Hoewel Defensie vorige maand bekendmaakte dat er geen F-35’s gaan vliegen vanaf vliegbasis De Peel, is gemeente Deurne nog wel ongerust over de optie om de kazerne in Vredepeel te heropenen als zogeheten Contingency Location (CTL). B&W heeft haar zorgen hierover geuit aan het ministerie van Defensie, omdat dit zou betekenen dat er zo’n driehonderd vluchten per jaar plaatsvinden vanaf de basis. Ook zijn er in Deurne zorgen over de toename van het aantal vlieguren in het huidige laagvlieggebied voor helikopters en uitbreiding van die zone.
“Deze optie was eerder niet in beeld waardoor we ons hiertoe nog niet hebben kunnen verhouden. We willen weten op welke manier deze driehonderd sorties in de praktijk worden uitgevoerd en gepland, wat de gevolgen zijn voor de regio en wat dit voor het vervolg van het proces betekent. Onze regio heeft behoefte aan duidelijkheid”, aldus het Deurnese college van burgemeester en wethouders.
Boudewijn Sterk van Werkgroep Stop vliegbasis de Peel zegt dat het instellen van een CTL in Vredepeel op dit moment niet aan de orde is: “Defensie wijst in vredestijd geen van deze Contingency Locations aan. Een woordvoerder van gemeente Venray heeft dit ook aan mij bevestigd.”
Meer ruimte
In de zoektocht naar meer ruimte voor Defensie was er in eerste instantie een kans dat de hele behoefte van 2300 sorties zou plaatsvinden op vliegbasis De Peel voor het vliegen met de F-35’s of de halve behoefte van 1150 vluchten. Eind vorige maand meldde Defensie dat Lelystad Airport de voorkeur heeft voor die toestellen. Ook komt er in Vredepeel geen zogeheten ‘dirtstrip’, waarop wordt geoefend in landen en opstijgen vanaf een onverharde baan. Defensie wil die het liefst op vliegveld Deelen aanleggen.
Als de vliegvelden die nu afvallen voor de F35 nog wel in beeld blijven als Contingency Locations, zou hier beperkt op gevlogen mogen worden met straalvliegtuigen, met een maximum van driehonderd vluchten per jaar. Dit is volgens de gemeente ook voor Vredepeel van toepassing. “Bestuurlijk hebben wij aangegeven ons zorgen te maken over de optie om vliegbasis De Peel te heropenen als CTL”, zegt B&W van Deurne.
Sterk van Werkgroep Stop vliegbasis de Peel benadrukt echter dat hier momenteel geen sprake van is. Defensie meldt dat het toevoegen van extra Contingency Locations buiten Lelystad Airport wel is onderzocht, maar geen onderdeel is van het gepresenteerde voorkeursalternatief.
Laagvlieggebied
Ook de voorgenomen uitbreiding van het laagvlieggebied voor helikopters richting Eindhoven en meer vlieguren in het huidige gebied ziet het Deurnese college als ongewenste ontwikkelingen: “Voor wat betreft het laagvliegen zijn wij verrast door de toename van de laagvlieguren in het huidige laagvlieggebied. Wij hebben deze zorg nadrukkelijk uitgesproken.”
De vrees van B&W is dat de veehouderij, hippische sport en inwoners in de regio Deurne overlast gaan ervaren door de uitbreiding van het laagvlieggebied voor helikopters en het aantal uren dat laag wordt gevlogen: “Ook overzien wij nu nog niet alle gevolgen voor overige ontwikkelingen in dit gebied met betrekking tot onder andere natuur, woningbouw en economie. Wij hebben hierover aanvullend bestuurlijk overleg aangevraagd om deze zorgen verder met Defensie te bespreken, voordat het voorstel aan het kabinet wordt voorgelegd.”
Meer gemeenten
In het geval vliegbasis De Peel wordt heropend en als CTL gaat dienen, raakt dit niet alleen de gemeente Deurne. Ook Helmond, Asten, Someren, Gemert-Bakel, Laarbeek, Geldrop-Mierlo, Boekel, Venray, Horst aan de Maas, Bergen, Gennep en Land van Cuijk zullen hiervan dan gevolgen van ondervinden. De uitbreiding van het helikopter-laagvlieggebied en de uitbreiding van de vlieguren in het bestaande gebied raakt vooral de gemeenten Deurne, Asten, Someren, Helmond, Horst aan de Maas en Peel en Maas.
Pas in december van dit jaar komt er op zijn vroegst meer duidelijkheid als het (nieuwe) kabinet een besluit neemt over de beleidsnota Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NPRD) en de voorkeurslocaties.
Slapende vliegbasis
Vredepeel is sinds begin jaren 90 een slapende vliegbasis. In 2012 werd het terrein omgedoopt tot Luitenant-generaal Bestkazerne en sinds een aantal jaren is er het Nederlandse Luchtverdedigingscommando (DGLC) ondergebracht. Er werken circa 1.400 mensen en de verwachting is dat dit aantal vanwege de dreiging vanuit Rusland komende jaren flink zal toenemen.
Lees ook: Nieuwsdossier – Heropening vliegbasis De Peel
Foto: Pexels