15.3 C
Deurne
maandag 7 oktober 2024
TOP-BANNER-ANIM-3-SEC
Home Blog Pagina 284

Lerares Tamara van Willibrord Deurne wint samen met broer Limburgs Vastelaovesleedjes Konkoer

Na een zinderende finale van het Limburgs Vastelaovesleedjes Konkoer (LVK) in Venray kwamen Tamara en Stef Koonings uit Ysselsteyn als Pruuf Mar vrijdagavond uit de bus als de overtuigende winnaar met het nummer ‘Ojjem Blieve Hale’. Tamara is in het dagelijks leven werkzaam als lerares aan het Willibrord Gymnasium in Deurne.

Zaterdagochtend ging het feest voor de twee nog even verder en hielden ze een receptie bij hun ouderlijk huis in Ysselsteyn waar ze werden gefeliciteerd met hun overwinning door vrienden, familie en buurtbewoners.

Niet eerste keer
Het is niet de eerste keer dat het duo Pruuf Mar meedoet aan het liedjesconcours. In 2017 stonden ze in de halve finale van het LVK met hun liedje ‘Gewoeën umdat ‘t kan’, waarop in 2018 een LVK-finaleplek volgde met het nummer ‘Op weg nòr Maerge’.

Finaleplaats
Dit kreeg in 2019 een succesvol vervolg met opnieuw een finaleplaats voor ‘Zoeëmar dat moment’ en in 2020 behaalden Stef en Tamara een vijfde plek op het LVK met hun liedje ‘Urst Látter’. Ook in 2021, toen de LVK-finale door het coronavirus online plaatsvond, mochten Stef & Tamara hun opwachting maken met hun nummer ‘Noeëts Gewoeën’.

Eigen muziek
In 2023 is het broer en zus uit Ysselsteyn eindelijk gelukt om de liedjesverkiezing te winnen dankzij het nummer ‘Ojjem Blieve Hale’. Componisten zijn Mark van Mullekom, Jerôme Lenders en Stef Koonings. Het duo maakt de muziek zelf en schrijft hun eigen teksten.

Feestpaviljoen
Zo’n 7.000 bezoekers bezochten het evenement vrijdagavond dat werd gehouden in een feestpaviljoen van HoexBouw in Oostrum-Venray. Het werd georganiseerd door de Vorstenraod Venray, een collectief van 15 Venrayse carnavalsverenigingen.

Foto: Facebook Pruuf Mar

Franse gemeenten kunnen Ebusco-bussen binnenkort nog eenvoudiger bestellen

De Ebusco 3.0 bussen van 12 en 18 meter lang kunnen vanaf maart door Franse gemeenten zonder aanbestedingsprocedure worden besteld. Ze worden beschikbaar gesteld door het enige algemene openbare aanbestedingsbureau in Frankrijk: Union des Groupements d’Achats Publics (UGAP).

Het bureau biedt overheidsinkopers als gemeenten expertise op het gebied van aanbestedingen en een breed scala aan producten en diensten die zijn geselecteerd in overeenstemming met de Code voor overheidsopdrachten.

Bestelformulier
Alle openbare kopers die bestellen via UGAP zijn vrijgesteld van hun verplichtingen op het gebied van advertenties en concurrerende biedingen. De klanten van de aankoopcentrale hebben dus met een eenvoudig bestelformulier direct toegang tot het volledige aanbod waaronder binnenkort ook de 3.0 bussen van Ebusco. Hiervoor is een contract afgesloten voor een periode van twee jaar met een mogelijkheid tot verlenging.

Trots en vereerd
Volgens CEO Peter Bijvelds van Ebusco is dit een belangrijke ontwikkeling voor het Deurnese bedrijf: “We zijn trots en vereerd om door UGAP te worden geselecteerd en het is duidelijk een belangrijke strategische stap om onze voetafdruk in Frankrijk uit te breiden. We kijken ernaar uit om onze innovatieve Ebusco 3.0 te presenteren aan alle Franse gemeenten met als doel de ecologische voetafdruk van de regio te verkleinen door de inzet van emissievrij openbaar vervoer.”

Grootste busmarkt
Frankrijk is een strategisch belangrijke markt voor Ebusco als grootste busmarkt in Europa. Ebusco gaat de bussen lokaal bouwen vanuit de productiefaciliteit in Metropole Rouen, die naar verwachting eind 2023 operationeel zal zijn.

