Leerlingen uit groep 7 en 8 van basisschool de Aventurijn in Deurne die in de Prodas-Kinderraad zitten, zijn dinsdag gestart met een onderzoek voor Stichting Leergeld. De organisatie wil graag alle kinderen bereiken in gezinnen waar het financieel moeilijk gaat.
Op dit moment worden ongeveer 350 kinderen door Stichting Leergeld geholpen; volgens cijfers van het CBS zouden ongeveer 500 kinderen in de gemeente Deurne in aanmerking kunnen komen voor ondersteuning. De leerlingen van de Aventurijn gaan nu onderzoeken hoe alle kinderen die opgroeien in gezinnen met geldzorgen, toch mee kunnen doen.
Modeshow
Afgelopen dinsdag gaf de Stichting Leergeld officieel de opdracht voor het onderzoek aan de Kinderraad. Een deel van de leerlingen deed onderzoek bij de Kledingbank in Deurne, daar konden ze zelf rondkijken en onder meer samen een modeshow verzorgen. Het andere deel van de Kinderraad bezocht de Voedselbank in Deurne.
Brabander van het Jaar
Daarnaast gaan de kinderen in gesprek met onder andere ervaringsdeskundige Ans van den Broek die afgelopen jaar Brabander van het Jaar werd. Zij deelt haar ervaringen met de kinderraad. Ook komt de gemeente Deurne uitleg geven aan de kinderen over de aanpak vanuit de gemeente en de Rabobank verzorgt een bijeenkomst waarbij de Kinderraad van alles zal leren over financiën.
Presentatie
Met al deze informatie gaan de leerlingen van de Aventurijn aan de slag om goede adviezen te kunnen geven tijdens de presentatie van hun ideeën op dinsdag 5 april in het Cultuurcentrum in Deurne. Hierbij zal de Kinderraad in gesprek gaan met onder meer Stichting Leergeld, Gemeente Deurne, de Rabobank en Global Goals. Tot slot vindt er een terugkoppeling plaats, waarbij Stichting Leergeld samen met de gemeente en de Rabobank zullen vertellen met welke adviezen van de kinderen zij ook daadwerkelijk aan de slag gaan.
De Kinderraad van Prodas gaat al sinds 2018 in de regio aan de slag met uitdagingen van bedrijven, organisaties en gemeenten. Het idee werd eerder door prinses Laurentien op landelijk niveau geïntroduceerd. Multinationals als Ahold en KLM werken ook met zo’n kinderraad omdat ze goed zijn in creatief denken en het bedenken van ‘out of the box’ oplossingen.