fantastisch om alle orkestleden, koorleden, dansers en acteurs samen bezig te zien. Wat een enthousiasme en wat een verrassende combinaties.”

Twaalf acteurs
Op het toneel staat volgende week een gezelschap, dat bestaat uit het Groot Orkest van de Koninklijke Harmonie Deurne onder leiding van gastdirigent Jacco Nefs en met Oxana Thijssen op de harp. Ook de Slagwerkgroep van de KHD speelt mee onder leiding van Maarten Manders en een combo van drie muzikanten sluit aan bij de grote groep.

De zang wordt verzorgd door dameskoor Vela Monte en staat onder leiding van Harry Boom. Leden van dansgroep DISTRICT98 laten onder leiding van Enya Kwerreveld hun kunsten zien tijdens de voorstelling en voor de vertelling van het verhaal is een cast van twaalf acteurs aanwezig.

Oscar Navarro
In ‘Oh my God!’ staat de compositie El Olimpo de los Dioses (De Olympus van de Goden) van de Spaanse componist Oscar Navarro centraal. Voor de uitvoering van de show wordt op het toneel de berg van de goden opgebouwd, van waar de ‘oude goden’ neerkijken op de kleine mensen met hun nieuwe goden.

Het verhaal in de voorstelling gaat over de machtige oppergod Zeus, die zijn grip op de wereld voelt verzwakken. Zijn bliksemschicht, die ooit het symbool van absolute macht was, lijkt zijn kracht te verliezen. Wanneer de god Prometheus het goddelijke vuur steelt en aan de mensheid schenkt, volgt een uitbarsting van creativiteit en ontstaan er nieuwe goden, zoals de dj, de gamer en de influencer. Zij bepalen opeens het ritme van de wereld en voor Zeus lijkt alles verloren.

‘Oh My God!’ wordt uitgevoerd op vrijdag 31 oktober en zaterdag 1 november om 20.15 uur. Zondag 2 november vindt de show plaats om 14.00 uur. Alle drie de voorstellingen zijn te zien in Cultuurcentrum Deurne. Meer informatie vind je op ccdeurne.nl.

Job van Baars en Jan van den Heuvel vertellen bij Ondernemerscafé over hoge pieken en diepe dalen

Het ondernemen heeft zijn mooie kanten, maar is zeker niet altijd even makkelijk. Achter succesverhalen schuilen vaak momenten van twijfel, tegenslagen en doorzettingsvermogen. Tijdens de eerste editie van het nieuwe seizoen zijn bij Ondernemerscafé Deurne twee bekende lokale ondernemers te gast om te vertellen over de hoge pieken én diepe dalen van het ondernemerschap.

Komende dinsdag zitten Job van Baars en Jan van den Heuvel aan tafel om hun ervaringen te delen. Van Baars verkocht zijn bedrijf, maar besloot vervolgens om niet te gaan uitrusten. Hij stortte zich weer in een nieuw avontuur, waarbij het allesbehalve soepel ging.

Na ruim 13 jaar het Ondernemerscafé gepresenteerd te hebben, zit Van den Heuvel deze avond aan tafel als gast bij Rick van Roij en Niels Crooijmans. Jan is eigenaar van Heuvel Afbouwgroep. Een bedrijf dat in de afgelopen jaren fors is gegroeid. Van den Heuvel legt uit waar hij in die periode tegenaan is gelopen. Ook vertelt hij hoe zijn bedrijf is uitgebouwd tot de omvang dat het nu heeft.

De twee ondernemers delen openhartig hun persoonlijke ervaringen: van successen waar ze trots op zijn, tot de moeilijke momenten die hen gevormd hebben. De bijeenkomst vindt plaats in café De Brouwer aan de Markt 7 in Deurne en begint om 21.00 uur. De entree is gratis.

Foto: Slow Food Masters/Heuvel Afbouwgroep

Gemeente wil initiatiefnemers van evenementen beter ondersteunen: ‘Goede aanvraag kan complex zijn’

Organisatoren van evenementen blijken steeds vaker tegen ingewikkelde vergunningsaanvragen aan te lopen, waardoor het alsmaar moeilijker wordt om dit soort activiteiten te laten plaatsvinden. Vorige maand ging in Deurne bijvoorbeeld de halve marathon niet door, omdat het zorgplan niet in orde was. Om ervoor te zorgen dat evenementen kunnen blijven plaatsvinden, gaat gemeente Deurne nu proberen om organisaties nog beter te ondersteunen bij de vergunningsaanvragen.