Roadshow
Naast de toevoeging van de 3.0 bussen aan de UGAP-catalogus zal Ebusco het komende jaar haar marketing- en verkoopactiviteiten in Frankrijk verder opvoeren. Dit wordt gedaan met onder andere een speciale Ebusco 3.0 roadshow en het bijwonen van meerdere beurzen. Hier zal de busfabrikant het innovatieve en lichtgewicht ontwerp van de Ebusco 3.0 demonstreren, dat heeft bewezen te leiden tot een aanzienlijk lager energieverbruik en een aanzienlijk grotere actieradius van de bussen.

Speciale plaats
Managing Director France Jean Francois Chiron van Ebusco geeft aan dat de samenwerking met UGAP een grote stap voorwaarts is voor de implementatie van de Ebusco-bussen in Frankrijk. “Deze contracttoekenning, die een aanvulling vormt op onze industriële vestiging in de metropool Rouen, is een concrete uitdrukking van Ebusco’s wereldwijde ontwikkelingsstrategie waarin Frankrijk een speciale plaats inneemt. We zijn nu een belangrijke speler op de Franse busmarkt en ondersteunen lokale autoriteiten bij hun verschuiving naar emissievrije transitdiensten.”

[VIDEO] Wies van Zuijlen is voorleeskampioen van Deurne; ‘Heel spannend maar ging goed’

In het Cultuurcentrum kwamen afgelopen dinsdagochtend leerlingen van 14 basisscholen uit Deurne bij elkaar om mee te doen aan de lokale rondes van De Nationale Voorleeswedstrijd. Winnaar werd Wies van Zuijlen uit groep 8 van basisschool De Zonnebloem uit Liessel.

Dat ze goed kan voorlezen liet ze zaterdagochtend ook nog even zien en horen bij DMG Radio. De kersverse voorleeskampioen van Deurne was te gast bij het programma Deurne Draait Door en mocht het weerbericht op de radio voorlezen. Een koud kunstje natuurlijk voor Wies die bij de voorleeswedstrijd werd geprezen omdat ze het publiek en jury mee wist te nemen in haar verhaal en de aanhoorders niet meer losliet.

Tekst gaat verder onder de video

‘Heel spannend’
“Het was heel spannend om dat te doen. De zaal in het Cultuurcentrum zat best vol met alle klassen, ouders en opa’s en oma’s maar het ging goed”, vertelt Wies. De deelnemers aan de voorleeswedstrijd hadden thuis een stuk uit een boek gekozen om voor te lezen. “Dat kon je dan voorbereiden en op school voorlezen en daar werd dan een winnaar uitgekozen die het stuk mocht voordragen bij de lokale ronde van De Nationale Voorleeswedstrijd”, legt Wies uit.

Op het podium
Ze had gekozen voor een fragment uit het boek ‘De verschrikkelijke badmeester’ van Jozua Douglas. De jury lette bij het voorlezen op verschillende dingen zoals uitspraak, verstaanbaarheid en tempo, vertelt Wies: “Die jury zat dan achter je aan een tafel en luisterde heel goed mee. Gelukkig ging het goed maar ik vond het wel spannend en zat daardoor ook niet helemaal fijn in die stoel.”

Beker
De jury vond dat Wies het heel goed had gedaan en daarom mocht ze door naar de finale waarin ze nog een keer moest voorlezen samen met de winnaar van de andere groep. Ook daar won Wies en mocht ze zich voortaan voorleeskampioen van Deurne noemen. “Dat was heel leuk. Ik heb een roos gekregen en twee boekenbonnen en natuurlijk een beker.”

Brabant
Ze mag nu door naar de provinciale rondes van De Nationale voorleeswedstrijd op 11 maart in Cultureel Centrum Jan van Besouw in Goirle. Heel veel voorbereiding heeft ze daar niet meer voor nodig, legt Wies uit: “Ik ga nog wel wat oefenen maar niet te veel want anders ken je het verhaal te veel uit je hoofd en dan lees je het niet meer goed voor.”

Mocht Wies in Goirle voorleeskampioen van Brabant worden, dan mag ze door naar de landelijke rondes van De Nationale Voorleeswedstrijd en wordt ze misschien wel voorleeskampioen van Nederland.

Publiekspoll geopend; luisteraars DMG Radio kiezen beste Carnavalskraker van Deurne 2023

Door de coronapandemie kon de verkiezing twee jaar lang niet doorgaan maar vanaf vandaag kunnen de inwoners van Deurne weer hun favoriete Carnavalskraker kiezen. Zaterdagochtend om precies om 11.11 uur werd de publiekspoll geopend op DMG Radio door dj Eric Senders van de vakjury.

