10.4 C
Deurne
vrijdag 11 oktober 2024
TOP-BANNER-ANIM-3-SEC
Home- DeurneGeluidsoverlast een van de grootste bezwaren voor heropening Vliegbasis de Peel

Geluidsoverlast een van de grootste bezwaren voor heropening Vliegbasis de Peel

De informatieavond die gisteren gehouden werd in het Gerardushuis in Deurne trok meer dan 100 belangstellenden die bezorgd zijn over het heropenen van vliegbasis de Peel. Deze bijeenkomst is eerder georganiseerd in Merselo en zal ook nog in Milheeze en Bakel te bezoeken zijn.  

Oprichter Boudewijn Sterk gaf tijdens de opening van de avond duidelijk aan; ‘Wij zijn geen stichting of actiegroep, wij willen mensen informeren. Op deze manier krijgen de mensen de keus om zelf bezwaar te maken bij de Raad van Staten.’  Tijdens het verloop van de avond werd duidelijk waarom je bezwaar zou willen maken.

Werkgroep
Boudewijn, zelf afkomstig uit het Limburgse Merselo, heeft samen met zijn vrouw de werkgroep opgezet. In de dorpen die rond de vliegbasis liggen heeft hij een ‘vertegenwoordiger’ van de werkgroep zitten om hun medebewoners te informeren. De werkgroep heeft ook een website die bedoeld is voor het geven en verzamelen van informatie aan de omwonenden.

Nederlandse stichting Geluidshinder
De NSG heeft als doel geluidshinder in Nederland te voorkomen en te bestrijden. De onafhankelijke, ongebonden organisatie informeert en adviseert onder andere overheden en organisaties. Directeur Erik Roelofsen maakte tijdens zijn presentatie duidelijk wat geluidsoverlast met een mens kan doen.

Gezondheid
Geluidshinder heeft veel invloed op de gezondheid. De risicofactoren kunnen de gezonde levensjaren namelijk aanzienlijk verminderen. Behalve dat het kan zorgen voor minder concentratie, kan het ook zorgen voor slaapstoring en zelfs een hoge bloeddruk. Statistisch gezien komen meer mensen te overlijden aan geluidshinder dan aan verkeersongevallen.

Decibel
Bij opening van Vliegbasis de Peel zullen er voornamelijk oefeningen gedaan worden met straaljagers. Dit brengt geluid met zich mee wat berekend wordt in decibel, afgekort als Db(A). Volgens berekeningen wordt bijvoorbeeld 100 dB(A) gezien als heel luid. Een F16 produceert ongeveer 102 dB(A) en een F35 ongeveer 110dB(A). Het verschil hiertussen is slechts acht dB(A), maar als je het omzet naar een aantal straaljagers ligt het anders. Dan is het een verschil van 10 of 80 straaljagers die overvliegen.

Hoeveel decibel een F35 produceert is te horen in een filmpje uit een reportage van Een Vandaag eind vorig jaar bij vliegbasis Leeuwarden. Lees verder onder onder de video

Ingrijpende ruimtelijke projecten
Walter Manshanden vertelde dat een Maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA) een goed hulpmiddel is om in te zetten bij nemen van besluiten over ingrijpende ruimtelijke projecten. In dit geval het heropenen van Vliegbasis de Peel wat veel gevolgen heeft voor burgers en het milieu. In zijn presentatie liet Manshanden deze getallen zien voor wat betreft klimaat, luchtverontreiniging en geluid.

Bezwaar
Het laatste deel van de avond was vooral gericht op die mensen die bezwaar willen maken tegen de ingebruikname van de vliegbasis. De werkgroep heeft hiervoor de handen ineengeslagen met advocaten van Achmea en het Somerens advocatenkantoor Sumrin. De advocaten van Achmea kunnen mensen begeleiden die rechtsbijstand verzekerd zijn. Sumrin komt op voor de mensen zonder rechtsbijstand. Rietje Obers van Sumrin benadrukte het belang van hun hulp, omdat ze de knowhow en deskundigheid in dit proces hebben.

foto’s: Josanne van der Heijden

- Advertentie -
Lees ook

Meest Gelezen