Door de aanhoudende vertraging in productie bij Ebusco heeft de busfabrikant uit Deurne maandag gemeld dat de verwachte omzet van meer dan 325 miljoen niet zal worden gehaald in combinatie met een positief bedrijfsresultaat.
Eerder dit jaar paste Ebusco haar organisatiestructuur aan om duidelijkere rollen en verantwoordelijkheden te creëren. Roald Dogge startte deze maand als COO en Michiel Peters wordt op dit moment ingewerkt om als Co-CEO en voorzitter van het Executive Team oprichter en CEO Peter Bijvelds bij Ebusco te ondersteunen.
Vertraagde productie
“Hoewel we de eerste positieve resultaten zien van de genomen managementacties, heeft de overgang van het assemblageproces en de logistieke stromen naar contractfabrikanten te maken gehad met inefficiënties bij het opstarten”, meldt de bussenbouwer. Door de problemen is de productie vertraagd ten opzichte van het oorspronkelijke plan en het zal volgens Ebusco de rest van 2024 duren voordat de strubbelingen zijn opgelost.
Ook in de eigen productiefaciliteit in Deurne wordt de voltooiing van bussen nog steeds beïnvloed door inefficiënties die de fabrieksproductie vertragen. Naast impact op de omzet heeft dit ook gevolgen voor het kostenreductieprogramma dat Ebusco hierdoor nog niet volledig kon uitvoeren. “Het inhaaleffect in de tweede helft van dit jaar zal niet voldoende zijn om de lager dan verwachte besparingen in de eerste helft van 2024 te compenseren”, aldus Ebusco.
Bijna voltooid
Om deze tegenslagen het hoofd te bieden heeft de bussenbouwer de beslissing genomen om prioriteit te geven aan klantorders waarvan de elektrische bussen nu op de assemblagelijnen staan en bij de Pre Delivery Inspection (PDI). Zo wil Ebusco zich concentreren op de maximale leveringssnelheid van bussen die bijna voltooid zijn.
Daarnaast is het Executive Team van het Deurnese bedrijf bezig met het in kaart brengen van aanvullende kostenbesparingen bovenop de eerdere plannen. “Onder leiding van Michiel Peters is een start gemaakt met het verfijnen van de middellange- en langetermijnstrategie die tijdens de Capital Markets Day in november 2024 zal worden gepresenteerd”, aldus Ebusco.
Assemblagetijd
De busfabrikant zegt dat de keuze voor de nieuwe strategie van het werken met contractfabrikanten de juiste is gebleken, omdat er hierdoor een versnelling van de assemblagetijd is bereikt: “Het aantal geleverde bussen is dit jaar gestegen tot 90 tegenover 66 in de eerste helft van 2023 en zal naar verwachting in de tweede helft van het jaar toenemen.”
Op basis van een eerste resultatenbeoordeling van de eerste maanden van 2024 en de operationele planning voor de rest van het jaar, concludeert het Executive Team van Ebusco dat de acties die in de afgelopen twaalf maanden zijn ondernomen hun vruchten afwerpen. Het bedrijf meldt dat vooral door de prestaties van de 3.0-bussen er voldoende marktvraag is om de productie van Ebusco tot ver in 2025 te plannen.
Foto: Ebusco