2.6 C
Deurne
maandag 5 december 2022
Home- DeurneBrandweer bevrijdt vrouw na val met elektrische fiets

Brandweer bevrijdt vrouw na val met elektrische fiets

In de Molenstraat is woensdagmiddag rond 15.30 uur door nog onbekende oorzaak een vrouw ten val gekomen met een elektrische fiets. Hierbij is een deel van het stuur in haar arm terecht gekomen.

De brandweer heeft een deel van het stuur uit de arm moeten verwijderen, waarna de vrouw is vervoerd naar het ziekenhuis waar de rest van het stuur uit haar arm is verwijderd. De vrouw kwam door nog onbekende oorzaak ten val en raakte daarbij bekneld in de fiets. Door de val is een deel van het stuur in haar arm terecht gekomen.

De hulpdiensten in de regio worden steeds vaker geconfronteerd met ongelukken met elektrische fietsen. Hieronder vindt je een aantal tips voor het gebruik van een elektrische fiets.

Onervarenheid in het verkeer

Vaak maakt de aanschaf van een e-bike het fietsgebruik voor senioren weer mogelijk na jarenlang niet meer gefietst te hebben, bijvoorbeeld vanwege kracht- of conditieverlies. De plotselinge terugkeer in het drukke verkeer kan tot gevaarlijke situaties leiden, omdat men niet alleen het fietsen verleerd is, maar vooral het gedrag in het veel drukker en ingewikkelder geworden verkeer.

TIP 1: Oefen dus eerst geruime tijd op rustige wegen en in rustige straten voordat je de drukte van een stadscentrum opzoekt. Vermijd uiteraard de ochtend- en avondspits, als dat mogelijk is.

Te hoge snelheid

Op een e-bike kan en mag je, zelfs zonder valhelm, 25 km/uur rijden. Dat is de snelheid van een racefietser, dus veel te hard voor een ouder persoon zonder snelheidservaring en met een verminderd reactievermogen. Bovendien als je e-bike erg op een gewone fiets lijkt, onderschatten de andere weggebruikers je snelheid wanneer je rond de 25 km/uur rijdt en dat kan tot gevaarlijke situaties leiden.

TIP 2: Laat de maximum snelheid door de leverancier afstellen op maximaal 20 km/uur, dat is in de meeste omstandigheden snel genoeg (en bij de meeste e-bikes met de zogenaamde ION-technologie ook mogelijk).

TIP 3: Wil je toch 25 km/uur fietsen of is snelheidsvermindering niet af te stellen, draag dan een valhelm.

TIP 4: Draag opvallende kleding of een fluorescerend hesje, vooral bij somber weer, mist of in het donker, dan val je in het verkeer sneller en beter op dan met donkere kleding aan.

TIP 5: Maak in voorrangssituaties altijd oogcontact met andere weggebruikers, dan weet je zeker dat ze je gezien hebben.

Meer inhaalmanoeuvres

Omdat een fietser op een e-bike meestal iets harder rijdt dan de gemiddelde fietser, moet er vaak ingehaald worden. Bij het omkijken vóór dat inhalen kan je balans even verstoord raken, waardoor je meer risico loopt je evenwicht te verliezen en daardoor te vallen. Ook horen andere fietsers je niet van achteren aankomen.

TIP 6: Monteer een achteruitkijkspiegel op je stuur, daardoor hoef je minder vaak om te kijken en voorkom je verrassingen en verstoringen van je balans. Gebruik steeds je bel als je iemand wil inhalen.

Met trapondersteuning door de bocht

Als je een bocht neemt terwijl de motor je fiets extra aandrijft is er een grote kans om je balans te verliezen en daardoor te vallen. Dat risico is nog iets groter als de motor zich in het voorwiel bevindt. Houd dus ruim vóór een bocht de benen stil, waarbij je de trappers in een horizontale positie houdt. Zo voorkom je ook dat je met een pedaal de grond raakt als je een bocht neemt. Want kennelijk wen je er ongemerkt aan om steeds maar te blijven trappen, omdat anders de motorondersteuning wegvalt.

Verminder zo nodig vóór de bocht je snelheid nog extra met je remmen.

TIP 7: Zet de trapondersteuning in de stad en op een bochtig parcours nooit in de hoogste stand en hou bijtijds de benen stil en rem je snelheid voldoende af.

Opstappen met de motor aan

Dit risico lopen gebruikers van een e-bike met bewegingssensor. Zodra de trapper langs die sensor komt wordt de elektromotor gestart. Als dit net gebeurt op het moment dat je aan het opstappen bent, kun je gemakkelijk je evenwicht verliezen en gevaarlijk vallen, want het overige verkeer ziet zo’nval niet aankomen.

TIP 8: Zet bij een e-bike met bewegingssensor de motor pas aan als je veilig en wel op de fiets rijdt en voldoende ruimte vóór je hebt.

Gebruiksaanwijzing

En tot slot: lees de gebruiksaanwijzing goed door en laat je ook goed instrueren door de leverancier, die heeft vast nog meer tips, bijvoorbeeld over een optimaal gebruik van de versnellingen samen met de motor. Oefen dus de bediening goed voordat je gaat fietsen. En maak vóór aanschaf een proefrit waarbij je ook op de veiligheidsaspecten let. Fietsen met trapondersteuning is namelijk toch wel anders dan fietsen zonder, maar vooral ook een stuk gemakkelijker.

Foto’s: Harrie Grijzeels

 

- Advertentie -
Lees ook

Meest Gelezen