Alle inzendingen kun je beluisteren op www.dmgdeurne.nl/stemmen, daar kun je ook meteen de drie nummers kiezen die jij het leukste vindt en je stem uitbrengen. De publiekspoll sluit op woensdag 15 februari om 11.11 uur. Op zaterdag 18 februari wordt om 11.11 uur de winnaar bekendgemaakt op DMG Radio. De komende weken kun je alle inzendingen ook regelmatig horen op de radiozender van DMG.

Tien inzendingen
Bij de Carnavalskraker-verkiezing zijn dit jaar tot nu toe tien inzendingen binnengekomen waarop kan worden gestemd. De resultaten van de publiekspoll worden gecombineerd met die van de vakjury, het eindresultaat daarvan bepaalt wie de winnaar van de DMG Carnavalskraker Trofee 2023 wordt. In de jury zitten dit jaar naast drie DMG-dj’s ook zanger en muzikant Gerard van Kol en muziekproducent en eigenaar Dirk Joosten van Trypoul Studio’s in Neerkant.

Sleuteloverdracht
De winnaar van de DMG Carnavalskraker-verkiezing krijgt naast de wisselbokaal ook een professionele videoclipopname aangeboden en de artiesten die eindigen op de eerste, tweede en derde plek mogen hun carnavalslied uitvoeren tijdens de sleuteloverdracht op de Markt in Deurne op zaterdag 18 februari.

Realiseer je eigen kledingmerk in vijf stappen

[Advertorial] Het is altijd al een droom van jou geweest om een eigen kledingmerk op de markt te zetten. Nu je tijd hebt, is er dus eigenlijk niets dat je hiervan tegenhoudt. We helpen je graag, door je in deze blog vijf stappen te geven die elk succesvol kledingmerk moet doorlopen om te slagen. Lees snel verder!

Stap 1: Merkcreatie
Voordat je gaat beginnen met het ontwerpen van je kleding, is het belangrijk dat je de zakelijke kant van je bedrijf geregeld hebt. Voor vele ontwerpers is dit de minst leuke stap, maar wil je slagen, dan is het essentieel. Je merk bevat natuurlijk je naam, maar wanneer jij deze officieel wil registreren, moet je ook denken aan een KVK-registratie en op wiens naam het bedrijf komt te staan.

Stap 2: Ontwerpen
Nu je naam gevestigd is, kun je vrijuit bezig gaan met het ontwerpen van je kleding. De eerste stap komt hier wel weer bij kijken: wanneer jij kleding vanuit het idee van je merk kan realiseren, zorg je ervoor dat je je merk naar een nieuw niveau brengt. Dit doe je door het gebruik van je logo, maar ook door je kleuren terug te laten keren, bepaalde waardes uit te stralen, etc. Het kan een uitdaging zijn om dit allemaal te doen en ook nog je creativiteit kwijt te kunnen, maar die ga jij niet uit de weg toch?

Stap 3: Online marketing bureau
Je bent bijna klaar om je product aan je klanten te gaan laten zien, maar nu komt pas de echte uitdaging: hoe bereik jij je klanten. We raden aan om te investeren in een online marketing bureau! Dit bureau heeft kennis van alle online middelen die jij in kunt zetten om nieuwe klanten te bereiken en zet deze graag in om je te helpen met je merk. Of je nou kiest voor SEO, SEA of social media – je naambekendheid groeit in een rap tempo.

Stap 4: Verkopen
Het is je gelukt om klanten te vinden en je product te verkopen. Allemaal heel fijn, maar nu is het belangrijk dat je ervoor zorgt dat deze klanten een positieve associatie met je merk opbouwen. Je doet er alles aan om ze een zo positief mogelijke ervaring te geven: hun bestelling is op tijd geleverd, maar ze krijgen ook de mogelijkheid om de volgende bestelling met korting te plaatsen.

Stap 5: Herhalen
Een kledingmerk houdt het meestal niet bij één enkele release: het liefst breng je elk seizoen nieuwe kleding uit. Zodra je eerste drop openbaar is gemaakt, ga je gelijk bezig met het ontwerpen van je nieuwe drop! Hard werken dus, maar het resultaat hiervan zie je snel terug: je merkt blijft groeien, wat betekent dat je binnenkort iemand in jouw kleding over straat ziet lopen. Daar doe je het voor!

