Het NS-station van Deurne dat in 2023 nog werd uitgeroepen tot beste station van Brabant, heeft de eerste plaats af moeten staan aan Heeze. Dat treinstation is dit keer voor het eerst uitgeroepen tot meest gewaardeerde station van onze provincie. Deurne staat dit keer op de derde plaats, na Vierlingsbeek en Heeze. Dat blijkt uit de Stationsbelevingsmonitor 2024. Dit is een onafhankelijk onderzoek dat wordt uitgevoerd door I&O research, in opdracht van de NS en ProRail.
De verschillen tussen de drie stations in de top 3 zijn erg klein. Deurne behaalde in 2023 als rapportcijfer een 7,7 en vorig jaar een 7,6. Datzelfde geldt voor Vierlingsbeek. Het station van Heeze behaalde in 2023 juist een 7,6 en afgelopen jaar een 7,7.
Top 3
Michel Lintermans van Coöperatie Stationspark is ondanks dat Deurne niet meer op nummer 1 staat, tevreden met de uitkomst van het onderzoek: “Natuurlijk is die eerste plaats mooi om te kunnen melden, maar het scheelt allemaal maar heel weinig met de nummers twee en drie. Dat we toch weer in de top 3 staan, geeft wel aan dat we hier goed bezig zijn.”
Al jaren is Lintermans samen met een grote groep vrijwilligers actief om de omgeving van het Deurnese station aantrekkelijker te maken. Dat leverde niet alleen twee keer de titel ‘Beste station van Brabant’ op, maar ook twee onderscheidingen bij de Britse verkiezing van Community Rail Network.
Opgefleurd
In Deurne is het station en het gebied eromheen de afgelopen jaren opgefleurd met onder andere de realisatie van een muurschildering met bekende Deurnenaren, een watertappunt, elektrische fietspomp en een schaak- en damtafel. Daarnaast is een paneel met de songtekst van ‘Tijd Genoeg’ van Ernst Jansz geplaatst en kreeg het beeld van Joep Coppens een nieuwe, meer prominente plek.
Verder heeft de naast het spoor gelegen moestuin een dubbele functie. “Het zorgt voor meer groen in de omgeving, maar het biedt ook gelegenheid aan mensen die een afstand hebben tot de arbeidsmarkt om mee te kunnen doen”, legt Lintermans uit. “Hiermee maken we de buurt mooier en socialer.” Ook heeft Deurne inmiddels al jarenlang de goed gewaardeerde stationsrestauratie Daily Deurne, die ook bijdraagt aan de prettige omgeving op het Deurnese station. Begin volgende maand viert de horecagelegenheid haar 10-jarig bestaan met speciale acties voor klanten.
Nummer 1
Of Deurne de eerste plek op de ranglijst volgende keer weet te heroveren is voor Michel Lintermans niet het allerbelangrijkste: “Het gaat er vooral om dat mensen de verbeteringen en activiteiten waarderen, daar doe je het in eerste instantie voor. De reacties die wij krijgen zijn altijd heel positief. Zowel reizigers als inwoners zijn blij met onze inspanningen.”
Toch denkt Lintermans dat er wel degelijk een kans in zit dat station Deurne weer op de nummer 1-positie terugkeert: “Er staan dit jaar weer heel veel leuke nieuwe dingen te gebeuren. We gaan bijvoorbeeld in onze moestuin workshops geven en er komt weer een Spoormarkt, net als afgelopen jaar. Ook ben ik bezig om te proberen een smalspoorlocomotief naar Deurne te krijgen. Dat zou een hele mooie verwijzing zijn naar het turf-verleden van onze gemeente.”
Aanpassingen
Dat het station van Heeze dit keer als beste van Brabant uit de bus komt, heeft volgens de onderzoekers onder meer te maken met een aantal aanpassingen op de locatie. “Het stationsgebouw is opgeknapt, de tunnel is aangepakt en er is nieuw stationsmeubilair. Daarnaast is er een nieuw OV-fietspunt gekomen”, zegt NS-woordvoerder Arno Leblanc. “Het afgelopen jaar zien we dat de informatievoorziening goed wordt beoordeeld en dat het station als veilig en schoon wordt ervaren.”
Boxmeer is de grootste stijger van Brabant. Volgens het onderzoek wordt het wachten op dit station uit 1883 als comfortabel ervaren. De bevraagde reizigers geven aan dat dit onder andere te danken is aan een lokale winkel en een cafetaria met vriendelijk personeel. Het station is volgens hen overzichtelijk en er is genoeg ruimte.
Meer groen
Lage Zwaluwe staat in onze provincie, maar ook landelijk net als vorig jaar onderaan. Met een 4,8 scoort het station wel hoger dan vorig jaar, maar nog altijd onvoldoende. “Ondanks dat het perron vernieuwd is en er LED-verlichting gehangen is, blijft het station er last van houden dat het op afstand tot het dorp ligt en naast de snelweg. Komend jaar komt er nieuw stationsmeubilair en worden de vaste trappen vervangen. Daarnaast willen we kijken of er meer groen rond het station aan te brengen is.”
Voor het onderzoek werd afgelopen jaar aan ruim 84.000 reizigers gevraagd wat zij van hun station vonden. NS en ProRail voeren dit onderzoek elk jaar uit om te weten hoe reizigers over de stations denken en om inzichtelijk te maken waar nog verbeteringen doorgevoerd kunnen worden.
Foto’s: Josanne van der Heijden/Coöperatie Stationspark