Elektrische busfabrikant Ebusco uit Deurne heeft in de eerste helft van dit jaar haar omzet flink zien stijgen naar ruim 37,1 miljoen euro, zeven keer zoveel als in dezelfde periode vorig jaar. Ook de brutowinst is daardoor gestegen naar 6 miljoen euro, die in dezelfde periode vorig jaar 300.000 euro bedroeg.
De gunstige cijfers van het Deurnese bedrijf zijn vooral te danken aan het grote aantal nieuwe orders dat in de tweede helft van 2021 is binnengekomen. Oprichter en CEO van Ebusco, Peter Bijvelds licht toe: “De prestaties van Ebusco waren zeer bemoedigend met vooral een sterke orderintake tot nu toe. Naast het grote raamcontract van Deutsche Bahn dat in april werd aangekondigd, verwelkomden we nieuwe klanten in Zweden en Spanje.”
Meer werknemers
De topman van Ebusco zegt dat het bedrijf voortdurend in ontwikkeling blijft: “ We zetten ook de uitbreiding van ons bedrijf voort, zoals blijkt uit de groei van het personeelsbestand ondanks de krappe arbeidsmarkt. Hoewel we erkennen dat dit ten koste gaat van de winstgevendheid op korte termijn, blijven we investeren om te anticiperen op toekomstige groei en om zowel bestaande als nieuwe klanten optimaal van dienst te zijn.” Omdat Ebusco verwacht dat er een forse marktgroei aan komt, is het aantal werknemers al opgeschaald van 221 naar 492.
Frankrijk
Om aan de toekomstige vraag te voldoen, gaat Ebusco binnenkort ook bussen in Frankrijk produceren in een eigen fabriek. “ Een belangrijke stap in onze expansiestrategie was de intentieverklaring die we in juli ondertekenden voor een productiefaciliteit in de stad Rouen, Frankrijk. De lokale productie- en assemblagefaciliteit moet ons in staat stellen om aan de groeiende vraag naar onze Ebusco 3.0-bussen te voldoen en onze positie op de Franse en Zuid-Europese markt te verbeteren”, vertelt Bijvelds.
Transportkosten
Ebusco heeft net als veel andere bedrijven te maken met sterk gestegen kosten door hogere inkoopkosten voor grondstoffen, maar ook voor het transport. CEO Bijvelds legt uit: “ Vooruitkijkend, zoals we al eerder hebben gezegd, zijn we niet immuun voor de geopolitieke onzekerheid en de aanhoudende druk op de wereldwijde toeleveringsketen. De onzekerheid in de supply chain houdt aan, we hebben te maken met vertraagde leveringen en hogere kosten. We doen er alles aan om ons aan de afgesproken leveringstermijnen met onze klanten te houden, wat bijvoorbeeld leidt tot hogere transportkosten wanneer onderdelen door de lucht worden geleverd in plaats van over zee.”
Forse omzetstijging
Bijvelds is positief over de verwachtingen voor dit jaar: “Ondanks deze onzekerheden herhaalt het management dat op basis van de orderintake, aanbestedingsactiviteit en verwachte verzendingen en leveringen naar verwachting zullen resulteren in een forse omzetstijging in 2022, ervan uitgaande dat de huidige geopolitieke, supply chain- en COVID-19-situatie niet verder verslechtert.”