Criminelen op internet proberen op dit moment misbruik te maken van mensen die hopen op een energietoeslag. In de regio zijn verschillende meldingen gemaakt van de valse email die zogenaamd komt van DigiD of MijnOverheid, met als onderwerp: ‘Herinnering! Uw energietoeslag staat klaar!’
De manier van internetoplichting is niet nieuw maar omdat de criminelen nu inspelen op de actualiteit en misbruik maken van de financiële zorgen die veel mensen hebben, is volgens experts de kans dat de oplichting slaagt groter. Ook wordt erbij deze vorm van oplichting gebeld naar het slachtoffer door een zogenaamde bankmedewerker die uiteindelijk probeert de pincode van het slachtoffer te ontfutselen.
Energietoeslag
De oplichtingstruc is in basis hetzelfde als andere nepmails die worden gestuurd met de huisstijl van MijnOverheid. Ook bij deze specifieke mail lijkt het bericht afkomstig te zijn van de echte overheid en wordt er in gemeld dat je energietoeslag klaarstaat. In de mail staat een link die niet leidt naar de echte website van mijn MijnOverheid maar naar een omgeving die door de internetcriminelen is nagebootst en lijkt op de echte website. Overigens stuurt de échte MijnOverheid nooit e-mails met links waar je op moet klikken.
Nepsite
De nepmail begint met de tekst: “Er staat een document klaar in uw Berichtenbox omtrent een energietoeslag. Ga naar MijnOverheid om het bericht te bekijken.” Als je vervolgens op de links klikt in de valse mail kom je dus terecht op een nepsite in de huisstijl van MijnOverheid.
Persoonlijke gegevens
Daar staat een aanvraagformulier voor de zogenaamde energietoeslag en moet je een aantal persoonlijke gegevens invullen zoals je voor- en achternaam, telefoonnummer, adres, geboortedatum en je rekeningnummer. Maar daar houdt deze oplichtingstruc nog niet op. De internetcriminelen hebben nu alle persoonlijke informatie van je maar hebben nog geen toegang tot je bankrekening.
Zogenaamde bankmedewerker
Omdat je ook je telefoonnummer en je rekeningnummer hebt ingevuld op de nepsite, wordt je even later gebeld door een zogenaamde bankmedewerker die in werkelijkheid een oplichter is die nu al jouw persoonlijke informatie heeft. Deze persoon vertelt je dat hij of zij van een fraudeafdeling is van jouw bank en dat er verdachte transacties hebben plaatsgevonden op jouw rekening.
Vertrouwen winnen
De zogenaamde bankmedewerker benadrukt daarbij dat hij of zij jou juist probeert te behoeden voor oplichting en zegt dat het belangrijk is dat er zo snel mogelijk wordt gehandeld om te voorkomen dat er nog meer geld van je rekening wordt weggesluisd. Daarbij noemt de persoon om je vertrouwen te winnen ook allerlei persoonlijke informatie over jou. Die gegevens kloppen ook allemaal want die heb je immers net zelf via de nepsite aan hem of haar toegestuurd.
Pincode
Daarna vraagt de ‘bankmedewerker’ om je pincode zodat hij of zij je rekening zogenaamd kan blokkeren om verdere verdachte transacties te voorkomen. In werkelijkheid heeft de oplichter op dat moment toegang tot je rekening en zal deze beginnen met het leegtrekken van de bankrekening. Banken benadrukken dat zei nooit zullen vragen om een pincode en dat in het geval dit wel gebeurt het altijd om een oplichter gaat. Meer informatie over de valse mail vind je op: https://www.fraudehelpdesk.nl/valse-email/herinnering-uw-energietoeslag-staat-klaar/.
De valse mail die in omloop is, bevat de volgende tekst: