Aan de doorlopende leerlijn die Museum De Wieger in september is gestart voor basisscholen doen inmiddels 58 klassen met ongeveer 1400 kinderen mee, waarbij ze gebruikmaken van een aantal nieuwe educatieve programma’s.
Voor de ontwikkeling hiervan werd nauw samengewerkt met de scholen. Er werden gesprekken gevoerd met alle bovenbouwdocenten en enquêtes onder hen uitgevoerd. Op deze manier wil De Wieger haar programma’s zo optimaal mogelijk aan laten sluiten bij het onderwijs op de scholen. Het museum meldt dat de leerlijn met de twee bovenbouwprogramma’s nog niet compleet is: “In 2024 zullen ook twee programma’s ontwikkeld worden voor de onderbouwklassen. In september volgend jaar worden deze programma’s geïntroduceerd.”
Verdwenen kwasten
Voor groep 5/6 ontwikkelden educatiemedewerkers het programma ‘Het mysterie van de verdwenen kwasten’. In samenwerking met illustrator Imke Geertman-Meeusen is het kinderboek ‘Als je van rare kwasten houdt’ gemaakt. Het vertelt het verhaal van Hendrik Wiegersma en De Wieger en is gevuld met veel illustraties. Het boek is bedoeld als voorbereidend lesmateriaal en eindigt met het mysterie van de verdwenen kwasten. Er zit ook een interactief onderdeel in het programma, waarbij de kinderen worden opgeroepen om te komen helpen met het terugvinden van de verdwenen kwasten van Hendrik Wiegersma.
Voor de leerlingen van groep 7/8 staat in het schoolprogramma leren kijken naar kunst centraal. “Alles draait om je mening leren vormen en delen met je klasgenoten. De kinderen geven hun mening over stellingen, kijken door andermans ogen naar kunstwerken, voorspellen de toekomst van de collectie en spelen het XL ‘Wie is het?’-spel”, aldus De Wieger.
Vier programma’s
De educatieve programma’s zijn tot stand gekomen met steun van het Fonds voor Cultuurparticipatie, Stichting Tiny en Anny van Doorne Fonds en Cultuur Educatie met Kwaliteit (CmK). Hiermee was het voor Museum De Wieger mogelijk om vier vaste educatieve programma’s samen te stellen, die goed aansluiten bij de scholen in de regio en die het erfgoed van De Wieger toegankelijk maken voor kinderen. De programma’s zijn ontwikkeld door programmamaker Isa van Berlo en educatief medewerker Gemma Rakels.
Imke Geertman-Meeusen verzorgde de huisstijl van het educatieve programma en de illustraties. Lasersnijwerkplaats Laserbeest realiseerde het kinderboek en het XL ‘Wie is het?’-spel. De vrijwilligers en museumdocenten van De Wieger zorgen voor de praktisch uitvoering van de schoolprogramma’s.
Foto’s: Wendy van der Wallen