Succes!
Het realiseren van je kledingmerk is misschien tijdrovend, maar dit is het allemaal waard. Wanneer kunnen we onze bestelling plaatsen?

Concert Wibi Soerjadi in Kloosterhotel Willibrordhaeghe Deurne volledig uitverkocht

Het wordt vrijdagavond druk bij Fletcher Kloosterhotel Willibrordhaeghe aan de Vlierdenseweg in Deurne. Het concert van pianovirtuoos Wibi Soerjadi dat daar vanavond plaatsvindt is volledig uitverkocht.

Soerjadi wordt gezien als een muzikaal genie en wonderkind. Naast zijn liefde voor het pianospel is hij ook Disneyliefhebber en fervent gamer. Hij behaalde onder meer de eerste prijs van het jonge Europese muzikanten concours, gaf legendarische optredens in The Great Carnegy Hall in New York en is de componist van de muziek bij de Olympische kuur van Anky van Grunsven.

Vanavond zal hij de bezoekers in Deurne van 20.30 tot 22.00 uur gaan verrassen met een bijzonder concert.

Horecazaak van Henk Schroijen al 8 jaar een vertrouwde tussenstop voor reizigers en inwoners in Deurne

Lang geleden was het de wachtruimte van de NS en kon je er je treinkaartje kopen. Wat toen een vrij lege en steriele ruimte was met twee rijen plastic zitbankjes, is sinds 2015 voortaan een gezellige huiskamerachtige plek waar de reizende gasten kunnen wachten op de volgende trein of bus onder het genot van een drankje of wat te eten.

Al 8 jaar lang heeft ondernemer Henk Schroijen zijn zaak Daily Deurne aan het Stationsplein en niet alleen reizigers, ook de inwoners van Deurne weten de horecagelegenheid voortaan goed te vinden voor een maaltijd.

Voor iedereen
“Iedereen kan bij ons terecht. Gezinnen, singles, de werkende man, bedrijven en iedereen die zin heeft in iets lekkers. We staan voor alle mensen klaar met een kopje koffie, warm of koud broodje, frietje, hamburger of een compleet menu of gezinsverpakkingen en voor bedrijven kunnen we een lunch op maat maken”, legt Schroijen uit.

Zelf overnemen
In 2015 werd de voormalige broodjeszaak Bread Pit ter overname aangeboden. Het plan was dat Henk Schroijen als horeca-adviseur de nieuwe eigenaresse zou helpen met het concept. “Tot ik op donderdagavond gebeld werd met de vraag of ik iemand wist die de zaak over kon nemen. Ik had zelf wel interesse en ben vervolgens op vrijdag direct gaan kijken. Een dag later nog eens met mijn hele gezin en op zondag heb ik besloten om het zelf over te nemen”, vertelt Henk.

Totaalconcept
Vervolgens heeft Schroijen zijn plan ingediend bij de NS, die eigenaar van het pand is en deze had er direct oren naar. “Zo hebben we er een gezellige wachtruimte van gemaakt, daarnaast hebben we aan de voorzijde een extra ingang gemaakt en de mogelijkheid gecreëerd waarbij wachtende mensen ook naar het toilet kunnen”, vertelt Schroijen trots. Daily Deurne biedt een totaalconcept aan voor de reizende gast maar ook voor de mensen in de buurt en uit de regio.

Topjaar
De jaren dat Henk zijn zaak heeft bij het station kende hoogtepunten maar ook minder leuke tijden. Zijn zesde jaar was een topjaar maar toen kwam corona met alle gevolgen van dien. “De eerste maand zijn we dicht geweest. Thuis hebben we in die tijd de hele keuken opgeknapt en het huis geverfd.” vertelt Henk Schroijen.

Terrassen
“Met bij elkaar geknepen billen en de vraag, wat gaat er gebeuren en waar eindigt het, zijn we onder aangepaste openingstijden langzaam met een afhaal- en bezorgservice weer opengegaan.” Op 1 juni van 2020 kreeg de horeca toestemming om weer gebruik te gaan maken van de terrassen. Ook mocht er weer meer gereisd worden met de voorwaarde dat er mondkapjes gedragen zouden worden.

Zomer
Voor Daily Deurne was dit goed nieuws. Henk legt uit: “In de zomer was het goed weer en de Deurnese bevolking wist ons gelukkig te vinden na moe te zijn van al dat binnen zitten.” Desondanks kwamen er in die tijd slechts 500 reizigers voorbij op station Deurne in plaats van de gebruikelijke 5000 per dag voor de coronatijd. Dat betekende ook automatisch minder reizende klanten voor Daily Deurne.