“Als college zien we dat het voldoen aan de regelgeving en zorgen voor een goede aanvraag van een evenementenvergunning complex kan zijn voor vrijwilligers”, meldt burgemeester Greet Buter in een reactie op raadsvragen. “Tegelijkertijd moet ervoor worden gezorgd dat de veiligheid van deelnemers en bezoekers van een evenement gewaarborgd blijft.”

Niet altijd even eenvoudig
Het helpen van verenigingen die een evenement willen organiseren is voor de gemeente niet altijd even eenvoudig. Dat bleek bijvoorbeeld bij de aanvraag voor de halve marathon, die niet mocht doorgaan omdat het zorgplan niet afdoende was. In dat document zijn afspraken vastgelegd over goede geneeskundige voorbereiding van het evenement.

De organisatoren hadden specifiek op dit punt hulp nodig, maar wat betreft zo’n zorgplan mag de gemeente geen advies geven vanwege haar controlerende taak hierin. “Deze toetsende rol kunnen we niet zuiver uitvoeren als we inhoudelijk betrokken zijn. Daarnaast heeft de gemeente ook geen specialisten in huis die een zorgplan kunnen opstellen. Dit vereist specifieke kennis en kunde”, legt Buter uit. Meestal stelt de zorgverlener die door de organisatie wordt ingehuurd, zoals een EHBO, een dergelijk plan op.

Haalbaar alternatief
Bij de halve marathon zijn de organiserende atletiekvereniging en gemeente uiteindelijk tot een haalbaar alternatief gekomen, met minder deelnemers en op een andere locatie. Ook in die afgeslankte versie moest veiligheid voorop staan en moest het evenement passen binnen de regels. “Het kleinschalige alternatief voldeed hieraan”, verduidelijkt Buter.

Inmiddels is vanuit de gemeente een traject gestart om te komen tot een nieuw uitvoeringsbeleid voor evenementenvergunningen. Hierbij zitten Deurnese initiatiefnemers in de klankbordgroep. “Als burgemeester ben ik erg blij met de brede betrokkenheid en inzet van organisatoren van evenementen hierbij. Door samen aan tafel te zitten kunnen we ook samen bekijken hoe we hierin verbeteringen kunnen aanbrengen”, zegt Buter.

Landelijke regels
De burgemeester benadrukt dat zowel de gemeente als de organisatoren zich daarbij moeten houden aan een aantal voorschriften: “We denken graag mee en kijken we naar mogelijkheden, waarbij we niet tornen aan het waarborgen van de veiligheid en uiteraard ook de landelijke regels niet kunnen aanpassen.”

Buter zegt dat voor elke aanvrager de wet- en regelgeving geldt: “Die maakt geen onderscheid in vrijwilligers of professionele aanvragers. De landelijke eisen ten aanzien van veiligheid gelden voor iedereen en zijn niet gerelateerd aan de aanvrager, maar aan het soort evenement en de risico’s die het met zich meebrengt.” Lokaal kan er binnen de wet- en regelgeving in combinatie met de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) wel gekeken worden naar wat mogelijk is, omdat dit een bevoegdheid van de gemeenteraad betreft.

Persoonlijk contact
De gemeente wil ook de dienstverlening rond de aanvraag van evenementenvergunningen verbeteren. Dit moet gebeuren door betere informatievoorziening, digitalisatie, maar ook het bieden van persoonlijk contact voor ondersteuning. Dit vereist volgens Buter wel meer ambtelijke capaciteit: “Deze optie onderzoeken we in het traject uitvoeringsbeleid Evenementenvergunningen. Hiervoor is bij de begroting 2026 een vraag naar middelen opgenomen.”

