Al ruim een jaar geleden luidde Dave van Hattem uit Deurne de noodklok bij de gemeente over de mogelijk gevaarlijke situatie door de slechte toegankelijkheid van het kasteelpark en het terrein van tennisvereniging TC Deurne in geval van calamiteiten. Hij startte op eigen houtje een onderzoek en stuurde het uitgebreide rapport naar de gemeente. Een jaar lang zonder concreet resultaat, maar nu lijkt de gemeente toch zijn adviezen op te gaan volgen.
Want begin deze maand is er een omgevingsvergunning aangevraagd voor het kappen van twee bomen: ‘ten behoeve van een doorgang van een calamiteitenroute op de locatie nabij Haageind 61’, staat er in de aanvraag. Daarnaast worden ook andere aanpassingen genoemd, die duiden op het aanpakken van de door Van Hattem gesignaleerde problemen.
Niet op de hoogte
“Dat is nieuws voor mij”, zegt Dave. “Ik heb nadat ik het rapport vorig jaar aan de gemeente heb gestuurd alleen een keer te horen gekregen dat ze het hadden ontvangen en er naar zouden gaan kijken. Dat de ideeën die ik destijds heb aangedragen nu lijken te worden uitgevoerd, daar was ik nog niet van op de hoogte.”
Aan de ene kant is Dave van Hattem blij dat de gemeente zijn zorgen toch serieus heeft genomen en alsnog tot actie overgaat. Tegelijkertijd vindt hij het vreemd dat hem niet even wordt gemeld dat alle tijd die hij in het onderzoeksrapport heeft gestoken nu zijn vruchten afwerpt. “Dat voelt toch een beetje alsof ze nu de mooie sier willen maken met iemand anders zijn werk”, zegt Van Hattem.
Spoed
Vanwege de ernst van de situatie had Dave zijn onderzoek ook gestuurd naar de Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO). Toen hij ook van deze instantie weinig hoorde en informeerde naar de voortgang, kreeg hij in mei 2022 als antwoord: “Het klopt dat de gemeente in samenwerking met de veiligheidsregio de zaak opgepakt heeft en deze met spoed zal behandelen. Verdere communicatie omtrent het verloop zal via de gemeente verlopen.” Dat is dus volgens van Hattem niet of tenminste te weinig gebeurd: “Als je dan hoort dat het met spoed wordt opgepakt en de gemeente je op de hoogte zal houden, verwacht je toch dat je snel iets hoort. We zijn nu ruim een jaar verder en nu pas blijkt er actie te worden ondernomen op basis van mijn rapport dat er al die tijd heeft gelegen.”
Dave van Hattem testte voor zijn onderzoek zelf met verschillende voertuigen welke wel en niet passen op het enige bruggetje dat toegang geeft tot het gebied. Een middelgrote vrachtwagen moest al gauw vijf keer opnieuw insteken om de draai te kunnen maken en met veel passen en meten lukte het uiteindelijk pas om de brug over te rijden. Een grote brandweerwagen zou dat volgens Van Hattem dus zeker niet lukken.
Doorrijdbreedte
In de aanvraag van de omgevingsvergunning wordt bevestigd wat Dave al concludeerde in zijn onderzoek: ‘Bij het kasteelpark zijn twee bomen die de minimale doorrijdbreedte voor de brandweer en andere hulpdiensten versperren. Om deze calamiteitenroute weer functioneel op orde te krijgen moeten deze twee bomen verwijderd worden’, zo is te lezen in de vergunningsaanvraag.
Dat is niet het enige dat wordt aangepast om ervoor te zorgen dat de toegankelijkheid van het gebied beter wordt voor het geval van calamiteiten. Ook worden volgens de aanvraag de poort en de reling van de brug verbreed en er wordt ongeveer 700 vierkante meter half verharde weg aangelegd voor de voertuigen van hulpdiensten. “Voor een groot deel sluiten die zaken ook aan op de bevindingen die in mijn onderzoek naar voren komen. Super dus dat daar nu iets mee wordt gedaan, want wat nou als iemand een hartaanval krijgt? Of iemand beklemd komt te zitten of er een brand uitbreekt? Dat is ook de reden waarom ik de gemeente ervan op de hoogte heb gesteld met een eigen rapport”, legt Dave uit.
Raadsel
Hoe de gemeente de calamiteitenroute nu precies gaat aanleggen is voor Van Hattem nog een raadsel: “In juli van vorig jaar bleek dat aangrenzend aan het terrein van de tennisvereniging een privéperceel ligt en dat de eigenaar wel wilde meewerken om het kasteelpark beter toegankelijk te maken voor hulpdiensten. Het kan zijn dat ze met hem iets hebben afgesproken. Maar als ik hoor dat in de vergunningsaanvraag staat dat de brug en de reling worden verbreed, lijkt het er meer op dat daar de doorgang komt.”
Omdat het Dave van Hattem aan het hart gaat dat er een oplossing voor het probleem komt, had hij graag gezien dat hij op de hoogte werd gehouden van de ontwikkelingen: “Je steekt er al dat werk in en dan krijg je in eerste instantie al het gevoel dat de gemeente niet blij is dat je je op ‘hun terrein’ begeeft. Daarna wordt dan gelukkig wel toegegeven dat ze in gebreke zijn gebleven en hun verantwoordelijkheid gaan nemen. Maar dan zou ik het logisch vinden dat ik op zijn minst een bericht krijg over hoe het nu afloopt en dat ik niet zoals nu via DMG moet vernemen wat er staat te gebeuren.”
Foto: DeurneWiki/gemeente Deurne