17.7 C
Deurne
donderdag 2 mei 2024
Home- DeurneGroen licht voor spoorwegtunnel Binderendreef; Raad van State veegt bezwaren omwonenden van...

Groen licht voor spoorwegtunnel Binderendreef; Raad van State veegt bezwaren omwonenden van tafel

De tunnel onder het spoor aan de Binderendreef in Deurne mag worden aangelegd. De Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State heeft de bezwaren van omwonenden woensdagochtend ongegrond verklaard. Hiermee komt een einde aan jarenlang getouwtrek over de aanleg van de tunnel, waarmee gemeente de doorstroming en verkeersveiligheid wil verbeteren in Deurne.

De omwonenden die naar de Raad van State stapten, maakten zich zorgen over de toename van het verkeer over de weg die door hun wijk loopt. De berekeningen die de gemeente heeft gemaakt, geven volgens hen een onjuist beeld. Ook hadden ze zorgen over bodemvervuiling op de plek waar de metaalfabriek van Te Strake heeft gestaan en wat voor gevolgen de aanleg van de tunnel heeft op verdere verspreiding van de vervuiling.

Sluipverkeer
Er is nu veel al sluipverkeer volgens de bewoners: “Van Venray rijden nu dagelijks grote aantallen auto’s over de N270 via de Binderendreef naar de A67 in beide richtingen. Als er nu al grote zorgen zijn over de veiligheid en leefbaarheid in de omgeving, dan nemen deze zorgen alleen maar toe met de aanleg van de spoortunnel.”

Uit het verkeersonderzoek van Bureau Goudappel is gebleken dat de komst van een spoortunnel er voor zal zorgen dat de verkeersintensiteit op de Binderendreef kan oplopen tot 17.000 auto’s per dag; de maximale intensiteit ligt op 18.000. Advocaten van de omwonenden stellen dat bij die berekening geen rekening is gehouden met toekomstige ontwikkelingen en een nog verdere groei van het verkeer: “Terwijl de bedoeling wel is dat de spoortunnel voor minimaal 100 jaar blijft bestaan.”

Corona
De vrees is dat ook de aanleg van een nieuwbouwwijk met 1800 woningen en de verplaatsing van de Praxis en Welkoop naar het industrieterrein Binderendreef Zuid zullen zorgen voor meer verkeer. Daarnaast zijn volgens de omwonenden de uitbreiding van de ORO en de verbreding van de N270 niet meegenomen in de berekeningen.

Eind maart 2021 heeft er naar aanleiding van input van wijkbewoners een extra telling plaatsgevonden om de verkeersintensiteit op de Helmondseweg-West te meten maar er is toen volgens de omwonenden geen rekening gehouden met een minder aantal verkeersbewegingen door corona en het thuiswerkadvies.

Geluidsoverlast
Ook waren omwonenden bezorgd over toenemende geluidsoverlast door de komst van de spoortunnel en de verbreding van de N270. Door de ontwikkelingsplannen bij NOBIS in Asten verwachten zij ook dat er meer vrachtverkeer over de Binderendreef gaat rijden. Het akoestisch onderzoek is volgens de bewoners te veel beperkt gebleven tot het gebied net buiten de Spoortunnel en zou geen rekening houden met de geluidseffecten voor de woonwijken aan de Binderendreef.

Om tegemoet te komen aan deze zorgen, kwam de gemeente met een pakket maatregelen om de omwonenden gerust te stellen. Wethouder Helm Verhees gaf destijds aan in een interview op DMG Radio: “We hebben opnieuw gekeken of we alles wel goed hebben gedaan. Er is duidelijk een verkeers-issue op die plek en dan moeten we gewoon investeren om dat beter te maken.” Daarom trok Deurne 500.000 euro uit om de mogelijke toekomstige groei van geluidsoverlast tegen te gaan en de rotondes veiliger te maken.

2026
Ondanks alle zorgen van de omwonenden, oordeelde de hoogste rechter woensdag dat al hun beroepen ongegrond zijn en de tunnel mag worden aangelegd. Het zal overigens nog wel even duren voordat de eerste schop ook echt de grond ingaat, want de aanleg van de spoortunnel kan pas op zijn vroegst beginnen in 2026. Dit komt doordat ProRail dan pas kan aangeven wanneer de werkzaamheden en een treinvrije periode kunnen plaatsvinden. De planning was oorspronkelijk dat de aanleg van de tunnel al in het najaar van 2021 klaar zou zijn.

Lees ook:

Foto’s: gemeente Deurne

- Advertentie -
Lees ook

Meest Gelezen