Om initiatiefnemers van evenementen verder tegemoet te komen, wil de gemeente ook meewerken op het gebied van bijvoorbeeld het kosteloos uitlenen van materialen, het gebruikmaken van stroompunten, het niet opleggen van legeskosten en het verstrekken van subsidies. Daarnaast wil Deurne waar mogelijk samenwerken met andere gemeenten in de regio: “Samenwerking is altijd mogelijk. Daar staan wij zeker voor open.”

Foto: Harold van der Burgt

Kaartverkoop Wereldmaaltijd zaterdag van start; vorige keer binnen tien minuten uitverkocht

De kaartverkoop voor de derde editie van de Wereldmaaltijd gaat komende zaterdag van start. Dan kunnen geïnteresseerden vanaf 09.30 uur in de winkel van Rozemarijn en Thijm in de Stationsstraat in Deurne een plaatsje bemachtigen voor het diner dat volgende maand plaatsvindt bij het Hub van Doornecollege. Vorig jaar waren de tickets al binnen tien minuten uitverkocht.

Het evenement is een initiatief van de werkgroep Wereldmaaltijd, bestaande uit een aantal vrijwilligers van Platform Global Goals Deurne. Samen met leerlingen en leraren van het Hub van Doornecollege willen zij met de Wereldmaaltijd aandacht te vragen voor een eerlijkere verdeling van voedsel in de wereld. Chefkok Rick Claessen van restaurant In de Heerlyckheid heeft tijdens het diner de leiding in de keuken.

‘Groene eiwitten uit onze streek’
Het thema van de Wereldmaaltijd is dit jaar ‘Groene eiwitten uit onze streek’. “Op voedselgebied wordt er hard gewerkt aan nieuwe plantaardige producten, ook in onze omgeving. Het leek ons zinvol om ons daar in te verdiepen en lokale deskundigen te vragen. We hebben de chefs uitgenodigd om er mee aan te werk te gaan voor lekkere gerechten”, zegt kartrekker Elly van Mierlo van de werkgroep.

De eerste twee edities waren een groot succes en waren beiden in korte tijd volledig uitverkocht. Uit de evaluaties bleek dat de waardering voor alle inspanningen van iedereen groot was. ‘Een heerlijke, gezellige, voortreffelijke maaltijd’, ‘alles is zo goed verzorgd’ en ‘verrassende, lekkere recepten’ waren enkele van de reacties vorig jaar.

Driegangenmenu
Ook bij dit derde diner verwachten de leden van de werkgroep de gasten weer te kunnen prikkelen en inspireren:  “De Wereldmaaltijd laat zien en vooral proeven hoe het smaakt als je volgens de richtlijnen van de Wereldvoedseldag samen een maaltijd bereid en eet.” Het driegangenmenu wordt op woensdag 19 november vanaf 17.00 uur geserveerd op het Hub van Doornecollege aan de Vloeieindsedreef 1 in Deurne.

Kaartjes zijn aanstaande zaterdag verkrijgbaar vanaf 09.30 uur bij Rozemarijn en Thijm en kosten 15 euro. Je mag per persoon maximaal twee tickets kopen.

Foto: Global Goals Deurne

Tributeband Infloyd viert 50 jaar ‘Wish You Were Here’ tijdens optreden in Cultuurcentrum Deurne

Het is dit jaar 50 jaar geleden dat het album ‘Wish You Were Here’ van Pink Floyd werd uitgebracht. Voor tributeband Infloyd reden om tijdens hun shows van dit seizoen alle tracks van die langspeler integraal uit te voeren. Aanstaande zaterdag doen de muzikanten dat vanaf 21.00 uur in Cultuurcentrum Deurne.

Na de pauze wordt het tiende studioalbum ‘Animals’ van Pink Floyd volledig ten gehore gebracht. Het concert wordt afgesloten met een selectie van hoogtepunten uit het oeuvre van Pink Floyd en Roger Waters.

Sinds 2013 is Infloyd dé toonaangevende Pink Floyd-tributeband van Nederland. Met optredens in het Nederlandse clubcircuit heeft de band een sterke reputatie opgebouwd. Hoogtepunten waren de spectaculaire afsluitingen van tournees in de Heineken Music Hall (2017) en AFAS Live (2018) in Amsterdam. Inmiddels is Infloyd een vaste waarde in het livemuziekcircuit, met terugkerende optredens in bekende zalen en elk jaar een groeiende schare fans.

