Oplichting is van alle tijden, maar de methodes ontwikkelen zich ongeveer net zo snel als de techniek. Burgemeester Greet Buter heeft in haar column op de website van de gemeente deze week haar zorgen geuit over deze ontwikkeling.
Eerder deze maand gaven ook de politie en het Openbaar Ministerie (OM) aan zich ongerust te maken over de toename van nepagenten die steeds vaker toeslaan in Oost-Brabant en meestal kwetsbare mensen als doelwit hebben met hun zogenoemde babbeltrucs.
Echte hermandad
“Gelukkig weten de meeste mensen dat de politie nooit zo te werk gaat en bellen ze per omgaande de echte hermandad”, aldus Buter. Ze zegt zich te verbazen over hoe snel oplichters meegaan met de tijd en benadrukt daarbij dat er zorgen zijn over hoe weerbaar eenieder is tegen deze methodes. “Aan de andere kant klinkt hier en daar het geluid dat we ook moeten opletten dat we niet al onze medemensen gaan wantrouwen”, zegt de burgemeester.
De nepagenten bellen bij mensen aan om te waarschuwen voor zogenaamde inbrekers die actief zouden zijn in de buurt en vragen dan of ze jouw waardevolle spullen in bewaring kunnen nemen. De politie zegt dat agenten nooit vragen om bijvoorbeeld sieraden of een pinpas en pincode af te geven: “Wij waarschuwen dan ook om op dit soort vragen niet in te gaan. Als er iemand met dit soort verhalen voor de deur staat, bel dan direct 112. Wordt er gebeld door iemand die zegt van de politie te zijn, hang dan op en bel zelf met de politie via 0900- 8844.”
Alerte bejaarde
Begin deze week werd dankzij een alerte 85-jarige man uit Veldhoven nog een nepagent opgepakt. De bejaarde man werd gebeld en had door dat hij een nepagent aan de lijn had die hem geld afhandig wilde maken. Daarop schakelde hij de echte politie in, die even later een 16-jarige jongen heeft kunnen aanhouden.
Ook doen criminelen zich regelmatig voor als bankmedewerkers om vervolgens de bankpas en pincode van vaak oudere mensen te ontfutselen. Bij deze zogeheten bankhelpdeskfraude wordt het slachtoffer eerst gebeld door een nepbankmedewerker, die je meldt dat er zogenaamd verdachte transacties op je rekening hebben plaatsgevonden. Om dit op te lossen zegt de nepmedewerker dat een zogenaamde collega van de bank de pas komt ophalen en de pincode nodig heeft. Als de nepbankmedewerker deze in handen heeft, worden vaak nog dezelfde dag op verschillende plaatsen grote bedragen gepind van de rekening van het slachtoffer.
Pinapparaat
Ook zijn er nepbankmedewerkers die aan de deur komen en het met elektronica nog echter laten lijken. Dit gebeurde eind vorig jaar bij 75-jarige vrouw in Helmond. “Op een pinapparaat moest het slachtoffer haar pincode intoetsen om de ‘problemen’ op te lossen. Maar zij wist niet dat er betalingen werden verricht en dat haar rekening werd leeggeplunderd”, aldus de politie.
Die benadrukt dat een echte bank nooit een medewerker thuis langs stuurt om je bankpas, inlogapparaatje voor internetbankieren, pincodes of sieraden af te halen. Je bank vraagt volgens de politie ook nooit aan de telefoon of in een tekstbericht om pincodes, wachtwoorden, beveiligingscodes of om geld over te boeken naar andere rekeningen, ook niet in noodgevallen.
Daarnaast wordt nooit door een bank gevraagd om een bankpas of inlogapparaatje voor internetbankieren per post op te sturen, ook niet via een website en wordt er nooit toegang gevraagd tot je computer of smartphone of om software of apps op je computer, tablet of smartphone te installeren.
Aangifte doen
In het geval je toch in de oplichtingspraktijken bent getrapt, adviseert de politie om direct zelf je bank te bellen en de aanwijzingen van de bankmedewerker te volgen. Verder wordt gevraagd om altijd aangifte te doen via 0900-8844 of op de website van de politie.
Ook burgemeester Buter roept slachtoffers van oplichting op om altijd aangifte te doen: “Oplichters gaan heel slim om met emoties. Het kan ons allemaal een keer overkomen. In dat geval is het belangrijk om er altijd melding van te maken bij de politie. Helaas kan lang niet alles worden opgelost, maar deze meldingen kunnen helpen toekomstige slachtoffers te waarschuwen.”
Lees hier de volledige column van burgemeester Greet Buter.
Foto: Walter van Bussel