Kunstschilder Roos Sluis uit Neerkant heeft ze zichzelf uitgedaagd om dertig dagen op rij een schilderij van een huisdier of paard te maken. De totstandkoming van ieder kunstwerk dat ze schildert tijdens deze challenge, wordt door middel van een timelapse-video vastgelegd en gedeeld met haar volgers op LinkedIn, Instagram en Facebook.
Ze is nu over de helft van haar uitdaging waarbij ze haar werk telkens in een video opneemt die bestaat uit verschillende filmfragmentjes. Deze beelden zijn vervolgens achter elkaar geplakt en worden in een hoge snelheid afgespeeld. Dat geeft een bepaald effect en zorgt er volgens Roos voor dat er veranderingen te zien zijn die men anders niet zou opmerken.
Tekst gaat verder onder de video.
View this post on Instagram
Roer om
Sluis is niet altijd fulltime bezig geweest met de schilderkunst. Ze had een goedlopend detacheringsbureau voor IT-personeel in Eindhoven. Ook bracht ze met haar zakenpartner JobTalk op de markt. Een soort Tinder om werkzoekenden en werkgevers sneller en beter aan elkaar te koppelen, waarmee ze zelfs landelijk en internationaal het nieuws haalde. Maar in 2020, midden in de coronacrisis, gooide Roos het roer om en sloeg ze aan het schilderen
Voor de challenge waar Sluis nu mee bezig is, raakte ze geïnspireerd door een Amerikaanse kunstenares die dit ook heeft gedaan. Enerzijds omdat de stijl van die schilder haar aansprak en anderzijds omdat ze het een goede oefening vond om ‘losser’ te gaan werken. Ze ziet deze uitdaging tegelijkertijd als een mooie gelegenheid om bepaalde technieken uit te proberen. In aanloop naar de kerstdagen wil Sluis deze challenge mogelijk nog een keer wil doen.
“Het is nu ook voor kunstenaars komkommertijd. Mensen zijn meer bezig met barbecueën en op het terras zitten dan hun interieur. Ik wil tegen de feestdagen in december wel goed beslagen ten ijs komen, dus deze challenge is een mooie oefening waarbij nog niet alles meteen goed ging. Zo ben ik weleens vergeten om de video aan te zetten. Of halverwege stopte de opname opeens. Ik heb ook eens gehad dat mijn batterij leeg was. Daar leer ik ook weer van”, vertelt Sluis.
Voor herhaling vatbaar
Toch is de Neerkantse zeker positief over het effect van de challenge: “Ik ben zelf verslaafd aan het kijken van filmpjes op sociale media van hoe mensen schilderijen maken. Daar kan ik uren naar kijken. Ik ben zelf een heel doorsnee type, dus als ik dat leuk vind dan zijn er ook genoeg anderen die daarvan genieten.”
Als ze de uitdaging nog een keer aangaat wil Sluis het liefst portretten van mensen schilderen. “Dat is alleen wel wat lastiger. Dierenportretten zijn vaak makkelijker. Dus ik moet even kijken of het realistisch is om elke dag een portret te schilderen.” En een andere droom die Sluis heeft? “Ik zou in mijn leven nog wel eens keer een grote tentoonstelling in een bekend museum willen hebben van mijn werk en er wereldberoemd mee worden.”
Amerika
Haar eerste voetstappen in de kunst zette ze tijdens haar kunstopleiding in Amerika. Als 17-jarige stak ze de oceaan over als uitwisselingsstudent. Eenmaal terug in Nederland wilde ze graag naar de kunstacademie om fotografie te studeren. Ze werd echter aangenomen voor schilderen, iets waar haar ambitie toen nog niet lag. En het algemene beeld was volgens haar ook dat er met kunst geen droog brood te verdienen was.
Ze volgde daarom een marketing- en salesopleiding. Die studierichting en werkervaring komen ook in haar schilderwerk toch goed van pas. “Ik ben echt geen exceptionele kunstenaar. Er zijn er die veel beter zijn dan ik. Alleen als je je kunst niet kunt verkopen, dan heb je er niks aan. Ik denk dat mijn kracht is dat ik wel die marketing-, sales en ondernemersachtergrond heb”, aldus Sluis.
Haar kunst wordt omschreven als kleurrijk, waarbij de focus ligt op portretten van mensen en dieren, veelal paarden. “Omdat ik bijna mijn hele volwassen leven paarden heb gehad, zijn zij een grote inspiratiebron voor mij. Als jong meisje schilderde ik al paarden op de manege om zo mijn lesgeld te verdienen”, vertelt Roos.
James Bond
In de kunstwereld is een goed netwerk erg belangrijk. “Ik ben echt niet de Nicky Tutorial van de kunst. En ik ben zeker niet wereldberoemd. Wel heb ik een groot netwerk, zoals in Amerika omdat ik daar zelf gewoond heb. Dat is en blijft best bijzonder: dat een meisje uit Neerkant een hoop van haar werk heeft hangen in Amerika”, zegt Sluis.
Ze heeft ook een bijzonder verhaal over een schilderij in Zwitserland. “Een van de James Bond-films met Sean Connery in de hoofdrol is opgenomen in Zwitserland. Ik heb één van de eerste scènes uit de film nageschilderd. Op een gegeven moment werd ik benaderd door een vrouw uit Vreeland aan de Vecht naar aanleiding van een post van mij op Facebook. Zij bezit het appartement in Zwitserland waarin de filmscène plaatsvond die ik heb geschilderd. Zij wilde mijn schilderij graag kopen en nu hangt het daar aan de muur. Bizar.”
Creativiteit
Toch is voor Sluis niet alleen jezelf op de kaart zetten belangrijk, creativiteit is minstens zo essentieel voor haar: “Die komt vanzelf. Mijn standaard gedachte is hoe we dingen leuker en makkelijker kunnen maken.” Spijt over haar keuze om als professioneel kunstenaar verder te gaan heeft Roos niet: “Sinds ik bedrijfsmatig schilder, heb ik niet het gevoel dat ik aan het werk ben. Bij andere bedrijven heb ik dat wel gehad. Nu mag ik elke dag lekker schilderen.”
Foto’s: Roos Sluis