De muziek van Pink Floyd inspireert al decennialang generaties muziekliefhebbers. Hoewel de nog levende ex-leden hebben aangegeven nooit meer samen op te treden, blijft de muziek voortleven. De leden van Infloyd vinden dat deze tijdloze nummers gespeeld moeten blijven worden; live, met passie en respect voor het origineel.

Het concert vindt zaterdag om 21.00 uur plaats in de grote zaal van Cultuurcentrum Deurne. Meer informatie en tickets vind je op ccdeurne.nl.

Foto: Infloyd

Gemeente Deurne wil inwoners met voorlichtingscampagne bewuster maken van drugscriminaliteit

Om inwoners bewuster te maken van drugscriminaliteit is gemeente Deurne deze week een voorlichtingscampagne gestart onder de naam ‘Samen voor een veilige buurt’. Hierbij wordt onder meer uitgelegd hoe je drugslabs en hennepkwekerijen in je omgeving kunt herkennen en worden tips gegeven over wat te doen wanneer je verdachte activiteiten ziet.

Met deze actie wil de gemeente de strijd aangaan met deze vorm van ondermijnende criminaliteit. Om de voorlichtingscampagne te ondersteunen, verspreidt de gemeente komende drie weken via social media verschillende advertenties en berichten. Daarbij is ook de hulp ingeschakeld van de Brabantse oud-profvoetballer en muzikant Björn van der Doelen om een aantal informatieve video’s te presenteren.

Risico’s
De gemeente benadrukt dat de productie van drugs ook gevaar kan opleveren voor omwonenden: “Er wordt gewerkt met gevaarlijke stoffen, met risico op brand en explosies. Ook zijn er risico’s voor de gezondheid en het milieu. En het brengt misdaad in de buurt.”

Die criminele activiteiten vinden plaats in verlaten schuurtjes in het buitengebied, maar ook midden in woonwijken in garageboxen of woningen. “Natuurlijk doen criminelen er alles aan om hun activiteiten te camoufleren, maar toch kun je signalen herkennen. Denk bijvoorbeeld aan afgeplakte ramen, camera’s op de gevels en vreemde geuren en personen op vreemde tijdstippen”, zegt de gemeente.

Melding maken
De gemeente roept inwoners op om zich te melden wanneer ze dingen zien die niet kloppen: “Het aanpakken van drugscriminaliteit is niet iets van de overheid alleen, dat lukt alleen samen. Onderneem nooit zelf actie wanneer je een lab of kwekerij vindt, maar maak daar melding van.” Dit kan via 0900-8844 of anoniem op 0800-7000.

Foto: Pim Verkoelen

Heiakker steekt Halloweentocht in nieuw jasje: ‘Route bepaal je zelf en iedereen kan meedoen met versieren’

Bij de jaarlijkse Halloweentocht in de wijk Heiakker in Deurne kunnen de deelnemers dit keer zelf de route bepalen die ze willen lopen. Via Google Maps kunnen de deelnemers komende zaterdag zien op welke adressen de versierde huizen te vinden zijn.

Na enkele eerdere geslaagde edities van Halloween in de Heiakker was het dit jaar nog even onzeker of het wel door zou gaan. Er bleek een tekort aan mensen die de griezelwandeling op konden zetten, waardoor de toekomst van het evenement op de tocht kwam te staan. “Maar het is toch gelukt. We kunnen ook dit jaar weer een Halloween in de Heiakker beleven”, melden de leden van de organiserende werkgroep opgelucht.

Hele wijk
Waar bezoekers de afgelopen jaren een vaste route volgden langs locaties in een beperkt deel van de Heiakker, doet deze keer de hele wijk mee. “Dit jaar is er geen vastgestelde route en kan iedereen meedoen met versieren”, aldus de organisatie. “Extra leuk voor de mensen die andere jaren teleurgesteld waren, omdat zij met hun straat niet opgenomen waren in de toenmalige route. Zij kunnen nu ook deelnemen.”