Ruime openingstijden
Daarna kwam de tweede lockdown en moesten de terrassen weer dicht. Daily Deurne bleef open voor afhalen en bezorgen want dat mocht nog wel. “Mede door onze afhaalmogelijkheid zonder wachttijden konden we snel en effectief schakelen.” vertelt Schroijen. “Daarnaast hebben we ruime openingstijden elke dag tot 19.00 uur waarin we producten konden leveren aan onze gasten.”

Reclame
Ondertussen was het aantal klanten weer aangetrokken en heeft Schroijen weer genoeg aanloop. “Het aantal reizigers was weer toegenomen en ook de inwoners en bedrijven in Deurne weten ons voortaan te vinden. Die laatst genoemde klanten zijn vooral te danken aan de reclame die ik maak via DMG Radio. We hebben bij Daily Deurne altijd DMG aanstaan en ik dacht; dit is dé manier om mijn klanten te bereiken.”

‘Had ik eerder moeten doen’
Met de expertise van de mensen bij de reclameafdeling van DMG en een interessant aanbod is er een mooie radiocommercial gemaakt die ook nu nog dagelijks is te horen op de lokale radiozender. “En dat heeft ons geen windeieren gelegd. Vanaf dag één dat Daily Deurne op DMG hoorbaar is, zijn de omzetten flink gestegen. En na vier weken, heb ik de heer geprezen dat ik met DMG in zee ben gegaan. Dat had ik vier jaar eerder moeten doen! Destijds vond ik het niet verantwoord gezien het kosten-baten-plaatje maar ondertussen weet ik beter.”

Stijgende kosten
Door de reclame op DMG steeg de hoeveelheid klandizie bij Henk zo sterk dat hij zelfs extra personeel moest aannemen. Met de omzet zit het ook op dit moment prima maar de stijgende kosten vormen nu weer een nieuw obstakel. “De energiekosten zijn gestegen, ook de inkoopkosten rijzen de pan uit en ondertussen hebben de mensen minder te besteden. Aan de omzet ligt het niet maar al die andere factoren waar we zelf geen invloed op hebben, maken het ondernemers zoals ik zelf opnieuw best lastig. Toch klagen we niet hoor want we hebben een mooie zaak die we met een enthousiast team runnen en die kan rekenen op een groot aantal trouwe klanten.”

Vernielingen
Ook is Schroijen een aantal keren slachtoffer geworden van inbraken en vernielingen van zijn zaak. In 2018 sloegen vandalen toe bij Daily Deurne en werden de ruiten van deuren vernield met stenen. Afgelopen jaar werd in mei ingebroken bij zijn zaak en werden verschillende vernielingen aangericht en een aantal spullen gestolen. “Het is gewoon tuig van de richel. Het is heel laag zoiets, ik vind dat je gewoon met je vingers van andermans spullen af hoort te blijven”, zegt Henk Schroijen.

Extra maatregelen
In juli vorig jaar was het opnieuw raak bij zijn zaak. “Elke keer kun je later open, moet je dingen herstellen, de puinhoop die ze achterlaten opruimen, gaan bellen met de verzekering en met de politie; het is bijna om moedeloos van te worden.” Schroijen legt uit dat hij nu een aantal extra maatregelen heeft getroffen: “Maar het wel is triest dat dit nodig is.”

Lolly’s
Het meest vreemde dat Henk in de 8 jaar heeft meegemaakt in zijn zaak was een persoon die tijdens de carnaval een heel verkoopdisplay met 200 lolly’s had gestolen uit zijn zaak. Van de diefstal waren video-opnamen waarop de man in een carnavalspak met Batman-logo’s is te zien, die de carrousel met lolly’s meeneemt en via het perron vlucht. “Het gaat me niet eens om het geld dat me dat heeft gekost maar gewoon om het principe dat je niet steelt”, zegt Schroijen van Daily Deurne.

Hamburgermenu
Naast de radioreclame op DMG Radio, sponsort Henk ook het radiospelletje ‘Broodje Aap’ waarbij je elke zaterdag tussen 12.00 en 14.00 uur in het programma De Wit in het Weekend een hamburgermenu van Daily Deurne kunt winnen.

