8.8 C
Deurne
maandag 2 december 2024
TOP-BANNER-ANIM-3-SEC
Home- DeurneOmzet Ebusco bijna vervijfvoudigd maar busfabrikant schroeft winstdoel terug tot 25 procent

Omzet Ebusco bijna vervijfvoudigd maar busfabrikant schroeft winstdoel terug tot 25 procent

De omzet van elektrische busfabrikant Ebusco uit Deurne is afgelopen jaar bijna vervijfvoudigd tot 111,6 miljoen euro. Toch schroeft het bedrijf van Peter Bijvelds het winstdoel terug tot 20 à 25 procent. Ondanks een vertraagde levering van bestelde bussen liep de omzet op, maar ook het nettoverlies steeg van 26,8 miljoen euro in 2021 tot 32,2 miljoen euro op dit moment.

Het Deurnese Ebusco heeft daarnaast haar doelstelling voor de winstgevendheid voor de middellange termijn teruggeschroefd. Dat is het gevolg van aanhoudende problemen in de aanlevering. “Gezien de verstoringen in de toeleveringsketen en de inflatie vinden we het op dit moment verstandiger om onze winstgevendheidsdoelstellingen te verlagen tot een EBITDA-marge van 20-25 procent die in de komende vijf jaar moet worden bereikt”, zegt CEO en oprichter Peter Bijvelds van Ebusco.

Stijging omzet
Hij legt uit dat 2022 een jaar was van herstel en expansie voor het bedrijf: “Het jaar resulteerde in een sterke stijging van de omzet van 360 procent en een sterke groei van onze orderportefeuille die het jaar afsloot op 1.474 bussen vergeleken met 325 eind 2021. Deze groei was voornamelijk te danken aan het Deutsche Bahn-framework en het commerciële succes van zowel de 12 meter als de 18 meter Ebusco 3.0.”

3.000 bussen per jaar
De busfabrikant verwacht nu een operationele winstmarge te behalen binnen de komende vijf jaar van 20 tot 25 procent. Eerder ging de onderneming uit van 35 procent. Ebusco blijft wel de doelstelling behouden om binnen vijf jaar jaarlijks meer dan 3.000 zero emissie-bussen te gaan produceren.

Innovatie
Dat het bedrijf ondanks de omstandigheden blijft groeien, heeft volgens Peter Bijvelds ook te maken met de instelling van de werknemers: “We hebben al vroeg geleerd dat we efficiënter, slimmer en anders moeten zijn om de concurrentie te overtreffen. Innovatie zit in het DNA van onze mensen. Bewijs hiervan is onder meer de lancering van de 18 meter 3.0 slechts een jaar nadat de eerste 3.0 was afgeleverd, wat resulteerde in 184 bussen in bestelling. Het is een duidelijk voorbeeld van de niet-hiërarchische en daadkrachtige cultuur die we hebben weten te koesteren.”

Onzekerheid
Bijvelds meldt dat ook Ebusco last heeft van de huidige situatie in de wereld en moeizame aanlevering van onderdelen. “Hoewel we trots kunnen zijn op vele mijlpalen, is het evenzeer waar dat we worden geconfronteerd met aanhoudende geopolitieke onzekerheid en wereldwijde beperkingen in de toeleveringsketen, die van invloed zijn op het aantal bussen dat wordt geassembleerd, verzonden en afgeleverd. Met betrekking tot de Ebusco 3.0 heeft de beschikbaarheid van onderdelen geleid tot productie-inefficiënties, aangezien bussen in en uit de productielijn moesten worden verplaatst”, legt Bijvelds uit.

Ebusco 2.2
De winst van Ebusco werd daarnaast negatief beïnvloed door het oudere model, vertelt de CEO van de Deurnese busfabrikant: “Voor de Ebusco 2.2 hadden hoge transportprijzen een drukkend effect op onze winstgevendheid, net als de heropleving van COVID-19 in China, waardoor we een deel van onze zendingen moesten verplaatsen van 2022 naar 2023. Verder is het aantrekken van bekwaam personeel ook een uitdaging.”

- Advertentie -
Lees ook

Meest Gelezen