6 C
Deurne
woensdag 30 november 2022
Home- DeurneHogere snelheid op randwegen is beter maar duur

Hogere snelheid op randwegen is beter maar duur

Het is beter om de snelheid op de randwegen te verhogen van vijftig naar zeventig kilometer per uur, blijkt uit onderzoek dat de Gemeente Deurne liet verrichten. Het onderzoek richtte zich op de Theo van Doesburgstraat, het Knoflookpad, een gedeelte van de Vlierdensedreef en de Binderendreef. Wel zijn de bijkomende kosten een dik half miljoen euro.

Snelheid op randwegen in DeurneOm precies te zijn: de noodzakelijke aanpassingen aan de wegen worden geschat op 435.000 euro; daar komen nog kosten voor geluidwerende maatregelen voor in totaal dertien huizen bij. Hoe hoog die bedragen exact uitvallen wordt nu bekeken. De gemeente weegt de voors en tegens van de verhoging van de snelheidslimieten op de randwegen tegen elkaar af en zal tijdens de begroting een besluit nemen. De gemeente Deurne heeft dit jaar een begroting van 81,1 miljoen euro aan inkomsten en zal 81,6 miljoen uitgeven –  zie Begroting Deurne in oogopslag.

Beter voor centrum
Zeventig rijden op de randwegen van Deurne heeft een gunstig effect op de doorstroming en de verkeersdruk in het centrum. Burgemeester en wethouders lieten onlangs een groot verkeersonderzoek doen naar de effecten van een snelheidsverhoging. Daarbij werd rekening gehouden met de nog aan te leggen spoortunnel bij de Binderendreef.
Conclusie is dat het logisch is om op de randwegen tussen Industrieweg en Theo van Doesburgstraat de snelheid te verhogen van 50 naar 70 km per uur. De effecten zijn positief omdat ‘hierdoor de wegen beter gebruikt worden en op andere wegen in de kern van Deurne het verkeer afneemt’. Ook daalt het totaal aantal mensen dat last heeft van ernstige geluidhinder. Daarnaast hebben de knoflookpadden volgens de onderzoekers geen last van de verhoging.

Advies onderzoek
Aangeraden wordt verder om de snelheid van vijftig kilometer per uur op de Theo van Doesburgstraat en het deel van de Binderendreef tussen Industrieweg en N270 in stand te laten. Dit omdat daar een hogere snelheid geen zin heeft: de afstand tussen de rotondes is er te klein. Ook ligt een deel van de weg dichtbij woningen. Vorig jaar was dit onderzoek gestart.

- Advertentie -
Lees ook

Meest Gelezen