Kracht van DMG
Net als Henk Schroijen ontdekken steeds meer ondernemers in de regio Deurne de kracht van adverteren op DMG Radio en de website van DMG omdat ze hiermee doelgericht hun potentiële klanten bereiken in de regio. Maar ook bedrijven net buiten de regio zoals uit Bakel, Milheeze, Boekel, Roermond, Helmond en zelfs Oberhausen weten DMG te vinden als ze hun klanten willen bereiken.

60.000 wekelijkse luisteraars
Reclame maken kan via DMG voor een bedrijf, product of evenement en is betaalbaar en effectief. De radiozender van DMG is het best beluisterde station in de regio met een weekbereik van 82%.* Wanneer een ondernemer adverteert op DMG Radio wordt de reclame voor dat bedrijf of evenement wekelijks gehoord door bijna 60.000 luisteraars.* Ook adverteren op DMG Radio? Mail naar reclame@dmgdeurne.nl of bel met de verkoopadviseur Liesbeth van Veghel van DMG via 06-25252435. (*luistercijfers NLO/Intelligence & Analyse Gemeente Helmond)

Hanneke Kuunders legt kabouterpaadje aan in Walsberg: ‘Mensen worden er blij van’

In het Walsbergs bos in Deurne loopt een bijzonder paadje dankzij Hanneke Kuunders en haar 3-jarige zoontje Tije. Als je er overheen loopt ontdek je de ene na de andere kabouter. Waar je ook kijkt langs het pad maar ook zelfs in de bomen, overal kom je de kleine olijke figuurtjes met puntmuts tegen.

De positieve reacties op haar initiatief hebben Hanneke verrast: “Ik was een beetje verbaasd over de interesse voor het pad en dat het zo leeft bij de mensen. Bezoekers van het pad zijn altijd blij en verrast of het nou oudere mensen zijn of jongere mensen, eigenlijk alle leeftijden. Blijkbaar doet het iets met mensen en worden mensen er blij van en uiteindelijk is dat mijn doel.”

Kabouterbos
Het idee voor het kabouterpaadje kreeg Kuunders min of meer door haar zoon. Samen met hem ging ze wel eens naar het kabouterbos in Bakel en elke keer als het weer even geleden was dat ze daar op bezoek waren geweest, kreeg ze van Tije weer de vraag; ‘kunnen we naar de kabouters’? “Alleen in een bepaalde periode ruimen ze het daar op en bij de Ossenbeemd is het ook niet altijd open dus hebben we een aantal keer voor een gesloten poort gestaan”, legt Hanneke uit. “Toen dacht ik op een gegeven moment van; we hebben hier een mooi bospaadje, laat ik zelf maar kabouters neer gaan zetten.”

70 kabouters
Op Marktplaats ging ze op zoektocht en ook op Facebook plaatste ze oproepen waarin ze aangaf waar ze naar op zoek was: “Zo kwamen de eerste kabouters deze kant op en ben ik ze hier neer gaan zetten. Er staan er nu een kleine 70 buiten maar hoe meer hoe leuker het is voor de kinderen. Dus als mensen kabouters over hebben, hoor ik het graag”, zegt Kuunders. Of er ook nog een sneeuwwitje komt, weet ze nog niet: “Misschien heeft iemand nog een sneeuwwitje staan of misschien kan iemand die met de carnaval verkleed gaat als sneeuwwitje een keer langskomen.”

Walsbergs bos
De kabouters hebben aan het pad een mooie natuurrijke omgeving waar ze van hun tweede leven kunnen genieten. “Het is eigenlijk een zandpaadje dat uiteindelijk uitkomt in het Walsbergs bos. Het is gewoon een vrij toegankelijk en openbaar pad en mensen zijn van harte welkom om te komen kijken.”

Groot en klein
Bezoekers van het pad aan de Kneuterdijk in de Walsberg kunnen allerlei soorten kabouters tegenkomen tijdens de wandeling, legt Hanneke uit: Groot en klein, dik en dun en in alle soorten, maten, vormen. Bedenk het maar en ze staan er wel bij.” Wat het volgens haar ook extra leuk maakt, is dat je ze op de meest onverwachte plaatsen tegenkomt: “Ik heb ze bijvoorbeeld ook op bomen en tegen bomen staan. Ik heb wel gemerkt dat ik wel rekening moet houden met snoeiwerkzaamheden want afgelopen week waren ze aan het snoeien en toen zijn er een paar gesneuveld. Dus ik moet wel goed kijken hoe ik ze allemaal neerzet.”