Iedereen die woonachtig is in de Heiakker kan meedoen met het versieren van hun huizen, tuinen of pleintjes. Zij kunnen hun adres doorgeven door een email te sturen naar halloweenindeheiakker@gmail.com. Dan wordt de locatie meegenomen in de kaart op Google Maps en kunnen mensen die de griezeltocht willen lopen, de adressen terugvinden via deze link. “De plaatsen die bezocht worden en de volgorde daarvan, bepalen de bezoekers zelf. Zo heb je zelf in de hand hoe lang je onderweg bent”, legt de organisatie uit.

Trick or treat-poster
In totaal zijn er op dit moment al bijna twintig huizen waar een stop kan worden gemaakt tijdens de Halloweentocht. “Hangt er ook een trick or treat-poster voor het raam? Dan mag je daar tussen 18.30 en 21.00 uur aanbellen voor een snoepje”, aldus de organisatie. Het bezoeken van alle versierde locaties is gratis en aanmelden voor de tocht is niet nodig.

Foto: Werkgroep Heiakker & Halloween in de Heiakker

Aanpak van oneigenlijk gebruik gemeentegrond leidt volgens Transparant Deurne tot strubbelingen

Gemeente Deurne is eind vorig jaar begonnen met de aanpak van oneigenlijk gebruik van gemeentegrond. Inwoners kunnen afhankelijk van het geval het perceel kopen, huren of teruggeven. Omdat de fractie van Transparant Deurne signalen heeft ontvangen van inwoners over de niet vlekkeloze uitvoering van het project, heeft de politieke partij nu vragen gesteld aan het college van B&W.

“Bij aanvang heeft de wethouder erop gehamerd dat eerlijkheid een belangrijke motivatie is om oneigenlijk grondgebruik aan te pakken. Van diverse inwoners krijgen we echter te horen dat de aanpak in de praktijk niet zelden leidt tot strubbelingen”, zegt Joan van Rixtel van Transparant Deurne.

Voor iedere inwoner gelijk
Reden voor het project is dat uit onderzoek van de gemeente is gebleken dat ongeveer 1.200 huishoudens gebruikmaken van grond die eigenlijk niet van hen is. Veel mensen hebben dit vaak niet in de gaten. Met de actie wil de gemeente zorgen dat de regels voor gebruik van gemeentegrond voor iedere inwoner gelijk worden.

Maar volgens van Rixtel is de uitwerking van de aanpak juist niet altijd even eerlijk voor iedereen: “Niet alleen spelen daarbij de hoge notariskosten en de fysieke afstand met het uitvoerende externe projectbureau een rol. Om onduidelijke redenen krijgen niet alle inwoners eenzelfde koop- of huuroptie. Soms moet een tuin omgeploegd om er een gemeentelijk plantsoen terug te planten.”

Biodiversiteit
Van Rixtel heeft daarom om opheldering gevraagd bij wethouder Tom Oomen over een aantal zaken binnen het project. Het commissielid van Transparant Deurne wil onder andere weten of alle inwoners de optie krijgen om het stuk grond te kopen of huren.

De gemeente meldde bij de start van de aanpak dat dit in enkele gevallen niet mogelijk is, omdat een perceel nodig kan zijn om de biodiversiteit te bevorderen of om ervoor zorgen dat wateroverlast beperkt wordt. Ook kan koop of huur worden afgewezen vanwege het onderhoud van kabels en leidingen in de grond of in het kader van verkeersveiligheid.

Hoge notariskosten
Van Rixtel wil weten hoe wordt bepaald dat een private tuin meer of minder bijdraagt aan biodiversiteit dan een plantsoen van de gemeente. Daarbij rijst voor hem ook de vraag of de toename in gemeentelijk groen niet leidt tot hogere onderhoudskosten. Tot slot benadrukt hij dat het project weliswaar kostenneutraal is voor de gemeente, maar dat dit voor inwoners bij koop (van kleine percelen) juist niet het geval is door de hoge notariskosten.

De gemeente voert het project in fases uit. Vorig jaar werd gestart met stukken grond in de Sint Jozefparochie, daarna volgden de Koolhof en Heiakker-West. eind september is begonnen met de aanpak van oneigenlijk gebruik van gemeentepercelen in de Zeilberg.