Speurtochten
Voor kinderen heeft Hanneke ook speurtochten gemaakt in verschillende moeilijkheidsgradaties. “Dus mocht je het leuk vinden, dan hangen er aan het begin van beide ingangen van het pad brievenbusjes waar kaartjes inzitten. Zo’n kaartje kun je dan meenemen en samen gaan zoeken naar bepaalde kabouters”, legt Hanneke uit.

Kuunders hoopt dat er de komende tijd nog meer kabouters een tweede leven kunnen krijgen aan het pad en roept mensen ook op om contact met haar op te nemen als je een kabouter hebt die je wilt doneren. Dat kan door een mail te sturen naar boekenbiebwalsberg@gmail.com. Of kijk voor meer informatie op de Facebook- op Instagrampagina van Hanneke.

Groei van aantal woningen in Brabant op hoogste niveau in jaren

In 2022 is de woningvoorraad in Brabant toegenomen met 13.850 woningen. In 2021 lag de groei op 13.000. Voor het tweede jaar op rij ligt de voorraadgroei daarmee op het hoogste niveau in 25 jaar. Gegevens van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) laten zien dat een dergelijke toename voor het laatst werd gemeten eind vorige eeuw in 1998.

In 2022 zijn er 12.250 nieuwbouwwoningen opgeleverd in Brabant. Ook in Deurne is daar hard aan meegeholpen. Als het aan de gemeente ligt moeten er de komende jaren achttienhonderd huizen bij komen. Voor de versnelling van de woningbouw worden plannen van initiatiefnemers in Deurne met meer spoed behandeld en gaat de gemeente zelf meer gronden vrijmaken voor nieuwbouwhuizen.

Kantoren en winkels
In Brabant wordt ook op andere manieren woonruimte toegevoegd, zoals via het herbestemmen van leegstaande kantoren, winkels en ander vastgoed. Vorig jaar lag het aantal onder de noemer ‘toevoegingen anderszins’ op bijna 3.450. Tegelijkertijd valt er, onder meer door sloop, ook woonruimte weg. Vorig jaar was dat aantal ongeveer 1.850. Daarmee is de totale netto groei van de voorraad in 2022 uitgekomen op 13.850 woningen, 7 procent hoger dan in 2021. Op 1 januari van dit jaar telt Brabant 1.178.300 woningen. Met een groei van 1,2 procent kende Brabant vorig jaar, op Flevoland na (+1,8 procent), naar verhouding de hoogste voorraadgroei vergeleken met andere provincies. De groei voor Nederland als geheel lag in 2022 op 1 procent (+80.000 woningen).

‘Prima score’
Gedeputeerde Erik Ronnes van Ruimte en Wonen is blij met de woningbouwaantallen: “De laatste jaren laat Brabant prima scores zien. Dit zijn aantallen die we ook de komende jaren nodig hebben, gezien de sterke bevolkings- en huishoudensgroei én om bestaande woningtekorten terug te dringen. De groeicijfers sluiten bovendien nauw aan op de bestuurlijke afspraken over de woningbouw die we als provincie jongstleden oktober met het Rijk hebben gemaakt.”

120.000 woningen
Met het Rijk is afgesproken om tot en met 2030 130.600 woningen te bouwen in Brabant, inclusief herbestemming van leegstaand vastgoed. Gemiddeld genomen betekent dat zo’n 14.500 woningen per jaar. Rekening houdend met de sloop van woningen worden er in diezelfde periode dan netto rond de 120.000 woningen aan de voorraad toegevoegd.

Zorgen
Ronnes heeft wel de nodige zorgen: “Het is voor iedereen duidelijk dat de woningmarkt momenteel in zwaar weer zit. Onze provinciale indicatoren laten zien, dat het aantal bouwvergunningen en vervolgens ook het aantal woningen dat in aanbouw is genomen vorig jaar flink is teruggelopen. Hierdoor zal de groei in 2023 uitkomen op zo’n 10.000 woningen, zo’n 25 procent onder het niveau van 2022.”

Flexwoningen
Ook flexwoningen zouden volgens Ronnes als middel kunnen worden ingezet om toch zo dicht mogelijk bij die ruim 14.000 woningen uit te komen: “Komend jaar zetten we samen met gemeenten extra in op realisatie van extra woningen via diverse flexconcepten door heel Brabant om te versnellen.”

Betaalbaar
“Daarnaast hebben we oog voor het feit dat het bij bouwen niet alleen gaat om de aantallen, maar dat er ook opgaven liggen om betaalbaar te bouwen en meer nieuwe woonvormen, bijvoorbeeld collectieve, te ontwikkelen. Ik denk daarbij ook aan de sterk groeiende groep ouderen. Ook daar zetten we vanuit de provincie stevig op in”, zegt gedeputeerde Ronnes.

Regeling collectieve wooninitiatieven
Zo is recent de Regeling collectieve wooninitiatieven opengesteld voor financiële steun aan particuliere initiatiefnemers en sociale ondernemers die bouwen voor bijzondere doelgroepen. Ook komt er een vervolg op de Flexpool Versnelling Woningbouw. Daardoor komen voor gemeenten ook de komende jaren extra financiële rijks- en provinciale middelen beschikbaar om woningbouwplannen sneller klaar te krijgen voor uitvoering.

Ouderenhuisvesting
“Verder is er – gelet op de langjarige, urgente opgaven op het snijvlak van wonen, zorg en welzijn – vanuit de provincie het nodige in gang gezet rond vraagstukken en opgaven rond ouderenhuisvesting, onder meer vanuit het Brabants Netwerk Wonen-Zorg-Welzijn”, geeft de provincie aan.

Deurne verkozen tot best gewaardeerde station van Brabant

Reizigers vinden station Deurne het meest aantrekkelijke station van Brabant. Dat blijkt uit de Stationsbelevingsmonitor 2022, een onderzoek van I&O Research in opdracht van NS en ProRail onder 85.000 treinreizigers.

Deurne scoort een 7,6 als rapportcijfer gevolgd door de Brabantse stations Ravenstein met ook een 7,6 op de tweede plaats en Breda met een 7,5 op de derde plaats in Brabant. Landelijk gezien staat het Deurnese station op plaats 48. Het station in het Limburgse Klimmen-Ransdaal kwam met een 8,3 als best gewaardeerde station van Nederland uit de bus.

Transformatie
Het stationsgebied in Deurne heeft in de laatste jaren een transformatie ondergaan en is voortaan een voorbeeld voor andere nog kille en ongezellige stations in Nederland. Het Deurnese initiatief van Michel Lintermans zorgde in de vorm van de Coöperatie Stationspark voor een meer gezellig en prettig station en omgeving, iets dat ook in het buitenland niet onopgemerkt bleef. In 2019 won het station van Deurne zelfs een prijs in een Britse verkiezing van mooiste stations.

Inspiratiebron
Daarnaast is er in 2020 in de Tweede Kamer een voorstel van het CDA aangenomen met station Deurne als inspiratiebron. Daarbij werd bepaald dat ondernemers en bewoners voortaan zelf hun plaatselijke station moeten kunnen opknappen. Deurne is daar volgens de politieke partij een goed voorbeeld van met de realisatie van de muurschildering met bekende Deurnenaren, het watertappunt, een elektrische fietspomp, het paneel met de songtekst ‘Tijd Genoeg’ van Ernst Jansz en een moestuin.

Lees ook:

Onbekenden gooien brandende vloeistof tegen muur basisschool D’n Bogerd in Deurne

De brandweer in Deurne is donderdagavond even na 21.00 uur uitgerukt nadat onbekenden een klein flesje met brandende vloeistof tegen een muur van basisschool D’n Bogerd aan de Keltenstraat hadden gegooid.

Een buurtbewoner had het vuur al gedoofd voordat de brandweer aanwezig was en deze is zonder te hoeven optreden daarna weer vertrokken. Het is nog niet duidelijk of er schade is veroorzaakt door het vuur.

Foto: Walter van Bussel

Pieter van Griensven nieuwe prins bij C.V. Den Turf

In de residentie van C.V. Den Turf bij de Reizende Man in Deurne is Pieter van Griensven afgelopen zaterdagavond onthuld als nieuwe prins. Bij de carnavalsvereniging van Buurtvereniging ’t Vrèèk en V.V. Racing Boys gaat Prins Pieter d’n uurste deze carnaval de scepter zwaaien.

Samen met zijn vrouw Rian Knoops en hun vier kinderen wonen ze aan de Donschotseweg. Prins Pieter is in het dagelijks leven werkzaam als chauffeur en in zijn vrije tijd luistert hij graag naar muziek en verzorgt hij zijn pony’s, schapen en andere dieren. Zijn motto is dan ook: ‘Zin alle bistjes gevoeierd en op stal, dan goan we soamen noar het Vreekse bal!’

Foto: C.V. Den Turf