Foto: gemeente Deurne

Sterke seizoenstart voor Deurnese dansers van DISTRICT98 met vijf gouden medailles

De Deurnese dansers van DISTRICT98 trapten het dansseizoen afgelopen zaterdag in Mill succesvol af. Hoewel het team niet volledig aanwezig was bij het evenement van United Dance Organisation (UDO) wist DISTRICT98 niettemin vijf gouden, vier zilveren en twee bronzen medailles te veroveren. Aniek de Vries ging er zelfs met twee exemplaren van het gouden eremetaal vandoor.

Volgens coach Enya Kwerreveld gaan de dansers dit jaar nog veel van zich laten horen en zien: “Een indrukwekkende start van een veelbelovend seizoen.” Inmiddels is er ook al een nieuwe theatershow aangekondigd, waarin de dansers van Kwerreveld hun talenten op het grote podium zullen laten zien.

Hieronder kun je de prestaties van de leden van DISTRICT98 bekijken, die ze zaterdag neerzetten in Cultureel Centrum Myllesweerd in Mill.

  • Eerste plaats – Aniek de Vries (Solo O18 Advanced)
  • Eerste plaats – Aniek de Vries (O16 Battle)
  • Eerste plaats – Noami Pranjoto (Solo U12 Intermediate)
  • Eerste plaats – Sam van den Berkmortel (Solo U16 Novice)
  • Eerste plaats – Livvy Maessen (Solo U10 Beginner)
  • Tweede plaats – ELEVATE (Team O18 Novice), coach: Aniek de Vries
  • Tweede plaats – Naomi Peeters & Suze van den Anker (Duo U14 Beginner)
  • Tweede plaats – Robin Keeren (Solo U14 Beginner)
  • Tweede plaats – Noami Pranjoto & Liv Thomassen (Duo U12 Novice)
  • Derde plaats – Livvy Maessen & Kaya van Mierlo (Duo U10 Beginner)
  • Derde plaats – Noami Pranjoto (U12 Battle)
  • Vierde plaats – Liv Thomassen (U12 Battle)

Foto’s: DISTRICT 98

Oorzaak brand in vier huizen Maassingel niet meer te achterhalen; ‘Geen aanwijzingen van opzet gevonden’

Bewoners van de vier huizen die op 18 augustus verloren gingen bij de grote brand aan de Maassingel in Deurne, hebben vrijdag een brief van de politie ontvangen. Hierin wordt gemeld dat definitief niet meer te achterhalen is hoe het vuur heeft kunnen ontstaan en dat daarmee het onderzoek is afgerond.

Een dag na de brand deden recherche-eenheid Oost-Brabant en specialisten van het team Forensische Opsporing het eerste onderzoek, waarbij ook een speurhond werd ingezet. Toen werd ook al de conclusie getrokken dat de oorzaak niet kon worden gevonden. “Er zijn geen aanwijzingen van opzet gevonden; we gaan dan ook niet uit van brandstichting”, aldus de recherche.

Grote rookontwikkeling
De brand brak waarschijnlijk uit bij een hoekwoning van het huizenblok. De vlammen sloegen via de achtertuinen al snel over naar de andere drie woningen. Vanwege de grote rookontwikkeling werd een NL-alert verstuurd, met de oproep aan omwonenden om ramen en deuren te sluiten en de automatische ventilatie uit te schakelen. Ook werden uit voorzorg 24 huizen in de buurt ontruimd

Hoewel de brandweer snel ter plaatse was, kon die niet voorkomen dat de vier huizen door de brand werden verwoest en onbewoonbaar raakten. Na ruim twee uur was het vuur onder controle en nog een half uur later gaf de brandweer het sein brand meester. Er raakte niemand gewond bij het incident.

Nieuwe invulling
Woningbouworganisatie Bergopwaarts laat weten dat twee maanden na de brand alle bewoners een ander huis hebben gevonden: “De vier gezinnen wonen inmiddels weer op een nieuwe, goede plek.”

De verwachting is dat de huizen aan de Maassingel moeten worden gesloopt. “De locatie van de afgebrande woningen krijgt later een nieuwe invulling. De ontwikkeling daarvan gaat nog wel een tijdje duren, omdat we goed willen kijken naar de mogelijkheden en wat er het beste gebouwd kan worden”, aldus Bergopwaarts.

Foto: Dave Hendriks